svien og brændende

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

svien og brændende

Indlægaf bve » 5. okt 2008 22:13

Hej

Jeg er blevet opereret for colitis ulcerosa for ca 2 år siden.

Nu er jeg begyndt at få nogle gener

Jeg kan vågne om natten eller morgenstunden, og have sådan en slags svien og brændende fornemmelse lige hvor brystet begynder og i midten. Måske stamer det fra spiserøret

Jeg har aldrig haft det før

Det kommer og går og er meget ubehageligt, jeg har svært at forklare hvordan det føltes, men jeg bliver nervøs for blodpropper.

Sidst varede det i 3 timer.

Min læge siger det ikke er blodprop for så ville det gøre ondt hele tiden, og med en knugende fornemmelse.

Hvad kan det være?

hvad kan jeg gøre ved det?

jeg kan ikke falde i søvn igen år jeg får det, så det er meget irriterende, og jeg bliver noget nervøs for at det er alvorligt.

Peter Sørensen

Re: svien og brændende

Indlægaf Peter Sørensen » 5. okt 2008 22:44

Hej BVE

det kan godt lyde som om din mavemund er for slap, så du får halsbrand eller du kan have et mavesår.

Jeg mener at huske du havde problemet også i sommer, har du ikke fået din læge til at henvise dig til en undersøgelse for maveproblemer?

mavesår kan vise sig som kilde
: netdoktor
bidende eller brændende fornemmelse øverst i maven.
Fornemmelsen kan også være som følelsen af sult.
Nogle bliver vækket om natten på grund af ubehaget.

Halsbrand, sure opstød, mavesyre-reflux og spiserørs-katar som :

Smertende, brændende eller svidende fornemmelse i mellemgulv, bag brystbenet eller i halsen.
Nogle får opstød helt op i svælg og mund.
Enkelte har tilfælde med åndenød og hæshed på grund af udtalt tilbageløb af surt maveindhold, der generer svælg og luftveje.

Det du beskriver kan godt ligne begge beskrivelser,Symptomerne kan forstærkes når man går og spekulerer over hvad det kan være, så du må op til lægen og blive ordentlig undersøgt og behandlet.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 7. okt 2008 19:53

Hej Peter

Jo det er rigtigt, min læge mener at det er musklen der sidder på brystbenet der giver problemet.

Men det kan være at jeg ikke har forklaret det rigtigt.

Det kan være svært at forklare når smerten er gået over, så kommer man væk fra symtomerne.

Jeg har ikke sure opstød, halsbrænd, jeg har ikke haft ondt i maven eller svien i maven inden, eller når det står på.

Det sidder simpelhen oppe ved brystbenet, lige omkring der hvor brysterne begynder.

Og det har som regel været midt om natten, eller lige inden jeg skal op.

Det er ikke tit det kommer, men jeg spekulerer selvfølgelig meget på hvad det kan være.

Jeg er nervøs for en undersøgelse hvis de propper en slange ned i spiserørret, puha det er jeg ikke vild med.

Hvad mon undersøgelsen ellers går ud på?

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 7. okt 2008 20:43

Hej Peter

ja nu har jeg lige drukket 1 glas, kun 1 glas cola zero, og fornemmer meget svagt lidt af symtomerne, ikke helt svien, men en svag fornemmelse det sidder lige der hvor kravebenet går sammen og lidt under.

Hvad tror du det er?

Og hvad kan jeg gøre for at dulme det?

Bare drikke vand eller?

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 7. okt 2008 22:15

Hej igen

Jeg tror du har det der hedder reflux, hvor mavesyre kan ætse og irritere den nederste del af dit spiserør fordi lukke musklen er blevet for slap, men omvendt er det kun gætteri fra min side,der skal lægelige undersøgelser røntgen eller kikkert undersøgelse til. :!:
prøv at se her http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... ndling.htm

Men lad nu være med at gå for længe uden at din læge er ind over så du får stillet en diagnose,og får en behandling der duer.

I

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 7. okt 2008 22:42

hej igen

tak for hurtigt svar

ja jeg må hellere kigge over til ham.

Nu er svien blevet værre, jeg kan nok ikke lide cola zero, jeg håber snart at det aftager.

Hvad søren kan jeg gøre for at mildne symtomerne? drikke vand, tage nogle havregryn med skummemælk, ved du hvad der er smartest indtil jeg kommer til lægen?

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 8. okt 2008 00:03

hej igen

Ring i morgen og få en tid hos lægen, indtil da må du prøve at ligge med hovedet højt og se om det hjælper på natte søvnen.
der er mange gode råd på siden som jeg henviste til ,men jeg tror også det er meget forskelligt hvad der virker bedst for den enkelte.
Hvis du ikke kan få en hurtig tid, så spørg på apoteket hvad de anbefaler udfra dine symptomer, det er muligt de har et håndkøbsmiddel der kan hjælpe, men gå til din læge alligevel, og få styr på hvorfor du har de symptomer.

louisefrost

Indlægaf louisefrost » 9. okt 2008 16:13

Hejsa
Vil lige give et hurti svar. Har haft lignede symptomer, og det gør bare enormt ondt, og man bliver da en smule nervøs for hvad det kan være, men det hjælper mig at tage en alminox mod mavesyre. Og så går det faktisk væk med det samme.
Har fået undersøgt maven to gange, det er godt nok en smule ubehagelig. Men tænk på at det er for at finde en årsag til dine problemer, det plejer at hjælpe mig:) ved div. undersøgelser.
Mvh Louise
Louise 81

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 11. okt 2008 13:49

Hej Louise og Peter

Tak for jeres svar.

Jeg har nu talt med lægen, og han soger det er mavesyr, og at jeg skal prøve med Link, så det vil jeg prøve.

Jeg har heldigvis ikke haft nogen problemer siden, men mon ikke alminox er næsten det samme?

Det er godt at man kan få noget så det hjælper med det samme.

Tilbage til "Ileostomi"