Rejse med væsker.

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Rejse med væsker.

Indlægaf Karen » 27. apr 2008 13:21

Hej

Jeg skal rejse til Tyrkiet her i maj, det er første gang jeg rejser, efter at have fået stomi i december. Mit problem er, at jeg tager 45 ml codeinmixture om dagen, for at formindske out-put(ileostomi), og derfor skal have 4-5 flasker a 200 ml med. Disse vil jeg, af indlysende grunde, helst have i håndbagagen, men er klar over problemet med væske i håndbagagen, flaskerne er oven i købet brune.

Er der nogen, der har erfaring med dette???

Vil jeg evt. kunne få tilladelse med et pas fra apoteket????

Eller bliver jeg virkelig nødt til at have flaskerne i kufferten, med alle de problemer dette medfører????

Håber at høre fra jer???

Hilsen Karen
Karen

Peter Sørensen

væske

Indlægaf Peter Sørensen » 27. apr 2008 14:01

Hej Karen

Tyrkiet er ikke del af Schengen samarbejdet, som pilepasset handler om ,så om der skal mere end det gængse pillepas til, kan jeg ikke rigtig finde noget om.

Men, da kodeinen er euforiserende ,er det vigtigt at du har papirerne i orden.

Kontakt din læge /apoteket for at høre hvad du skal gøre.
Få evt. også et brev med fra din læge, på engelsk ,der beskriver din medicin og hvorfor den anvendes, som du kan anvende for at sandsynliggøre udførsel og indførsel af kodeinen.


Med hensyn til om du må have det hele med i håndbagagen når der er tale om en større mængde ,end der kan være i 1 liters plasticposen, ved jeg ikke.
Tal med flyselskabet og hør om de muligheder der er, det er muligt at du kan deponere en pose, med flaskerne hos personalet, under selve flyturen.
Men få det bekræftet på skrift inden selve rejsen.


Reglerne siger :

Må jeg tage medicin med i min håndbagage?
Du må kun medbringe medicin i håndbagagen i de mængder du skal bruge under rejsen. Du skal kunne sandsynliggøre behovet og medicinens ægthed overfor sikkerhedspersonalet.

• Posen med væsker samt eventuel medicin m.m. skal tages op
af håndbagagen og vises i sikkerhedskontrollen.


Jeg ved godt det lyder bøvlet, men håber du får en rigtig god tur.

Peter Sørensen

link fra statens luftfarts væsen

Indlægaf Peter Sørensen » 27. apr 2008 14:09

Hej igen lægger lige et link til et pdf dokument omkring medicin og flyrejser.
fra statens luftfarsvæsens hjemmeside


http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.p ... edicin.pdf



Hos rejselandets ambassade kan
du få oplysning om dine muligheder
for at medbringe medicin til
landet.

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Rejse med væsker

Indlægaf Karen » 27. apr 2008 15:14

Hej Peter!

Mange tak for svaret - jeg bliver nok nødt til at have mixturen i den indskrevne bagage, jeg har tænkt på at hælde indholdet i en ståltermoflaske.

Da jeg har en aftale med med.afd. i morgen vil jeg høre om der evt. findes et alternativ i tabletform.

Jeg får også Imurel mod Crohns, så du har ret i, at jeg hellere må gardere mig med noget skriftligt fra lægen.

Efter rejsen vil jeg skrive hvordan det gik, der er måske andre end mig der har samme problem.

Hilsen
Karen
Karen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 27. apr 2008 15:25

At hælde det i en stål termokande er at bede om problemer. For det første rummer en termokande sikkert mere en en liter men størrelsen alene gør at den vil du få problemer med i håndbagagen.
Hvis du kan få din mixtur i flasker på max 100ml kan du have alle de flasker med i din håndbagage som der kan være i en chek in plastik pose dog max en liter så skulle der ikke være problemer med selve væske mængden.
Jeg har skrevet før om de rejse flasker som Matas forhandler.
De små rummer 75 ml og kan du omlade fra de brune flasker til de rejse flasker kommer du ikke i problemer med væske mængden.
Om indholdet så er i strid med nogle love kan jeg ikke overse.
Venlig Hilsen JK-1958

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Rejse med væske

Indlægaf Karen » 27. apr 2008 15:28

PS! PS!

Jeg har i et andet inlæg set et svar fra Flemming - som er eller har været ansat i security i lufthavnen - måske har du en erfaring med dette?????

Hilsen Karen
Karen

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Indlægaf Karen » 27. apr 2008 15:34

Hej JK

Tak for dit svar, men jeg mente at ståltermoflasken skulle i kufferten der bliver indskrevet og så kan jeg, som du skriver, have en mindre mængde med i håndbagagen. Men god ide, hvis jeg kan have ca. 800 ml. i en ltr. plasticpose.

Hilsen Karen
Karen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 27. apr 2008 16:08

nååå så temoflasken skulle i den indtjekkede bagage ja så forstår jeg dig godt .
Det vil beskytte væsken ganske godt.
Du kan blive kaldt for at vise hvad der er i termoen hvis den gennemlyses. - men kun måske.
Selv har jeg lige skulle rejse med rensevæske til mine produkter.Og da den renseæske jeg bruger kun fåes i 1/2 liters dunke var jeg nød til at omlade til Matas flaskerne oghavde INGEN problemer med at der var 4-5 små flasker a 75 ml i den plast pose jeg smed på genlysnings båndet.
I den indtjekkede bagage havde jeg yderlig en par lidt større flaske vel indpaket i det materiale man finder i liggeunderlag samt gafatape.
Et ligge underlag kan købes for små penge og så klippes til efter behov og yder sammen med alm tøj i bagagen en ok beskyttelse for flaskerne i den indtjekkede bagage. men termoen er en ok ide ellers er et par store lommelærker i stål jo også en mulighed.
Men kun til den indtjekkede bagage.
Venlig Hilsen JK-1958

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Indlægaf Karen » 27. apr 2008 17:21

Hej JK!

Herligt - det tænkte jeg nok - gode råd findes her i foreningen.
Det er selvfølgelig bedst at medbringe medicin i ubrudt emballage.!!
Derfor er et liggeunderlag til at beskytte flasker genialt. - Og så kan jeg medbringe noget i rejseflasker i håndbagagen.

Tak for hjælpen.

Karen
Karen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 27. apr 2008 17:29

Det var så lidt.
Selv om man ikke skal tage sorger på forhånd så sker det at noget af ens indtjekkede bagage bliver enten forsinket eller ikke kommer frem . Derfor sørg for at have med i håndbagagen så du kan klare dig minimum 3-4 døgn.
God ferie
Venlig Hilsen JK-1958


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster