problemer med helt indtrukken kolostomi

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
kirsten h
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: næstved

problemer med helt indtrukken kolostomi

Indlægaf kirsten h » 25. nov 2008 23:07

kirsten h. jeg fik lavet kolostomi for 7 md. siden, det var en ret kompliseret omgang m, blodprop,bughindebetændelse, 11 døgn i respirator, og efterfølgende tarmblødning i ca.1 døgn. 3 md. indlæggelse på næstved sygehus. nu har jeg været udskrevet i ca. 4 md. :) nu har jeg så kæmpe problem, min stomi har trukket sig så meget tilbage, og ved at lukke sig , man kan kun se ca. 2 mm af selve stomien. stomisygeplejersken prøver at holde stomien åben m, propper- det gør ondt, og er ikke holdbart i længden, m. lægerne er ikke meget for at rette op på stomi'en, selv om jeg mener det er et mindre indgreb.
Hjælp - jeg vil meget gerne høre fra alle som har prøvet noget ligenede, hvordan udføres indgrebet, og hvordan er udfaldet blevet, på godt og ondt, og er hvordan resultatet er blevet?.
Skriv gerne hurtigst muligt er meget nervøs for dette, skal til kirugerne ang. samtale om alt dette i januar mdr. 2009.
Hilsen kirsten h.

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: problemer med helt indtrukken kolostomi

Indlægaf GR » 25. nov 2008 23:42

Hejsa Kirsten... Jeg har fået rettet min ileostomi to gange i 2002. Første gang var ved et mindre indgreb udefra. Der skære man stomien fri og trækker tarmen lidt ud og sætter den fast igen. Så skal stomien jo lige hele og blive sig selv igen, man har jo kun ondt i den og det er til, at overskue. 14 dage efter mit indgreb, var jeg da på disko og danse og drikke lidt, det gjorde stadig lidt ondt, men det kunne da drikkes væk. :lol:

Desværre forblev min stomi ikke høj, den fik igen en meget lav størrelse, så senere det samme år blev det besluttet, at prøve, at rette den igen. Denne gang blev det så nødvendig, at åbne mig helt op, det er nemlig ikke altid man kan lave indgrebet udefra. Min kirurg dengang var så flink, ikke at åbne de sidste 5 cm af mit ar, jeg har over navlen, så kunne bedre stå oprejst, end jeg plejer. Havde været åbnet 3 gange inden den sidste rettelse. Kunne derfor også tage tidligere hjem fra sygehuset end jeg plejer og var mere frisk end normalt, var jo heller ikke syg af min tarmsygdom. Men det var da et større indgreb igen. Så ville da have fortrukket, de havde kunne lave det udefra. Desværre hjælp denne rettelse mig heller ikke og min stomi blev igen lav. Vi drøftede en 3 operation, men jeg synes nu var det ligesom forsøgt.

Så måtte blive ved med, at bruge dyb convex, det virkede også ok, havde ikke uheld, hvis jeg bare gik med den, men det trykker jo en del.

I slutningen af 2004 og starten af 2005 tabte jeg mig ufrivillg 13 kilo, så jeg blev undervægtig. Så voksede min stomi sig høj og flot. Jeg er efterfølgende blev normaltvægtig igen efter flere års kamp, men min stomi forblev høj, så det blev løsningen på mit problem. Og min dybe convex plade blev skiftet ud med light, det lettet godt nok. :) Min stomi trækker sig meget ind og er lidt skæv derfor, er pladen ikke flad.

Pøj pøj med det hele.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 26. nov 2008 10:26

Hej GR

Jeg elsker din signatur "Altid smilende"

Mange af livets problemer løses meget nemmere når man går positivt til problemet.

Jeg ynder også udtrykket: "Smil, det smitter!"

Det er også meget nemmere at leve med sin stomi når man tager den med et smil.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 26. nov 2008 14:30

Hej Kirsten

det lyder som om det er selve hullet i mavemusklen der lukker sammen hos dig, samtidig med at stomien er tilbagetrukken.
Det kan også være at du er en af dem der danner meget arvæv, og at det er derfor det er svært at garantere et godt resultat, hvis de opererer dig igen.
prøv at spørge kirurgerne om det er det der er problemet.

