Er der negative konsekvenser af daglig irrigation?

Spørgsmål/debat vedrørende irrigation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende irrigation - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om irrigation og stomi
kabra80
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. jan 2006 19:54

Er der negative konsekvenser af daglig irrigation?

Indlægaf kabra80 » 4. dec 2008 16:34

Jeg har medfødt analatresi (høj) og har siden jeg var 3 år tømt mig med vandirrigation nedenfra, dvs jeg har ingen stomi. Jeg er vandt til at tømme mig hver dag, pga bedre velbehag.
Jeg har i perioder smerter og ubehag, især efter måltider, selv ved vanlig kost og normal mængde mad.
Har nogle kundskab til at svare på følgende spørgsmål:
Kan man kan "trætte" tarmen efter mange år med daglig udspilning med vand? Vil det kunne medføre tregere udtømning og udrensing af den normale bakterieflora? I media har der været debat omkring dette fordi det har blivet så populært for "normale" mennesker at irrigere sig...
Og er det sandsynligt at man har nedsat nerveinnervering sfa flere operationer i tarmen der kan give mere gasophobning, ringere fordøjelse og nedsat tarmmotorik?

Kathrine

Peter Sørensen

Re: Er der negative konsekvenser af daglig irrigation?

Indlægaf Peter Sørensen » 4. dec 2008 17:52

Hej Kathrine

man har irrigeret siden 1981, så jeg tror at dokumentationen, for at metoden ikke skader er iorden.

jeg er aldrig stødt på negative omtaler ,af irrigation i forbindelse med colostomi/malonestomi og det må formentlig også gælde ved skylning i forbindelse med analatresi.
i modsætning til den debat der kører i pressen omkring tarmskylning som wellnes produkt.
Forskellene ligger nok mest i at dem der tjener penge på tarmskylninger, påstår at det er sundt og fjerner årsager til alskens sygdomme, hvor andre som du og andre tarmopererede foretager irrigation af helt andre årsager og efter grundig oplæring.

Der er beskrevet tilfælde ,hvor man har indhældt for varmt vand og fået en skoldning af tarmen eller tvunget konus ind og beskadiget sig selv, men ikke beskrevet noget der skulle medføre udtrætning af tarmens peristaltik eller ændret fordøjelse .

Hvis man som du oplever at mønstret ændrer sig, kan der være forskellige årsager, tarmen kan have slået et knæk, arvæv og sammenvoksninger efter tidligere operationer kan drille.
Smerterne du oplever efter at have spist, tror jeg ikke hænger sammen med din irigation, de kan have en mængde andre årsager.
nedsat motorik i tarmen som følge af nerveskader, vil være til stede lige efter operationen, hvor de opstod,og i de fleste tilfælde bedres med tiden fordi nervebaner kan gendannes.

Jeg syntes du skulle få en tid hos lægen og få undersøgt hvorfor du oplever en ændring i mønstret og om du evt skal justere på skylningen, måske kun hver anden dag eller med mindre mængde vand.


Tilbage til "Irrigation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster