Ligge på maven med stomipose?

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
ofeia

Ligge på maven med stomipose?

Indlægaf ofeia » 21. okt 2005 10:16

Min mand har lige fået stomipose efter en tarmoperation. Problemet er: han har tabt sig ret meget og er kun skind og ben. Han har nu fået enormt ondt i hoften og halebenet, han ligger ret meget ned og hans store ønske er at kunne ligge på maven, så han kan aflaste hofte og haleben. Jeg har prøvet at kontakte hjælpemiddelcentralen for at høre om de ikke har en specielmadres med fordybning til maven, men nej :( .
Han kan da ikke være den eneste stomipatient med dette ønske, så jeg håber der er en der kan hjælpe os.

På forhånd tak.
ofeia/Britt

Peter Sørensen

ligge på maven

Indlægaf Peter Sørensen » 22. okt 2005 13:08

Hej Britt
Det er rigtigt at stomi og ligge på maven ikke rigtig kan fungere sammen, ikke fordi stomien skades af trykket men fordi posen klemmes af og afføringen derfor søger andre veje, ud under pladen.

Jeg lægger mig selv i en stilling der næsten svarer til at ligge på maven, den kan vel bedst beskrives som svarende til aflåst sideleje, hvor benet modsat stomien er strakt,ligger nederst, det andet bøjet, det giver et hulrum hvor stomiposen kan være.
Men man hviler dog på en del af hoften på den måde.

hvis din mand har smerter når han ligger på siden/ryggen er der mulighed for at låne en trykaflastende madras gennem hjælpemiddelcentralen, det kræver dog ansøgning gennem læge.

man bruger madrasser på sygehusene hvor et stykke kan fjernes, men kun i behandlings situationer, (kortvarigt),kanterne hvor stykket har siddet øger risikoen for trykskader.

Til sidst et godt råd ,til at tage på, hvis appetitten er sparsom, jeg havde selv svært ved at klare de protein drikke der fandtes, men fik på hospitalet istedet koldskål, med ekstra æg og proteinpulver, det havde en god effekt og var til at holde ud.
proteinpulver kan købes på apoteket.

Gæst

Indlægaf Gæst » 31. okt 2005 09:55

hej
jeg vil lige fortælle,at når jeg hviler mig på maven eller får massage, jeg har jeg brugt en oppustelig nakkepude til at lægge under maven. Jeg puster den op så det lige passer med at der ikke er noget tryk på stomien. Det virker perfekt ogaflaster ryggen.
Jeg bruger det også når jeg er på stranden og tager solbad.
Det virker godt.
v.h. Jonna

Rikke Tindal

Svømmehal

Indlægaf Rikke Tindal » 9. nov 2005 11:53

Vi har en datter på snart 5 med ileostomi og kort tarm. Vi har indtil nu ikke haft stor held med svømmehal, da hendes plade løsner sig udefra, og vi må skifte plade midtvejs i besøget. Vi bruger Dansac Nova 2 system, der ellers fungerer fint. Vi kan ikke bruge Convatec plader, da hun ikke kan tåle det hvide plaster.

Har nogen erfaring med noget til at tætne pladen med i kanten, så vandet ikke løsner pladen?

Rikke Tindal

Peter Sørensen

sikring

Indlægaf Peter Sørensen » 9. nov 2005 12:40

Hej Rikke
Der findes et produkt welland hydroframe til sikring af kanterne, du kan se det på http://www.kirudan.dk/ under stomiprodukter astotec.
Andre bruger plader og poser , med bælteører.
Man kan også forsøge at anvende urostomi plader, da de kan tåle mere fugt, prøv f.eks at kontakte producenterne for prøver, du kan finde dem under links.
Alternativt kan du kontakte vores forældregruppe, for gode råd, de står under lokalafdelinger, de har blandt andet været i Lalandia, så de har helt sikkert nogle erfaringer.

Maja

at sove på maven

Indlægaf Maja » 3. jan 2006 18:26

Til det med at sove på maven, har jeg ingen problemer.
jeg falder i søvn på maven og vender mig selv om når der kommer en smule tryk på(altså i søvne) så jeg vågner altid på ryggen, men alligevel..

Tilbage til "Diverse"