Hvordan nedbringes output?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Tove

Hvordan nedbringes output?

Indlægaf Tove » 13. feb 2009 14:55

Min hustru fik akut ileostomi natten mellem den 14. og 15. jan på Køge sygehus efter tarmslyng. I forvejen havde hun i dec., 2007 fået fjernet sit underliv i Roskilde efter kræft i en æggestok.
Da kirurgen i Køge var sikker på, at der var en kræftknude i tyktarmen som var vokset ned i blæren og ind i blæren og videre ud i bughulen blev min hustru overført til Roskildes kræftlæger. Efter 10 dage her kunne man konstatere, at der ikke var tale om kræft men divertikler med betændelse i den del af tyktarm man havde ladt tilbage og der var intet fastgjort til blæren eller andre stedet.
Endnu kæmper lægerne med at få output fra stomien bragt ned til 1 liter i døgnet. Hun er nu overført til Køge medicinsk, hvor det samme prøves nemlig ved at give;
Opium, kodein og HUSK, men resultaterne er ikke enestående og de vil ikke sende hende hjem før output er bragt ned til 1 liter.
Jeg er selv begyndt at give hende 1 banan sammen med de overnævnte og det ser ud til at output,et bliver mere lindt, men da hun samtidigt har fået besked om, at hun kan drikke 2 liter vand i døgnet udover de 2 liter væske hun får i drop ser det ikke ud til at lykkes. Man kan ligefrem høre, når hun drikke noget vand, at det faktisk ryger lige ned i stomien. Jeg har foreholdt dette for lægerne, men de vil helst have at jeg ikke blander mig.
Så hvordan nedbringes output - uden lægernes medvirken.
Tove.s mand jørgen

Peter Sørensen

Re: Hvordan nedbringes output?

Indlægaf Peter Sørensen » 13. feb 2009 15:34

hej Jørgen

banan fungerer godt, som middel til at gøre outputtet tykkere, men det er jo ikke nok som du selv er inde på.
Det lyder som om det er peristaltikken(tarmbevægelserne) man har fokus på fra lægernes side,og det kan godt tage ,et godt stykke tid at få styr på det ,ovenpå tarmslyng og tarmoperationerne.
den medicinske behandling og styr på væskebalancen er essentielt ,for at sikre at din kone får dækket sit væskebehov.
Der er ileostomister, der desværre er nødt til at anvende stoppende medicin og væskedrop efterfølgende, i en længere periode.
Det hedder korttarms syndrom, hvor der enten er så lidt tarm tilbage eller hvor det i en periode ,er umuligt at optage nok væske og næringstoffer så det skal tilføres via drop.
jeg vil ikke anbefale dig at forsøge med andet , end det der ordineres af lægerne,og evt diætist.

Tove

Indlægaf Tove » 13. feb 2009 21:33

Hr redaktør.
Det var selvfølgelig ikke meningen at holde lægerne udenfor, bare de ved, hvad de gør. I eftermiddag har de således fundet ud af, at Tove kun skal have 1 liter drop, ikke mere opium og slet ikke HUSK - det virker ikke - siger de - og så skal hun heller ikke drikke så meget, men notere hvad hun spiser og hun holder sig til den liste som COPA har lavet og har i øvrigt - under hele forløbet - holdt sig til den og holdt mund - til glæde for mig - medens hun spiser. Jeg opholder mig nemlig det meste af dagen hos hende.
Jørgen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 13. feb 2009 22:23

hej igen

Det er godt at de nu prøver at justere væskeindtagelsen, det kan være svært at få styr på den.
Listen over kost og ileostomi, kan inspirere men husk endelig ,at stomisygeplejerskerne har lavet den som en vejledende liste, der kan være mennesker ,der reagerer på noget mad, som andre ikke reagerer på, så det er vigtigt at prøve sig frem ,
jeg håber at det ,med det mindskede væske indtag ,vil lykkes at få styr på outputtet, så i kan komme hjem i vante omgivelser, og finde hverdagen igen, den gode rytme er næsten umulig at finde på sygehuset under indlæggelse.

Tilbage til "Ileostomi"