tøj, undertøj..? hvad har du på.

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Ditte N.

tøj, undertøj..? hvad har du på.

Indlægaf Ditte N. » 17. dec 2008 21:51

Hei :D
Er en pige på 24 som har haft illostomi siden jeg var 18 år gammel, har der udover MC...
Selvom jeg har haft stomi i nogen år, er det altid godt at få noget mere viden, og ville høre hvad i andre går med af undertøj, bukser mm... er ved at være træt af Bjorn borg boxer, og højtaljede jeans.
Hvad gør i? sidder posen indenfor el udenfor jeres trusser, hmm ved det er et privat spørgsmål, ville bare gerne kunne tage en g -streng på og føle mig sexet og ikk i stort tøj.

Mvh Ditte

Dorte73
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: tøj, undertøj..? hvad har du på.

Indlægaf Dorte73 » 18. dec 2008 08:50

Hej Ditte

Jeg går i fuldstændigt normalt tøj og undertøj. Jeg køber ikke noget specielt tøj, selvom jeg har stomi. Jeg går i g-streng, som sidder enten over eller under posen afhængig af modellen. Jeg går i cowboy-bukser med lav talje - jeg køber dem lidt store, hvis taljen på bukserne sidder henover stomien og kombinerer med et klassisk læderbælte. Sørger for at have en lang t-shirt på, så jeg ikke risikere at stå med bar mave lige pludselig! Jeg går i stramme kjoler - her er det godt at have strømpebukser på indenunder. Det holder posen tæt ind til kroppen, så den ikke kan ses. Derudover sørger jeg for at holde posen tom og går måske forholdsvis tit på toilettet, men det er der altså ingen som tænker over på arbejde. Jeg bruger i øvrigt også normale badedragter.

Jeg synes, at du skal begynde at eksperimentere lidt med noget mere feminint tøj end store bluser og bukser. Det betyder meget for ens selvtillid at se godt ud. Folk, som ikke ved, at du har stomi, tænker altså ikke over det, hvis du har en lille bule i tøjet. De lægger ikke mærke til det på samme måde, som dig selv. Min erfaring er desuden at lidt stramt tøj kan hjælpe med at holde posen på plads ind mod kroppen, så den faktisk ses mindre end i store bluser og sække-kjoler.

Heldoglykke med det :-)
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Frøken P

Indlægaf Frøken P » 20. dec 2008 12:17

Hej Ditte

Jeg har 25 og har haft stomi siden jeg var 18 også. Jeg bruger normale tai trusser af hvilket som helst mærke. Jeg plejer at folde det øverste af posen ned (bruger coloplast easyflex) og så plejer jeg at klippe det øverste af pladen af..bare 5 mm ca. (bruger en convatec plade). Så dækker trusserne lige posen. Jeg kan også bruge g-streng hvis jeg vil, de skal bare heller ikke være for lavtaljede og så helst skal der være et rimelig stort stykke stof foran så posen bliver dækket, jeg plejer lige at folde det nederste højre hjørne af posen ind under sig selv. Så følger den trusse linien. Men det er ikke noget problem. Kommer selvfølgelig an på hvor langt nede på maven din stomi sidder.
Jeg går i hvad jeg selv vil kalde normale jeans. Men jeg kan ikke gå i lavtaljede, da de så "skærer posen over" og det har jeg haft uheld med. Så det skal helst være et par jeans som knappes over posen, et bælte der lige strammer lidt ind foroven og så går det som regel fint. Ja og en lidt lang t-shirt. Ikke nogen jeg køber specielt store..bare dejligt når de er lidt lange.

Måske kunne du bruge noget af det her
hej hej

Gæst

Indlægaf Gæst » 21. dec 2008 13:32

Frøken P skrev:Hej Ditte

Jeg har 25 og har haft stomi siden jeg var 18 også. Jeg bruger normale tai trusser af hvilket som helst mærke. Jeg plejer at folde det øverste af posen ned (bruger coloplast easyflex) og så plejer jeg at klippe det øverste af pladen af..bare 5 mm ca. (bruger en convatec plade). Så dækker trusserne lige posen. Jeg kan også bruge g-streng hvis jeg vil, de skal bare heller ikke være for lavtaljede og så helst skal der være et rimelig stort stykke stof foran så posen bliver dækket, jeg plejer lige at folde det nederste højre hjørne af posen ind under sig selv. Så følger den trusse linien. Men det er ikke noget problem. Kommer selvfølgelig an på hvor langt nede på maven din stomi sidder.
Jeg går i hvad jeg selv vil kalde normale jeans. Men jeg kan ikke gå i lavtaljede, da de så "skærer posen over" og det har jeg haft uheld med. Så det skal helst være et par jeans som knappes over posen, et bælte der lige strammer lidt ind foroven og så går det som regel fint. Ja og en lidt lang t-shirt. Ikke nogen jeg køber specielt store..bare dejligt når de er lidt lange.

