God kronik i Politiken

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
Peter Sørensen

God kronik i Politiken

Indlægaf Peter Sørensen » 24. jul 2008 21:25

Hej alle

Der er en rigtig god kronik i politiken skrevet af Monica ,der lider af en kronisk tarmsygdom.
Den sætter på flot vis fingeren på det ømme punkt, når der tales om sygdom kontra arbejdsmarked.

http://politiken.dk/debat/kroniker/article542948.ece

Jane G
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. mar 2007 18:46
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Re: God kronik i Politiken

Indlægaf Jane G » 25. jul 2008 23:16

Super godt budskab! - Men alt, alt for lang til at jeg kan fastholde læselysten! Men helt sikkert et felt der burde komme mere fokus på!
Det er hulme svært at være resurcestærk, og stadig realistisk i forhold til sygdommen..
Læs endelig kronikken - om ikke andet, så noget af den:)
Venlig hilsen Jane Goul
Ungdomsrepræsentant i COPA
ungdom@copa.dk

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: God kronik i Politiken

Indlægaf Henning Granslev » 31. jul 2008 11:33

Hej alle

Jeg giver både Peter og Jane ret i, at der har været en supergod kronik i Politiken den 24. juli vedr. det at have en kronisk tarmsygdom og samtidig skulle kæmpe mod det offentlige system. Sagen bliver naturligvis ikke bedre af den dårlige sagsbehandler, der ikke forstår Monica´s ønsker og forventninger om at få den hjælp, der er nødvendig for at kunne leve et nogenlunde normalt liv med den kroniske tarmsygdom.
Men kronikken er måske lige lang nok til, at en person, der er mindre interesseret i sygdom, læser hele kroniken.

Forsat god sommer

Hilsen Henning Granslev :)
Henning Granslev

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: God kronik i Politiken

Indlægaf Steen Samuelsen » 31. jul 2008 17:15

Hej

En udmærket kronik om hvor svært det kan være at være syg, og samtidig skulle kæmpe mod sagsbehandlere, der ikke har forståelse for at der kan være flere løsninger på at støtte den syge.

Men sådan behøver det ikke at være, og sådan er det heller ikke altid. Mine egne erfaringer siger at jeg har haft en meget forstående arbejdsplads, der har støttet mig og har accepteret at jeg ikke altid har været på toppen i løbet af de 10 år jeg har haft CU. Sidste år fik jeg stomi og har i den forbindelse haft stor støtte fra kommunen til stomimaterialer, støttebandage og stomiskjold. Der har aldrig været stillet spørgsmål om det var nødvendigt, hvis jeg først havde gjort opmærksom på behovet.

Desværre er det ikke alle sagsbehandlere, der er lige forstående, men jeg håber, at COPA kan være med til at bringe viden om sygdommene og stomi ud i alle kroge af administrationen, så det bliver lettere for alle at leve med sygdom og stomi.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster