Hej med jer
Min far på 75 er i dec 08 blevet opereret for endetarmskræft. En meget stor operation hvor man valgte ikke at lukke operationshullet bag på. Dels fordi han efter 8 timer på operationsbordet ikke kunne holde til mere ( han har kun 50% af sin lungekapasitet ) og dels fordi man vurderede at det ville være bedst, for at forbygge betændelse og bylder. Han fik en såkaldt svamp lagt i operationssåret, og den blev tilsluttet en * der drænede operationssåret døgnet rundt. Han fik skiftet svampen og fjernet det døde væv omkring operationen 2-3 gange om ugen de efterfølgende 10 uger, i fuld narkose.
Han har selvfølgelig fået en stomi, og er for 14 dage siden endelig kommet hjem fra sygehuset. De 15 uger han har ligge på sygehuset er hans livs første møde med sundhedssektoren. Da han besøgte "sin" læge i midten af 08 pga. problemer med vandladningen, var han ukendt i systemet, og havde aldrig været ved læge før.
Han oplever pt. nogle problemer med sin stomi, med har meget svært ved selv at henvende sig til lægen, pga. de erfaringer det sidste halve år har givet ham.
Han klager over uro i maven, han siger det rumler. Han har ingen apetit og spiser 4 skefulde havregrød om morgenen og 4 skefulde ymer sidst på eftermiddagen. Spiser han mere end det, får han kvalme og kaster op.
Han havde håbet på at få det bedre med tiden, men det er endnu ikke sket, og han er begyndt at miste modet.
Jeg har forsøgt at tale med hans private læge, og den læge der opererede, men der er jo et doktor-patient forhold som jeg har svært ved at komme uden om. De ønsker at han selv henvender sig, men det vil han ikke.
Mit spørgsmål går på om der er en tilvænningsperiode for mave og tarm, før man får det til at køre normalt, og at man får apetiten tilbage? Måske der er noget kvalmestillende medicin, eller lign han kunne tage. Jeg ved ikke om det er stomien der volder problemer, eller det er de mange gange han har været i narkose der spiller ind. Han har meget dårlige tænder, og får nok ikke tygget maden så godt, så måske det også kan være det.
Det eneste råd jeg har fået hos hans private læge, er at han ikke må drikke helt koldt vand.
Er der nogen der har lignende erfaringer med uro i maven, kvalme og opkast?
Manglende apetit og kvalme
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
-
maiken
- Årgang: 1984
- Stomi siden: 2006
- Geografisk sted: ØsterVrå
- Kontakt:
Re: Manglende apetit og kvalme
Hejsa Jacob P
Jeg er hverken læge eller noget, men vil alligevel gerne komme med et råd! Jeg har selv stomi, og hvis jeg ikke tygger min mad ordenligt eller spiser langsomt, så får jeg enormt meget mavepine og en virkelig ulidelig kvalme!!! Jeg ville helt klart få taget kontakt til den afdeling hvor din far lå på under opholdet, og forklare dem situationen. kvalmestillende er et bud, men det holder ikke på længere sigt tror jeg. Jeg ved også at hvis jeg spiser nødder og trevlede ting, så er det også lige til en omgang mavepine, men det er jo meget forskelligt fra person til person.
Din far har været meget igennem og er oppe i årerne, så det er klart han er svækket! Jeg har selv været syg de sidste 5 år af mit liv, og selvom jeg er ung er min krop bestemt også plaget af det hele... det er hårdt for kroppen!
Jeg synes helt klart at i skal tale med sygehuset igen.
god bedring og held og lykke med din far
Jeg er hverken læge eller noget, men vil alligevel gerne komme med et råd! Jeg har selv stomi, og hvis jeg ikke tygger min mad ordenligt eller spiser langsomt, så får jeg enormt meget mavepine og en virkelig ulidelig kvalme!!! Jeg ville helt klart få taget kontakt til den afdeling hvor din far lå på under opholdet, og forklare dem situationen. kvalmestillende er et bud, men det holder ikke på længere sigt tror jeg. Jeg ved også at hvis jeg spiser nødder og trevlede ting, så er det også lige til en omgang mavepine, men det er jo meget forskelligt fra person til person.
Din far har været meget igennem og er oppe i årerne, så det er klart han er svækket! Jeg har selv været syg de sidste 5 år af mit liv, og selvom jeg er ung er min krop bestemt også plaget af det hele... det er hårdt for kroppen!
Jeg synes helt klart at i skal tale med sygehuset igen.
god bedring og held og lykke med din far
-
Peter Sørensen
Der er desværre ikke nogen nem løsning.
Jeg tror blandt andet at din far er ramt af en depression, oveni operations og sygdomsforløb.
Det kan også være en medvirkende årsag til den manglende appetit og kvalmen, det er selvforstærkende
og jo mindre fast føde han indtager og det at han ikke vil søge hjælp ,gør det sværere er det at komme igang igen.
Din far bør tilses af dels læge og henvises til en diætist, lægen kan udskrive kvalmestillende medicin og diætisten sørge for at en kost der er energitæt, så kroppen kan hele og blive stærkere, med den lille mængde fast føde kommer din far hurtigt i underskud af vitaminer protein og mineraler.
Jeg er overbevist om at der skal sættes ind nu, så din far får livsmodet tilbage.
jeg ved godt at det er svært at skulle tage belutningen for en pårørende, men jeg tror ikke din far kan tage den selv,så du er nødt til at få lægen til at tage over.
stomi problemerne skal tages op med stomiambulatoriet, på det sygehus din far er tilknyttet.
se adresserne her http://www.copa.dk/raadgivning/ambulato ... -adresser/
Jeg håber du kan overbevise lægen om at der skal gøres noget, desværre er man nødt til af og til at banke i bordet, og lade dem forstå at det er nu der skal handles.
Jeg tror blandt andet at din far er ramt af en depression, oveni operations og sygdomsforløb.
Det kan også være en medvirkende årsag til den manglende appetit og kvalmen, det er selvforstærkende
og jo mindre fast føde han indtager og det at han ikke vil søge hjælp ,gør det sværere er det at komme igang igen.
Din far bør tilses af dels læge og henvises til en diætist, lægen kan udskrive kvalmestillende medicin og diætisten sørge for at en kost der er energitæt, så kroppen kan hele og blive stærkere, med den lille mængde fast føde kommer din far hurtigt i underskud af vitaminer protein og mineraler.
Jeg er overbevist om at der skal sættes ind nu, så din far får livsmodet tilbage.
jeg ved godt at det er svært at skulle tage belutningen for en pårørende, men jeg tror ikke din far kan tage den selv,så du er nødt til at få lægen til at tage over.
stomi problemerne skal tages op med stomiambulatoriet, på det sygehus din far er tilknyttet.
se adresserne her http://www.copa.dk/raadgivning/ambulato ... -adresser/
Jeg håber du kan overbevise lægen om at der skal gøres noget, desværre er man nødt til af og til at banke i bordet, og lade dem forstå at det er nu der skal handles.
-
Jakob P
Hej med jer
Mange tak for jeres gode og hurtige svar. Det er rigtig godt med et seriøst og velfungerende forum for alle. Tak for det.
Jeg arbejder videre i det, for min far, men har selvfølgelig også en masse tanker på hvor meget man kan tillade sig at blande sig. Det er ikke nemt, men det er der jo heller ingen der har lovet det ville være.
Min far har, her i April måned, tid både på lungeafdelingen, hos stomisygeplejeske på sygehuset og hos egen læge til en snak om hele forløbet. Så må jeg se om det gør en forskel.
Hvis jeg skulle have flere spørgsmål, vil jeg ikke tøve med at stille dem her.
Fortsat god påske
Jakob P
Mange tak for jeres gode og hurtige svar. Det er rigtig godt med et seriøst og velfungerende forum for alle. Tak for det.
Jeg arbejder videre i det, for min far, men har selvfølgelig også en masse tanker på hvor meget man kan tillade sig at blande sig. Det er ikke nemt, men det er der jo heller ingen der har lovet det ville være.
Min far har, her i April måned, tid både på lungeafdelingen, hos stomisygeplejeske på sygehuset og hos egen læge til en snak om hele forløbet. Så må jeg se om det gør en forskel.
Hvis jeg skulle have flere spørgsmål, vil jeg ikke tøve med at stille dem her.
Fortsat god påske
Jakob P