peanute - ondt i maven?

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

peanute - ondt i maven?

Indlægaf bve » 23. maj 2008 22:07

Håber der er nogle der kan svare på mit spørgsmål

I går eftermiddag købte jeg en kage, det var en bund 12 cm x 5 og 2 cm hør.

Det er peanuts nødder der er samlet med noget sukker så det danner en kage

Derefter er der flødeskum og hindbær. Uhm dejlig kage og fridk

Men da jeg skulle til at hjem kl ca 17.30, var jeg begyndt at få ondt i maven. JEg troede at kagen var dårlig, men det var kun mig der hade ondt

Jeg har kun haft problemer 1 gang med ondt i maven, og ved ikke hvad der var årsagen til det
jeg kom hjem, og dik det ikke bedre. Jeg troede at jeg var sulten, men jeg fik hele tiden mere og mere ondt

Det var sikkert nødderne

Jeg fik så meget ondt at jeg var ved at tage på skadestuen :mrgreen:

jeg skiftede det hele inden jeg gik i seng, og i den forbindelse, kunne jeg ligeson skubbe ned i maven, så jeg kunne få en blanding af havregrøs og små hakkede nødder ud

kl 04.30 faldt jeg i søvn, sikkert pga at smerterne var aftagende

jeg vågnede kl 6.25 men mega træt, men vi mangler kollegaer så jeg gik på job

Hvad kan jeg gøre når jeg får det så ondt

Er det skadeligt at trykke på maven for at prøve at få det ud?
skal jeg sove det væk
skal det are tage den tid det tager?
skal jeg tage på skadestuen, det hospital der har opereret mig, eller det der normalt bliver mig nærmeste?

Jeg har mange spørgsmål som bare fyldte hele mit hoved i nat

Håber at I har nogle svar til mig :wink:

Peter Sørensen

fiberprop

Indlægaf Peter Sørensen » 24. maj 2008 15:50

Hej

peanuts og nødder kan godt lave en prop der spærrer for gennemgangen.
Der sker intet ved at massere maven,for at få det til at passere.
du kan få det igang i de fleste tilfælde ved at massere være så fysisk aktiv som muligt og drikke vand, for at fortyndne det.

Hvis der overhovedet intet kommer i posen, og du begynder at få kraftigere smerter og meget kvalme, så er det tid til en tur på skadestuen.

Nærmeste skadestue med mindre du laver en aftale med den afdeling, du normalt kommer på, du kan lige vende det med dem, hvad de syntes er det bedste.

Når først der er passage igen, vil smerterne begynde at aftage men du kan godt have ondt og være øm nogle dage, ovenpå sådan en tur.

Gitte Lund P
Indlæg: 30
Tilmeldt: 30. jul 2007 16:42
Årgang: 1957
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Gitte Lund P » 26. maj 2008 14:34

hej bve

jeg har også haft forskellige stomistop og nogle af gangene har jeg selv fået gang i det, men to gange måtte jeg på hospitalet. Py ha ikke rart
Har fundet ud af at det kan skyldes dels at man ikke tygger maden ordenligt, eller fiberting som trævler. Det kan også sagtens være nødder. Det er ikke godt, kan nemt danne en prop.
men de fleste gange vil det hjælpe at tygge maden mere grundig.
prøv at anskaffe en lille bollesprøjte, (sådan en man bruger til at skylle ører med), fyld den med lunkent vand og sprøjt det ind i stomien. Det kan somme tider løsne det hvis det sidder fast.
Håber du kan bruge noget af det.
glp

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 26. maj 2008 15:57

Hej Gitte og Peter

Tak for de gode råd.

Ja man er jo ikke meget vær når man har ondt i maven, jeg var parat til at gøre alt, og alligevel var jeg nervøs for at gøre noget forkert, jeg skulle jo nødig indlægges igen

Jeg troede ikke at man måtte sprøjte lunkten vand ind i stomien. :)

ok tak for hjælpen

Gitte Lund P
Indlæg: 30
Tilmeldt: 30. jul 2007 16:42
Årgang: 1957
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Gitte Lund P » 27. maj 2008 13:44

man må gerne sprøjte lunkent vand ind i stomien. Det er faktisk det de gør på hospitalet når man bliver indlagt.
så hvis man selv kan gøre det kan man jo ligeså godt det.
Den eneste forskel er at de på hospitalet kan komme længere ind i tarmen end man selv kan.
Der lægger de en lang slange ind og skyller med vand
glp

