Tyggegummi reparerer tarmen

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Peter Sørensen

Tyggegummi reparerer tarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 20. aug 2008 12:21

Berlingske har en interessant artikel, som kan give håb om at maven kommer hurtigere i gang efter tarmoperationer.

http://www.berlingske.dk/article/200808 ... /80819020/

Lad os håbe et større klinisk forsøg kan give ligeså gode resultater :)

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tyggegummi reparerer tarmen

Indlægaf Steen Samuelsen » 20. aug 2008 18:52

Interessant iagttagelse, som forhåbentligt kan komme fremtidige operationspatienter til gode.

Jeg har selv observeret, at jeg ved tygning af tyggegummi får meget luft i tarmen og i stomiposen. Af samme grund er jeg holdt op med at tygge tyggegummi, som jeg ellers holder meget af når jeg hører bil.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Sanne & Stomy

Indlægaf Sanne & Stomy » 31. aug 2008 09:19

Hej Peter...

Jeg så lige dit indlæg og læste artiklen! - Ret interessant! - Nu står der jo, at det har en gavnlig virkning at tygge tyggegummi lige efter operationen, fordi det sætter gang i det hele tarmfunktionen (f.eks. også forstoppelse). Det fik mig til at spekulere på: Kan det mon tænkes OGSÅ at have en gavnlig virkning senere hen - altså f.eks., når man som jeg har en ileostomi, hvor man jo ind imellem kan døje med lidt stop og stands (med luft -eller fiberpropper)? - Kunne det tænkes, at man måske kan forebygge dette eller sætte gang i tarmen igen, hvis man tygger tyggegummi?

Bare en tanke

kh fra Sanne

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 31. aug 2008 11:01

Hej Sanne

Jeg ved ikke om det virker der, jeg tror personligt at netop det at det sætter peristaltikken igang, hos nogle
vil gøre smerterne større,indtil proppen er løsnet.

Og til decideret forebyggelse tror jeg ikke ,det ville virke,lange problem fibre vil klumpe uanset hvad, og som Steen skriver så kan tygge gummi, give meget luft i maven.

Jeg tror i bund og grund at , metoden er god ved en tom (fastende) tarm, hvilket forhåbentlig vil bekræftes ved de kliniske forsøg, og Journalistens ord "forstoppelse" dur ikke i denne sammenhæng, tarmstop havde nok været lidt bedre, da det ikke er en fyldt tarm ,der skal igang igen.

Men omvendt kan man jo godt forsøge,hvis man har mod på det, det er jo meget forskelligt ,hvordan man får hul igennem.

Tilbage til "Diverse"