Fly rejse med stomi

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Fly rejse med stomi

Indlægaf Mette_musen85 » 17. apr 2008 09:47

Nogen der ved om der er mulighed for at få sine stomi produkter med ombord på flyet???
Mette Kristensen

Peter Sørensen

produkter i flyet

Indlægaf Peter Sørensen » 17. apr 2008 10:14

Hej Mette

Det kan besvares med et stort ja, du kan have hvad du skal anvende på turen + evt. ekstra (hvis kufferten forsvinder undervejs) i din håndbagage, bortset fra din saks ,den skal i kufferten, med mindre du bruger ,en af dem med runde spidser.

Ellers kan man klippe dem ,man har med sig i kabinen,hjemmefra

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 17. apr 2008 11:11

Jeg har sådan en speciel Coloplast saks med rundt hovede..
Mette Kristensen

Peter Sørensen

saks

Indlægaf Peter Sørensen » 17. apr 2008 11:42

Hej Mette

Den burde ikke give problemer.
Stomisakse uden spids er tilladt ifølge de internationale regler
Men jeg har altid selv min i kufferten alligevel, fordi hvis de er emsige og kan se noget der ligner en saks, så kan man risikere at de vil se alt i håndbagagen, men det er jo op til en selv om man vil klippe de plader eller bandager, man skal bruge under selve flyrejsen hjemmefra.

Man kan i princippet risikere en sikkerheds vagt, der aldrig har hørt om stomi eller kender til reglen,eller kan læse engelsk på stomikortet, vi er trods alt kun ca. 1,3 millioner, ud af verdens samlede befolkning.

Nedenstående er fra http://www.tsa.gov/index.shtm og beskriver at stomisakse er tilladt hvis de er under 10 cm lange med rund spids og transporteres ,sammen med stomi produkter.

WASHINGTON, D.C. – TSA is modifying the interpretive rule to exempt ostomy scissors from the prohibited items list. Ostomy scissors with pointed tips with an overall length of four inches or less are permitted when they are accompanied by an ostomate supply kit containing related supplies, such as collection pouches, wafers, positioning plates, tubing, or adhesives.

listen kan downloades her

http://www.tsa.gov/assets/pdf/prohibite ... -24-07.pdf

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 17. apr 2008 11:57

Tak for din hjælp Peter, vil nemlig ikke miste mine ting i bagagen...
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 17. apr 2008 16:52

Hejsa . God rejse.
Husk også lige det med max 100ml væsker pr fl og alt der er flydene eller i gel form i en cheek in bag(plastikpose ) findes hos Matas .
Det samme med tomme rejse flasker til væsker.
De findes også hos Matas.
Har lige været gemmen det hele og ingen problemer haft med håndbagage.
Del evn.t op så du har dobbelt dækning ved at have noget i en ledsagers håndbagage også.
men regel nummer 1
Bring altid nok med til HELE turen i din håndbagage og lad aldrig den håndbagage ude af syne.
Reserve beholdningen kan jo puttes i den indskrevne bagage og håbe på at den ikke er forsinket eller bortkommen ( det forekommer alså)
Venlig Hilsen JK-1958

GN
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. mar 2008 00:22

Indlægaf GN » 17. apr 2008 22:50

Hejsa,jeg har lige været ude at rejse,havde plader og poser i håndbagagen og i kufferten,et must når man er stomist :D

Jeg blev taget i tolden,fordi jeg havde tun med på dåse( i vand) hi hi,det havde jeg da ikke tænkt over.Havde også torskerovn og rugbrød med.

De fik ondt af mig,da jeg sagde jeg har stomi,og fik så lov til at ta det med om bord...hvad siger I så....er man lige heldig eller??? :lol:

Hilsen GN

msr

Indlægaf msr » 18. apr 2008 11:14

Hej Mette
Jeg har prøvet at blive stoppet i sikkerhedskontrollen hvor de ville se hvad jeg havde i min taske. Lige så snart jeg viste dem min taske fyldt med stomiposer fik jeg lov til at gå videre. Ved egentlig ikke hvad det var der fik dem til at reagere for havde ikke nogen saks eller væsker med. Men de har vel undret sig over hvad indholdet i tasken var da den kørte igennem scanneren og så tjekker de nok bare alt hvad de ikke lige kan finde en forklaring på. Selv om det er svært at forestille sig hvordan man kan få stomiposer til at se mistænkelige ud. Det var en familieferie jeg skulle på og en anden i familien som også har stomi skulle ikke vise indholdet i sin taske. Jeg har også været ude og flyve hvor jeg havde stomiposer med til tre uger i tasken og der reagerede de ikke så det har sikkert bare været et tilfælde. Men synes lige jeg ville forberede dig på at du kan risikere at blive stoppet men du skal bare vise indholdet i tasken og så er det ikke noget problem. Og med al den kaos der er kan man sagtens vise det diskret hvis ikke man vil have at alle omgivelserne ser ens stomiudstyr.
Malene

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 22. apr 2008 09:00

Jeg skal ud at rejse alene, så det med at putte lidt i ledsagerens taske kan jeg ikke rigtig, men har talt med flyselskabet, og de har forsikret mig om at jeg må have hele min toilettaske(stomi taske) med ombord på flyet. for jeg forklarede at jeg var meget usikker, både fordi det er første gang jeg rejser og jeg skal rejse alene
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 22. apr 2008 13:31

