Hmmmm

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Belle

Hmmmm

Indlægaf Belle » 26. maj 2006 01:34

Alle skal spare og kommuner lægges sammen amter flyttes osv. Vil lige høre lidt om hvad man har "krav" på at kunne få leveret til sin stomi.
Syntes godt nok min kommune er lidt "sjov" at danse med !
Kan kun få bevilget plader og poser og alt andet skal betales af egen lomme. :( [/b]

Peter Sørensen

hjælpemidler

Indlægaf Peter Sørensen » 26. maj 2006 10:27

Hej Belle

Som udgangs punkt skal kommunen betale for poser og plader, det er det der i service loven omtales som kropsbårne individuelle hjælpemidler.

Andre hjælpemidler som hudbeskyttelse, støttebind, brokbandager, kan man få betalt hvis det er ordineret af læge eller stomisygeplejerske.
Der søges en tillægsbevilling til disse ting.

Nogle kommuner har været meget flinke og betalt alt vedr. stomipleje incl. affaldsposer,friskluft spray, deo dråber til posen og gazestykker til afvaskning. Det er disse ting der der nu skæres generelt ned på, og det er vel også rimeligt. Copa har fulgt sagen og vil ikke , kæmpe for disse ting, da der ikke er en god argumentation ( sundhedsfaglig),for at få dem betalt.

Har man særlige behov udover poser og plader, så får man en tid på stomiambulatoriet så der kan søges om disse.

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 26. maj 2006 20:12

Hej Peter... Jeg har åbenbart en flink kommune, for jeg får dækket en del. Kan de tage det fra en, når man har haft sin bevilling i mange år, så man selv i stedet skal til at betale, så det også kun er poser og plader de dækker for mit vedkommende.

Belle.
Jeg får ikke dækket gaze og plastposer som jeg jo køber i netto af gode grunde, det får jeg i stedet dækket af §84.
Prøve evt. at se om det er noget du kan få, hvis dine udgifter er til det.

Peter Sørensen

hjælpemidler

Indlægaf Peter Sørensen » 26. maj 2006 21:17

hej GR

Jeg må desværre sige ja, de kan godt indskrænke det,man før har fået, mange kommuner,har ændret forholdene, i forbindelse med at de er gået sammen, om indkøb, det har fået dem til at indse at de har ydet mere end påkrævet i henhold til loven.

Jeg tror personligt at de nye regioner/kommuner vil ensrette , så forholdene bliver ens for alle brugere, uanset hvor i landet man bor.

Copa er inde i mange sager omkring hjælpemidler, og frit leverandør
valg, (typisk sager omkring priserne på hjælpemidlerne og forsøg på begrænsning i antal poser/plader) så situationen følges nøje.

Der er ligeledes bruger repræsentanter med når kommunernes indkøb er i licitation.
Spørgsmålet om de ekstra ting er tit oppe, men ikke engang læger eller stomisygeplejerskerne kan godtgøre, at det offentlige skal dække yderligere udover poser plader og hudbeskyttelse.
sygeplejerskerne siger selv at gaze ikke er en nødvendighed, så det kan ikke dokumenteres at det skulle være en merudgift.

Tilbage til "Hjælpemidler"