Der er en løsning...

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Brugeravatar
Tinna
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Der er en løsning...

Indlægaf Tinna » 3. apr 2008 11:46

Hejsa

Jeg ville bare lige fortælle jer at stædighed "kan" betale sig ind imellem. :wink:
Vi har haft en diskution herinde ang gener / komplikationer kommet efter fjernelse af endetarmen hos kvinder.

Disse gener består bla af store mængder udflåd som kommer ud af skeden på en gang ved stillingsændring eller penetrering. Smerter ved samleje. Større besvær med at holde på urinen. Store smerter ved en underlivsundersøgelse (som man ikke oplevede før) osv. Dette fordi at skeden lægger sig ned (bagover der hvor endetarmen var) derved danner man en "lomme" hvor sekret, menostrationsblod m.m. samler sig.

Jeg har disse problemer og har nævnt dem mange steder for at få hjælp.
Og nu skal jeg opereres. Igen!.
Jeg skal have en opsyning af skeden (vaginopexi)
Skejby syghus udføre denne samt andre lidt specielle operationer af underlivet.
Det var meget syrealistisk at komme derind, for jeg har skullet forklare overalt uden at lægerne forstod helt hvad jeg snakkede om. Jeg er også mere eller mindre blevet grint af. Dette har jeg gjort mange gange, men her skulle jeg fortælle istedet og i løbet af ingen tid kunne hun (lægen/gynækologen) fortælle mig hvilke muligheder jeg havde. Hun fortalte at de (Urogynækologerne) også som regel var sidste stop. Og nej det var da ikke ofte de så dette men de så det. Alt efter hvordan situationen er er der forskellige muligheder. Synes bare at jeg ville nævne det da det har været oppe til diskution og ingen rigtigt kendte løsningen.

Det skal dog lige siges at den løsning der var for mig (med at sy skeden op) er med det forbehold fra lægen at hun ikke kunne love den virkede så jeg har altså valgt en opereation som måske ikke hjælper. Men jeg har så mange gener at jeg synes at det er det værd.

Er der noget jeg ikke har fået nævnt som i gerne vil vide, så skriv, ser gerne om jeg kan hjælpe. Synes at dette for mig har været meget generende, og det har fyldt meget.
Håber dette kan hjælpe andre.
Tinna

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 6. apr 2008 17:08

Hej,

jeg kan nikke genkendende til lidt af det du skriver. Mens jeg havde ileostomi og endetarmen, begyndte jeg at få smerter ved samleje, hvilket resulterede i at sexlivet gik i stå, og jeg blev henvist til gynækolog. Hun prøvede nogle forskellige cremer mm. men de hjalp ikke. Efter min pouch operation er vel overstået, er hun nu kommet frem til, at jeg måske har endometriose... Super!

Nå men jeg tror faktisk ikke helt, at det er sandt (har KUN smerter ved samleje og ikke ellers, som endometriose patienter oftest har)... Jeg har læst i en rapport lavet af nogle stomisygeplejersker her i DK, at kvinder ofte lider af for lidt slimdannelse i skeden efter stomi- og pouchoperationer... Derfor begyndte jeg på lægens og egen opfordring igen på p-piller, som skulle hjælpe slimproduktionen igang igen, og smører mig dagligt samt ved samleje med vivag gel. Dette har hjulpet, og smerterne er nu så små og kun i starten, at det igen er til at have med at gøre. Sexlivet er genopstået - jubii.

Så er det jeg tænker, jeg kan umuligt være den eneste patient med en ileostomi eller pouch som har smerter ved samleje... Hvorfor er det, at lægerne/stomisygeplejerskerne ikke informerer om, at det højst sandsynligt kan være slimmangel der kan give smerter? Hvorfor skal jeg læse mig til det på nettet via en ret grundig søgning på Google?

Derfor jer derude der måske også har smerter ved samleje, men ikke har en sunken skede... Det kan være slimmangel, og der er vivag gel altså godt (kan købes i håndkøb, og er både en glidecreme til samleje, og fugtgivende på længere sigt) eventuelt sammen med nogle hormoner (enten p-piller eller lokalt virkende midler).

Hilsen Louise

GN

Indlægaf GN » 11. apr 2008 22:18

Hej Louise,jeg har også problemer ved samleje på den måde,at jeg revner,hvilket gør ret ondt ..og det tar lang tid om at hele.
Troede først jeg havde fået candidasvamp...indtil jeg kom til at læse i en folder ....at os der har fået stomi..godt kan ha tendens til tørhed i skeden.

Jeg har nu været på apoteket og hente glidecreme...og revnede heldigvis ikke ved sidste samleje. :D

Gn

Gitte Lund P
Årgang: 1957

Indlægaf Gitte Lund P » 16. apr 2008 19:28

har også haft store problemer ved samleje med mange smerter. Har hele tiden troet at det var p.g.a. at jeg har fået fjernet hele mit underliv og derfor var gået i overgangsalderen og derfor har meget tørre slimhinder. Har også været i kemobehandling som også giver tørre slimhinder.
det er første gang jeg hører at det kan ha noget med min stomi at gøre.
har fået fjernet hele min tyktarm, men har en lille stump endetarm tilbage, men er i tvivl om min skede kan være bøjet bagover som i skriver.
Det må jeg da vist tale med stomisygeplejerskerne om, når de er færdig med at strejke :)
har også prøvet forskellige glidecreme og tager vagifem som er en stikpille. Det hjælper lidt men ikke helt.
Hvad gør man ellers???
glp

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 17. apr 2008 09:49

Hej Gitte,

Altså jeg er jo ikke læge, men ved at vivag glidecreme kan hjælpe lidt på tørhed i skeden. Jeg indfører lidt glidecreme hver dag efter mit bad, og bruger det oppe i skeden før hvert samleje. Det har hjulpet mig meget. Ellers skulle hormoner kunne hjælpe lidt også. Jeg har fået ordineret p-piller til formålet også.

Måske du også skulle snakke med din læge om nogle hormoner, hvis du ikke allerede får det altså. Ved ikke hvad de der stikpiller du nævner indeholder :?

Men jo, din tørhed kan også komme delvist fra dine operationer.

Med venlig hilsen

Louise

GN

Indlægaf GN » 17. apr 2008 21:35

Hej Gitte,jeg har altid haft en bagoverbøjet livmoder.
Det har kun givet problemer i en bestemt stilling under sex.

Ellers synes jeg ikke det er et problem.
Kun at jeg revner under samleje.Men bruger som sagt nu glidecreme.
Jeg har haft samme partner i 15 år,og havde ikke det problem inden stomien.Har haft stomi i 2½ år.

Jeg er også blevet dårligere til at holde på vandet.Når jeg skal,så skal jeg.
Samt synes jeg også jeg nogle dage har meget udflåd og andre dage intet.
Det er nok rigtigt at det samler sig i et hulrum.

Hilsen Gn

Dolau
Årgang: 1976
Stomi siden: 1998
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Der er en løsning...

Indlægaf Dolau » 28. jan 2009 08:38

Hej, og mange mange tak (hvis du kommer forbi og ser det):-)

Fandt tilfældigt dit indlæg, da jeg endnu engang prøvede at søge på bøjning af skede online... (med diverse fortolkninger, søger ca 1 gang årligt)

Blev opereret og fik fjernet endetarm i 97'... Har lige siden oplevet nøjagtigt det samme som dig, hvor jeg hele tiden har fået at vide at der ikke var noget galt eller anderledes ved mit underliv. Når jeg skal ha' celleundersøgelse må de gøre det i narkose pga. ellers uudholdelige smerter, og det med stillingsskift er bare så træls, at jeg som regel går med tampon for at undgå pinlige, pludseligt opståede pletter. Det er så dejligt at høre en anden beskrive nøjagtigt det samme. Følt mig lidt pinligt, når jeg hele tiden har prøvet at spørge ind til: jamen hvorfor gør det det nu her efter operation? Og så bare fået et træt blik, selv hos gyn..
Det samme med at tisse.. Bøjer mig fremover hoften for ikke at "skyde forbi" lol, og lige inden urinen kommer ud gør det ondt. Går dog over når jeg så tisser.

Hvis du falder over det her indlæg må du meget gerne skrive lidt om hvordan det er gået efter op.

Mange hilsner en lettet Dorte :-)

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 2. feb 2009 11:27

Hejsa Dorte

Operationen er slet ikke lykkedes for mit vedkomne.
Selve operationen gik fint.
Og jeg var hjemme samme aften.
Men efter 4 - 5 dage fik jeg det rigtigt skidt og måtte en tur retur til gynækologerne. Jeg havde fået underlivsbetændelse. Jeg havde et kar på bagsiden af livmoderen som stod og sev.
Jeg skulle så komme til kontrol igen 3 dage efter og her fortæller de at det allerede er begyndt at trække bagover igen. Ydermere fortalte lægen mig at de (han) ALDRIG havde så meget som hørt om at denne OP var lykkedes.

Jeg må indrømme at der blev jeg gal, for hvorfor så udsætte mig selv for dette.
Jeg havde fået af vide at der var omkring 50% chance for at det kunne lykkedes. Han sagde at det skulle det også i teorien - øøøh?
Der er somme tider langt fra teori til praksis.
Men resultatet var for mig at mit underliv blev klippet i stykker, jeg fik en gang underlivsbetændelse og jeg måtte ikke løfte over et kg i en måned hmmm. Alt dette for ingenting.

Jeg synes at hvis du orker det så skal du bestemt se om du evt kan få det lavet.
Du skal bare have i mente, at det er langt fra sikkert at det hjælper.
Men held og lykke.
Har du mere du gerne vil vide ell så send mig en pb så sender jeg dig mit tlf nr.
Tinna

Dolau
Årgang: 1976
Stomi siden: 1998
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlægaf Dolau » 13. feb 2009 20:47

Hej Tinna

Dejligt at du skrev igen men drønærgerligt at det ikke fungerede for dig. Og lyder meget mærkeligt med de ting du har fået at vide før og efter op.. Det med teori og praksis!!! Er alt i orden med dit underliv nu? Tilbage til det var tidligere med de samme gener eller værre?

Været oppe hos gyn. ang. den "sædvanlige" celleprøve, hvor jeg endnu engang blev behandlet som en trodsig 10 årig på trods af at jeg (i mine fuldstændigt objektive meningll lol) opførte mig som den 32 årige med de rigtige dårlige erfaringer jeg er!! Fik endnu engang at vide at der ikke var noget i vejen, for det stod der jo i journal, men til gengæld vidste hun ikke jeg var opereret før jeg nævnte det... Anyway, var en længere samtale som bestod i mig der sagde nej til undersøgelse uden narkose (hvilket ligesom var grunden til henvisningen) og hende som med himmelvendte øjne gjorde klart hvad hun mente om mit valg ang. denne simple undersøgelse indtil sygeplejersken brød ind.. Pyh, fik mit blodtryk op i uanede højder da det blev målt.. lol.

Må bare blive ved med at insistere på en ordentlig forklaring og en ordentlig undersøgelse. Det har helt bestemt gjort mig mindre tilbøjelig til at få hypokonder-tanker at høre jeg ikke er den eneste med de symptomer, især når det lyder så spot on.. Så endnu engang tak fordi du skrev herinde.

Håber det går godt med dig eller om ikke andet, så ihvertfald ikke værre ovenpå dit forløb

Dorte

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 15. feb 2009 11:11

Hejsa Dorte

Jeg må indrømme at jeg sidder og bliver så arrig over det du skriver.
Ikke på dig men på gynækologerne.
Jeg er blev også lovet at komme i narkose, men nææ nej de skulle da lige prøve...
Ved en underlivs undersøgelse har jeg så mange smerter at jeg begynder at græde, virkeligt noget jeg ALDRIG gør, og da slet ikke overfor en læge. Men det virker som om at alle liiige skal prøve om ikke man kan uden bedøvelse. Vi kan da hurtigt blive enige om at bedøvelse ikke er sundt, men for delen når det nu gør så ondt.

Jeg går lige nu og venter på at skulle op til en kontrol.
En jeg absolut ikke glæder mig til. Jeg skulle have haft et celle skrab for hmmm 1½ år siden, fik det lavet hos den første gyn. som liiige skulle bevise at man godt kunne. (faktisk der jeg første gang havde så mange smerter i forbindelse med en underlivsundersøgelse. Men skrabet lykkedes ikke så skal have et ny. Fakta er at jeg skal have et om året, da jeg har haft celleforandringer to gange, og er opereret med en kegleop. en gang. Men jeg er faktisk ved at være helt ræd herfor.

Jeg synes at min tilstand efter op er forværret. Er ked af hvis jeg lyder sur, men er så skuffet. Synes jeg er hevet igennem noget hvor de bare skulle øve sig, for ingenting.
Jeg har det som før, men med det tvist at skal jeg på toilettet, skal jeg virkeligt sørge for at sætte mig ordenligt, da jeg ellers bogstaveligt kan tisse ud over toilettet, ligesom at sidder jeg ikke ordenligt er jeg våd af urin ned af lårene :?
Jeg har smerter i venstre side i underlivet, arvæv... er overhovedet ikke i tvivl...
Kender også løsningen... en ny graviditet... det strækker nemlig det hårde arvæv.
Har nemlig prøvet dette før, men kan jo ikke blive ved med at blive gravid hver gang de fucker mit underliv op.

Hmm smiler, det var deleme da et positivt indlæg :lol:
Du er velkommen til at skrive en pb hvis det er, vi kan også tage en tlf snak, hvis du har lyst / brug herfor.
Tinna

Tilbage til "Komplikationer"