fjernelse af endetarmsstump?!?!

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
mouse

fjernelse af endetarmsstump?!?!

Indlægaf mouse » 25. maj 2006 12:53

Hej

Jeg har haft illiostomi i 4 år pga. MC og har ligeså lang tid haft en endetarmsstump, nu skal den fjernes her til september (da jeg skal have fjernet hæmoride ar osv, så blev vi enige om at fjerne hele stumpen da den kan være rimeligt aktiv og jeg skal alligevel beholde min stomi :))

Men jeg vil gerne høre hvordan de gør? hvor skærer de op? Er det fuld narkose? hvor længe er jeg indlagt og hvor længe vil jeg føle mig syg?

Og i det hele taget er det noget jeg bør være forberedt på?

tak på forhånd :D

Peter Sørensen

fjernelse af endetarm

Indlægaf Peter Sørensen » 25. maj 2006 14:30

Hej

Prøv at kigge i tråden, http://copa.dk/forum/viewtopic.php?t=200
under ileostomi, hvor der står lidt om det samme.

det bedste du kan gøre er at få en tid hos lægen der skal operere og få en nøjagtig beskrivelse af hvordan de vil udføre operationen, der er forskellige metoder, så det er svært at give en dækkende beskrivelse.

generelt plejer de dog at gå ind både fra oven og nedefra, for at løsne endetarmen, selve hullet hvor den sad lader de nogle steder hele op nedefra, andre steder syr man, og det sidste nye er at man lukker med en muskel taget fra maven., ved den sidste metode ligger man ca. 3 dage fuldstændigt stille på ryggen indtil den er vokset fast.
men igen spørg på afdelingen, skriv dine spørgsmål ned, så du husker alt hvad du vil spørge om.
Operationen er forholdsvis stor, så det er i fuld narkose.

Tilbage til "Komplikationer"