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 26. nov 2008 17:21

kirsten h.
tak til jer som allerede har skrevet til mig, det varmer :D - jeg håber at høre fra mange flere, som selv har haft det samme problem el. kender til det :?:
til peter, ja- jeg er detsværre en af dem, som danner øget arvæv- det gør ikke det hele næmmere, heller ikke for kirugerne. det er også sådan at jeg for mange år siden fik amputeret venstre arm, men lever helt alm. om klare mig godt med det :D men jeg vil jo også gerne være så selvhjulpen med stomien, som mulig :lol: jeg har helt aksepteret, at nu skal jeg leve med stomi og så se at få det bedste ud af det :D i dag bruger jeg så prop igen, for at prøve og holde stomien åben- det gør ikke så ondt i dag, at have prop i-sygeplejersken døppede den i lidt oli, inden hun satte den ind : :o et råd jeg fik af lægerne, i søndags-hvor jeg måtte indlægges et døgn, for at det blødte rimelig meget-vedvarende fra stomien- :roll: men der må findes en løsning-også for mig :lol: jeg har talt i tlf. med kontaktperson merete møller fra copa, det var meget givende :D ,vil nok tage kontakt til hende igen på et tidspunkt.
et eller andet sted er jeg sikker på at der vil blive mange :D :D :D :D :D :D :D til mig også.
hilsen kirsten h.

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 30. nov 2008 14:20

, spørgsmål fra kirsten h.
hej peter, det med at min stomi er ved at lukke til og næsten har trukket sig helt ind, då man dårligt kan se den, spøger da noget rundt i mit hoved :( og jeg har besluttet mig for, at lægerne må rette det :?
det gør simpelthen for ondt at bruge prop, for at holde stomien åben :oops: men gør det så mange timer , som jeg kan holde det ud hver dag :cry:
men der skal nok findes en løsning for mig også :idea: ellers må jeg sige, at jeg har det da noget bedre i min mave og tarmsystem, end før jeg fik lavet stomi :D så lægerne må lige hjælpe lidt igen, så tror jeg jeg får det rigtig godt og med rette kan sige - jeg er en glad stomist :)
men nu til selve spørgsmålet, f.eks. hvis vi siger - for hver 100 som får lavet stomi, hvor stor en procentdel er der ca. så som må have det rettet :?: -bare et slag på tasken :roll:
jeg skal nok komme videre :mrgreen: jeg har prøvet en del, så dette skal ikke få lov til - at vælte læsset :roll:
mange hilsner. kirsten h.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 30. nov 2008 14:33

Hej Kirsten

Det er ikke opgjort, hvor mange der får rettet stomien.
Fordi de korigerende operationer,kan have mange forskellige årsager.
f.eks tilbagetrækning , fremfald ,forskellige typer af brok , langt de fleste tilfælde forsøges klaret uden operation, hvis det er muligt.
Det er når komplikationerne bliver generende for ens sociale liv og livskvalitet, pga lækager og svær tilpasning af bandagerne ,at man hyppigst opererer.
Man vil altid veje fordele og ulemper op før man opererer, og der har du krav på at blive orienteret om den vurdering man har foretaget, så du reelt har et solidt grundlag for beslutningen.

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 26. dec 2008 20:51

kære brugere af copa.
jeg vil hermed ønske alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår,uden de store problemer ror os alle :D
jeg vil så gerne dele en rigtig god oplevelse ang, min problemfyldte : :cry: gamle stomi. det alt sammen tog så meget fart i sidste uge, så jeg blev indlagt akt, i fredags - blev opereret tirsdag formiddag, der var ikke andet at gøre, både lægerne og jeg stod med ryggen mod muren :evil
men det er gået så godt alt sammen : :D lægerne har helt flyttet og lukket min gamle colostomi og anlagt en ny 10 cm længere ude ved hoften, plaseringen føles fin, colostomien ser fin ud ca, 1,5 cm over hudnivo--- og den fungere bare fint :D jeg er så blevet udskrevet i dag, og selv om alle sygningerne på kryds og tværs, over min mave gør noget ondt, ar jeg bare så lykkelig og lettet :lol: jeg synes næsten, det er som om der er sket et mirakkel.
jeg vil også meget gerne sende en stor hilsen til kontagtperson merete møller,med tak for- at du har været med til at holde mit mod oppe- når jeg selv havde tabt det, jeg vil sige at jeg har haft en god jul, selvom det blev en hospitals-jul.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 27. dec 2008 12:20

Hej Kirsten

Hvor er det godt at det nu tegner mere lyst med stomien, selvom det blev en hospitals jul.
Du må også have en fortsat god Jul, og komme godt ind i 2009

Merete Møller

Indlægaf Merete Møller » 6. jan 2009 12:57

29hdHej Kirsten!
Så skete der endelig noget - jeg håber, du nu får det godt med din nye stomi :D så livet bliver lettere.
Rigtig godt nytår! Jeg håber/glæder mig til at se dig til et copa-møde. Mange hilsener :lol: Merete

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 6. jan 2009 20:52

hej, merete og peter . samt alle som har fulgt min kamp.
det har glædet og varmet rigtig meget, og givet mod- gudskelov at der er en forening som copa, og med så gode muglighedder for kontakt og selv gå ind og hente oplysninger :D
jeg havde fuldstendig tabt al mod og livsgnisten var helt væk, det var et smertehelvede- døgnet rundt ov jeg vidste ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv, :cry:
men heldigvis har jeg også en dejlig søn og 2 gode søstre : :D
jeg har det bare så godt nu, jeg må mæsten knibe mig selv i armen- stomien fungere så fint og jeg har slet ikke smerter mere, stengene er fjernet og jeg er lægt rigtig godt, hvor er jeg glad og taknemlig for livet- og at hele omoperationen gik så godt :lol:
ja, jeg glæder mig også til at deltage i copas møder- og jeg tror nok - at jeg fremover vil gøre en stor indsats for, at hjælpe og vejlede- hvor jeg kan, så andre hurtigere for hjæp- end jeg fik :?:
tusind tak for jeres støtte til mig.

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 15. jan 2009 15:40

hej - fra kirsten h.
jeg må altså lige skrive og fortælle, at det stadigvæk går så godt --- det er kun 3 uger siden jeg blev omoperet, og i dag har jeg selv uden nogen form for hjælp --- været i bad , vasket og ordnet mit hår :) men vigtigst af alt --- jeg skiftede også selv både plade , samt klippede den til -og pose.
jeg synes , at jeg gerne må være lidt stolt :lol:
jeg har jo trods alt- kun en arm at klare det hele med :roll: men det er også for at fortælle , at man har selvfølgelig meget mere livsglæde , når man ikke befinde sig i det smertehelvede mere - som inden operationen. selv om lægerne sagde - at det var med mit liv som indsats :?
må jeg nu takke dem for, hvad de gjorde for mig :D det ville jo også have gået helt galt - om meget kort tid , der var kun ca. 2mm åbning tilbage i den gamle stomi :cry: og så ved vi vist alle, hvad der så var sket :?:
ja, jeg er bare så glad og taknemlig for livet --- også selv om det resten af mine dage, vil være-- et liv med stomi, men alligevel et godt liv--- det er jeg sikker på :D
mange hilsner.
kirsten h.

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 15. jan 2009 15:42

hej - fra kirsten h.
jeg må altså lige skrive og fortælle, at det stadigvæk går så godt --- det er kun 3 uger siden jeg blev omoperet, og i dag har jeg selv uden nogen form for hjælp --- været i bad , vasket og ordnet mit hår :) men vigtigst af alt --- jeg skiftede også selv både plade , samt klippede den til -og pose.
jeg synes , at jeg gerne må være lidt stolt :lol:
jeg har jo trods alt- kun en arm at klare det hele med :roll: men det er også for at fortælle , at man har selvfølgelig meget mere livsglæde , når man ikke befinde sig i det smertehelvede mere - som inden operationen. selv om lægerne sagde - at det var med mit liv som indsats :?
må jeg nu takke dem for, hvad de gjorde for mig :D det ville jo også have gået helt galt - om meget kort tid , der var kun ca. 2mm åbning tilbage i den gamle stomi :cry: og så ved vi vist alle, hvad der så var sket :?:
ja, jeg er bare så glad og taknemlig for livet --- også selv om det resten af mine dage, vil være-- et liv med stomi, men alligevel et godt liv--- det er jeg sikker på :D
mange hilsner.
kirsten h.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 15. jan 2009 21:51

Hej Kirsten

Godt gået :D
Du viser da om nogen,at hvor der er en vilje er der en vej.
Du er et godt eksempel, også for de professionelle.

kirsten h

Indlægaf kirsten h » 16. jan 2009 21:29

hej peter.
tak for dine søde ord, samt at du altid giver en hurtig tilbagemelding :D det luner altså og er med til at give mere mod, til at få det bedste ud af livet--- selvom livet ikke altid går som man kunne ønske :roll: men deri kan også ligge udfordringer, og det er da lykken hver gang man vinder en kamp :D det er godt at copa findes--- i er uonværlige, når livet engang imellem er et stort :?:
mange tak til jer og mange hilsner fra. kirsten h.

Tilbage til "Komplikationer"