Jeg har haft min pouch i et år, og alt fungerer super.
Forleden fik jeg så nogle smerter lige der hvor stomien sad
før, og der var ligesom en lille bule. Jeg tog til vagtlæge og
hun mente ikke at der var noget galt. Jeg havde dog så meget
ondt, især når jeg rejste mig op, efter at have ligget ned,
så jeg kontaktede min egen læge næste dag. Han mente heller
ikke at der var noget, men at det kunne have været noget
forbigående brok. Tja, - jeg stoler selvfølgelig på lægerne,
men har stadig lidt smerter der, - er der nogle af jer, som
har oplevet noget lignende ? og hvad kan man gøre for
at afhjælpe det ?
Bule og smerter hvor stomien sad før
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
Peter Sørensen
Re: Bule og smerter hvor stomien sad før
Hej Erik.
Jeg tror på at det godt kan være et lille brok, du vil altid have et svagt punkt ,der hvor stomien sad.
Smerten kom formentlig fordi muskelfibrene gav sig, lige som ved en fibersprængning.
typisk vil et brok være mest synligt når du står op og falde på plads når du lægger dig ned, behandling er enten brokbælte/buks for at holde det på plads eller operation afhængigt af hvilken type brok det drejer sig om, der findes f.eks et begreb man kalder sårbrok, der opstår der hvor et kirurgisk snit blev lagt.
Det kan godt tage uger før du er helt smertefri, hvis det er en fiber sprængning der er tale om.
Så indtil da skal du være forsigtig og ikke løfte tunge ting.
Hvis bulen kommer igen, så prøv at få en tid på afdelingen hvor du blev opereret og lad kirurgen se på det.
Jeg tror på at det godt kan være et lille brok, du vil altid have et svagt punkt ,der hvor stomien sad.
Smerten kom formentlig fordi muskelfibrene gav sig, lige som ved en fibersprængning.
typisk vil et brok være mest synligt når du står op og falde på plads når du lægger dig ned, behandling er enten brokbælte/buks for at holde det på plads eller operation afhængigt af hvilken type brok det drejer sig om, der findes f.eks et begreb man kalder sårbrok, der opstår der hvor et kirurgisk snit blev lagt.
Det kan godt tage uger før du er helt smertefri, hvis det er en fiber sprængning der er tale om.
Så indtil da skal du være forsigtig og ikke løfte tunge ting.
Hvis bulen kommer igen, så prøv at få en tid på afdelingen hvor du blev opereret og lad kirurgen se på det.
Her er lige en opfølning:
Det var brok, - og jeg var tilsagt til operation den 4/12-08, og lå
og ventede i 8 timer, - og så blev det aflyst !
Jeg blev så opereret på Nyborg sygehus dagen før påske,
og de klarede det med en kikkertoperation, så jeg kunne
tage hjem samme dag, - og efter 14 dage var jeg helt klar igen.
Det var brok, - og jeg var tilsagt til operation den 4/12-08, og lå
og ventede i 8 timer, - og så blev det aflyst !
Jeg blev så opereret på Nyborg sygehus dagen før påske,
og de klarede det med en kikkertoperation, så jeg kunne
tage hjem samme dag, - og efter 14 dage var jeg helt klar igen.
-
Peter Sørensen
Hej Erik
Godt at høre at du er fit for fight igen,
så fik du også prøvet det, det værste er næsten aflysning og så den lange ventetid på operationen.
Kan du have en god sommer
Godt at høre at du er fit for fight igen,
så fik du også prøvet det, det værste er næsten aflysning og så den lange ventetid på operationen.
Kan du have en god sommer
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"