bettina

ondt i stomien

Indlægaf bettina » 27. maj 2008 14:05

Hej jeg hedder Bettina er født 1965.
I dec 2007 blev jeg opereret på OUH for Morbus Crohn
og fik en ileoatomi.
Jeg har været og er stadig jublene glad for min stomi, er stort set sygdom og medicin fri.
Jeg skriver dette indlæg fordi jeg lige er kommet hjem fra sygehus.
Har været helt forstoppet forrige nat med smerter og opkast til følge.
Blev efter mange timers venten sendt på skadestuen.
Havde fået gang i det hele igen da jeg ankom men min stomi var så stor, tyk og ild rød.
Den bevægede sig ikke hele dagen i går men er nu så småt faldet lidt i størrelse og den kan dermed røre sig igen.
Den er stadig kæmpe nu 24 timer senere og jeg har under ingen omstændigheder lyst til mad.
Men drikker rigeligt.
På sygehuset fik jeg ekstra store plader med poset til da dem jeg har er for små.
Al den ballade for et par kokus kager.
Dem spiset jeg aldrig igen om jeg så skal tygge på dem en halv time og drikke 4 liter vand til.
Forøvrigt tak til alle for en glimrende hjemmeside med fantastisk gode indlæg. :D

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Peanuts og ondt i maven

Indlægaf Henning Granslev » 28. maj 2008 17:38

Hej
Jeg har ikke problemer med nødder og min stomi. Men som flere har svaret til din mail, kan der være en mulighed for at stomien stopper, da nødder kan danne en prop. Måske kan det hjælpe med at drikke rigeligt med vand.
Vi har alle noget, som vi ikke kan tåle at spise. Engang for mange år siden havde jeg på en ferietur til Grækenland spist et par store kokoskager. Det var også varmt - heldigvis.
Normalt havde jeg ikke haft problemer med kokoskager. Men varmen, masser af kokos og sikkert for lidt indtagelse af væske gjorde den nat i ferieopholdet til en uforglemmelig oplevelse.
I løbet af natten stoppede min stom helt, der kom absolut ikke noget i posen. Jeg prøvede at fiske noget afføring ud med en lang vatpind, men ak nej. Det blev værre og værre, men jeg ville hjem.
Min kone og datter måtte tage bagagen, jeg havde nok i mig selv.
I flyet gik det helt galt med smerter, så da vi landede i Billund ventede en ambulance på "fjolset", der havde forspist sig i kokoskager.

Efter et par dage med drop og smerter, kom der gang i stomien.
Moralen blev for mig - spis ikke kokoskager.
Det gjorde jeg ikke i næsten et år. Men så var alt jo glemt, og de smager da godt.
Vi skal alle huske, at det er forskelligt, hvad vi kan tåle at spise. Nøjagtigt som alle andre uden stomi.
Nu skal du huske på, den kage med nødder var ikke lige for din stomi. Og så må du nyde alle de andre gode sager, der kan spises.

Held og lykke med valget af dine livretter

Hilsen Henning
Henning Granslev

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 29. maj 2008 21:52

hej igen ja sikke noget, at sådan nogle uskyldige kager kan forvolde så meget skade.

jeg har det nu sådan, at lige meget hvad jeg spiser nu tænker jeg, bare jeg kan tåle det, for jeg ønsker ikke sådan en omgang igen.

men altt andet lige, så er det godt at høre jeres fortællinger, for man tror jo at det er en selv der har paraneuer (sikkert forkert stavet)

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Indlægaf maiken » 31. maj 2008 00:43

Jeg har haft min colostomi i 2.5 år nu, og jeg spiser stadigvæk det samme som jeg altid har gjort. Nødder, majs, porre og så videre. Jeg har aldrig haft en prop eller stop på nogen måde. Burde jeg være mere forsigtig, eller er jeg bare heldig?
kærligst Maiken
http://www.maikenp.blogspot.com
colostomi 2006

msr
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. apr 2008 18:20
Geografisk sted: København S.

Indlægaf msr » 31. maj 2008 14:10

Hej Maiken
Jeg tror ikke du behøver at være mere forsigtig hvis du irrigerer. Jeg har også kolostomi og nærmer mig også de 2,5 år. Jeg har aldrig haft en prop og spiser også alt. Men vil jeg ikke opdage det hvis der skulle opstå en prop da der jo kommer gang i systemet hver gang jeg skyller tarmen. Så hvis du også irrigerer er jeg ret sikker på at du ikke behøver at være forsigtig. Hvis ikke du irrigerer kan det godt være du har været lidt heldig for så er afføringen jo meget tyk. Inden jeg begyndte at irrigere kunne jeg godt mærke at det gjorde ondt når der kom noget i posen hvis jeg havde spist ting som tomater, asparges, champignon og nødder og så skulle jeg gerne massere maven for at få afføringen ud.

Hilsen Malene


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster