Brok i forbindelse med kolostomi

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
KK

Brok i forbindelse med kolostomi

Indlægaf KK » 13. jan 2009 01:35

Jeg kunne godt tænke mig at høre om erfaringer med at blive opereret for brok når man har kolostomi.
Jeg blev opereret for kræft i dec. 07 og har været igennem en kemo- og strålekur og er blevet erklæret rask ved en kontrol i dec. 08. Jeg har en blivende kolostomi og har errigeret i et halvt års tid. Det er jeg meget glad for, da det giver en meget nemmere hverdag uden generende luftafgang i utide. Jeg har imidlertid en brok på størrelse med en tennisbold omkring min stomi og det giver en ubehagelig følelse, som om der er et fremmedlegeme der presser sig på for at komme ud. For at afhjælpe dette ubehag har jeg fået et brokbind som jeg går med hver dag. Det har imidlertid den ulempe at stomien bliver klemt og det begynder at stikke og prikke i den i løbet af dagen. Så det første jeg gør når jeg kommer hjem er at tage brokbindet af, så stomien kan få lov at bule ud og få noget mere blodtilførsel. Det er klart, at jeg kunne godt tænke mig, at det var anderledes og jeg har snakket med stomisygeplejersken om muligheden for en operation. Hun siger, at det er sjældent, at man vil operere en brok, da det er vanskeligt at gøre noget ved og, at 50 % af de operationer man laver ikke hjælper. Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaring med sådan en operation, da jeg skal til en samtale på hospitalet d. 22. jan. kunne det være rart med noget mere viden inden jeg evt. siger ja til en operation !
Mvh
KK

Gæst

Re: Brok i forbindelse med kolostomi

Indlægaf Gæst » 13. jan 2009 10:51

Jeg har haft et brok på størrelse med en håndbold ved min kolostomi og pga. voldsomme smerter og et stort daglig forbrug af morfin, blev jeg tilbudt operation, hvor man indlage et kulfibergitter til, at holde brokket på plads, jeg fik samtidig lagt min stomi tilbage, men det havde været tvivlsomt og det kunne lade sig gøre og havde det ikke været muligt, at føre stomien tilbage, havde man valgt, at flytte stomien til modsatte side og så derefter lave brokket. Det skal nævnes, at der er en stor infektions risko ved, at få indopereret et fremmedlegme, men alt er forløbt fint, med hensyn til brokket og jeg er i dag total smertefri. Operationen blev fortaget på Amts sygehuset i Århus af Anders Tøttrup.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jan 2009 11:41

Hej KK

Det er nok den hypigste komplikation ved colostomi.
Og du er korrekt informeret om at der er fifty-fifty for et vedvarende resultat.

der forskes i behandlingen af disse brok men der er endnu ikke kommet noget endeligt frem.

nedenstående link henviser til en artikel Kirurgisk behandling af parastomale hernier fra ugeskrift for læger, på lægesprog :( og omtaler de forskellige metoder og hyppighed for recidiv (tilbagefald).

http://kortlink.dk/searchimprove/66g6

prøv evt at søge på internettet med søgeord parastomale hernier

Med hensyn til dit brokbind, så er det ikke lavet godt nok, når det afklemmer din stomi, der må du bede om en ny henvisning til bandagist eller specialfirma.

Gæst

Indlægaf Gæst » 15. jan 2009 20:56

Tak for responsen på min forespørgsel ! Jeg er blevet en del klogere ved at læse det link du henviste til Peter, men det kræver en del opslag i ordbogen for at forstå det lægefaglige sprog. Også rart at høre fra en der har haft gode erfaringer med en operation på trods af de "dårlige" ods ! Jeg har nu en bedre baggrund for at drøfte sagen med lægerne på Randers sygehus.
KK

Tilbage til "Komplikationer"