Måske kunne du bruge noget af det her
hej hej

Hej Ditte N, jeg håber det er ok at jeg lige "låner" din tråd lidt...

Frøken P: Hvordan har du haft uheld med at jeans'ne sidder midt på posen? Og er det fordi de har siddet for stramt? Jeg er meget ny med ileostomi og er meget i tvivl om al det med tøj. Jeg vil meget gerne gå i det tøj jeg plejer (følger moden meget), men er meget i tvivl om det med at jeans'ne sidder på/under/over stomien?!? Alle mine jeans sidder næsten på :? Synes de skal være meget lavtaljede hvis de skal sidde under

På forhånd tak

-Geniebambi

Gæst

Indlægaf Gæst » 27. dec 2008 23:52

Hejsa.

Jeg er 29 år of har haft min stomi i et år. Jeg synes at jeg går klædt som før jeg fik min stomi. Mht til trusser så er et par hot pants rigtig gode synes jeg og de fås i mange sexede og smarte modeller. Der fås også flere slags g-stregs trusser som kan dække posen. Mht. jeans så synes jeg at det er mest behageligt at de sidder over stomien -men de behøver jo ikke dække toppen af posen -det gør jeg med en lang top ell. lign. På den måde kan jeg have jeans og andre bukser på som ikke er høj i taljen.
Det der er mest behageligt synes jeg er at posen sidder tæt indtil kroppen. Jeg tømmer den også ofte for at undgå bulen på maven.

Held og lykke :D

Gæst

Indlægaf Gæst » 30. dec 2008 19:10

Hej alle sammen mange tak for de dejlige svar og de har sørme givet mig blod på tanden... har været ude og købe mig en tætsiddendene galla kjole og fundet en body ting til at have på inden under, som holder posen inde og for kjolen til at falde flot. så er der ikke problemer med at der er så mange "kanter" under kjolen med BH, Trusse og posen... Jeg har virkelig savnet at høre fra nogen på ca min alder og med samme problem. Ang. Jeans bruger jeg slim fitt fra Globalfunck, de er lidt højre i taljen end feks jeans fra Diesel mm... men er også efter modens regler... men ja ved jeans skal de gerne nå op over selve "rosen/stomien" men behøver ikke dække hele posen og sidde for stremt der.
Håber i alle for et godt nytår Ditte

Gæst

Indlægaf Gæst » 7. jan 2009 02:54

Hej Ditte,

Jeg har lige læst dit indlæg, og vil gerne fortælle, hvordan jeg klæder mig.
Jeg er 25 år, og har haft ileostomi siden jeg var bare 14 dage gammel, så jeg har aldrig kendt til andet. Jeg fungerer fint med min stomi, men det var lidt svært i teenageårene, fordi jeg gerne ville ligne de andre piger, følge moden o.s.v.
De seneste år har jeg imidlertid fundet en stil, som både udtrykker den jeg er, og som samtidig tager hensyn til min stomi. Jeg går faktisk kun i gemasher og kjole (gerne tætsiddende), og så kombinerer jeg med højhælede støvler, smykker og også gerne et pashminatørklæde, som jeg kan tage om mig, hvis der kommer noget i stomiposen, så jeg er usikker på, om den kan ses. For mig handler det om at fremhæve de "ting" ved mig selv, som jeg er glad for og derved tage fokus fra min stomi. Folk lægger nemlig mere mærke til de frække støvler, det lækre tørklæde eller smykker end stomien, hvis de ikke ved, at man har den. Mht. undertøj, går jeg i ganske almindeligt undertøj (også gerne g-strengstrusser), og sætter trusserne efter, hvordan det føles behageligt.

Håber, at det kan inspirere dig.

Godt nytår :)

Tilbage til "Diverse"