Igen god rejse Mette,- men husk at have ALT med i håndbagagen og gerne 2x det af hvad du formoder at skulle bruge i hele ferie perioden.Hvis du skal flyve langt og får behov for at skifte på flyet og det tager tid så meddel lige personalet på flyet at du optager det lille rum i et stykke til pga skift så bliver du ikke forstyret og pladsen på de store fly er ok i det lille rum nogle har endda skifteplads til baby så der er et stort bord.
Bruger du tømbare poser så er det en god ide at have en extra lukker med i lommen hvis du skulle tabe den der sidder på posen i kummen,- lufthuller forkommer. Ha en super tur
Venlig Hilsen JK-1958

Flemming
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. jan 2008 17:12

Indlægaf Flemming » 22. apr 2008 20:09

Hej Mette.

Jeg har været stomi-opereret i rigtig mange år, og har "fløjet" med min stomi adskillige gange. Samtidig har jeg været ansat i security i Københavns Lufthavn, så hvis der er nogle spørgsmål, du ikke allerede har fået besvaret, skal du bare "fyre" løs, så skal jeg nok hjælpe dig!

Hilsen / Flemming

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 23. apr 2008 08:28

Jeg har tænkt mig at medbringe en del ombord på flyet, da jeg ikke ville kunne klare at det blev væk...
Jeg har tømbar pose, men det er en assura fra coloplast så det er med hideaway, så der skal ikke bruges lukkere. ;o)
Og mange tak Flemming, jeg skal nok benytte mig af dit tilbud hvis jeg kommer i tanke om mere...
Du ved ikke tilfældigvis hvor skrappe de er i lufthavnen i Wien?
Mette Kristensen

Flemming
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. jan 2008 17:12

Indlægaf Flemming » 24. apr 2008 19:38

Hej Mette.

Jeg ved ikke, om de er specielt skrappe i Wien. Du skal jo være opmærksom på væskereglerne. Prøv at kigge på denne side, hvor der står lidt om reglerne i lufthavnen i Wien:

http://www.viennaairport.com/jart/prj3/ ... ode=active

Hilsen / Flemming

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 24. apr 2008 20:28

wiens væske regler mv er som jeg læser dem de samme som alm internationale regler og alså ikke skrappere end dem man møder i danske internationale lufthavne.
Jeg mener også at have læst et eller andet sted at man ikke som handicappet kan blive bedt om at eksponere sit handicab helt eller delvist for sikkerheds chek uden behørig medical kendt person tilstedeværende og dette sætte jeg så lige et spørgsmål ved om alm. sikkerheds personel er.
Ret mig hvis jeg er forkert på den men gerne med henvisning til regulativer på det modsatte.
Venlig Hilsen JK-1958

Flemming
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. jan 2008 17:12

Indlægaf Flemming » 27. apr 2008 12:31

Hej.

I Københavns Lufthavn kan sikkerhedspersonalet til enhver tid undersøge folk "grundigere", hvis der er noget, de er i tvivl om (f.eks stomi). Så kommer man ind i et seperat lokale sammen med to sikkerhedsfolk af samme køn som en selv. Da det er en sikkerhedsundersøgelse og ikke en medicinsk, er der intet krav om, at personalet skal være medicinsk uddannet! Jeg går ud fra, at det også er gældende i andre europæiske lufthavne!

Hilsen / Flemming.

Peter Sørensen

medicinsk personale

Indlægaf Peter Sørensen » 27. apr 2008 13:30

Der er intet på skrift, der berettiger stomioperede, eller andre handicappede ,til at det skal være medicinsk personale.

Men mulighden for at få en læge eller sygeplejerske til at bedømme hjælpemidler,medicin og f.eks proteser ,er mulig i de tilfælde hvor security er i tvivl.
Husk det er for alles sikkerhed, at man undersøger også os.

Så kan man altid diskutere om, hvad chancen er for at den tilkaldte har set en stomi eller hjælpemidler til samme ,for vi er en lille gruppe, også på verdensplan, der er faktisk mange danske privat praktiserende læger og sygeplejersker ,der intet aner om stomi af samme grund.

Jeg har kun hørt en "dårlig" historie om stomi og fly rejser, der skyldtes at security manden i en græsk lufthavn , talte dårligt engelsk og ikke kunne forklares hvad en "ostomy"er, han kunne heller ikke forstå teksten på stomikortet.

Den pågældende blev ekstra kontrolleret, og fortsatte sin rejse.

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 27. apr 2008 14:28

jeg har måske formuleret mig forkert. Der jeg ville hen var at man som handicabet ikke i offenligt rum kan blive bedt om at eksponere sit handicab.
Hvilket Flemming så har svaret på. Men sikkerheds personale vil aldrig kunne forlange aftagelse af en bandage uden medical uddannet personale tilstedeværelse da dette vil blive betragtet som en medicinsk undersøgelse.
Venlig Hilsen JK-1958

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 28. apr 2008 08:26

Det lyder rigtig godt alle jeres svar, det er nemlig fordi jeg pt har en del hud problemer og derfor gerne skulle have lov til også at medtage mit methylrosanilin (eller hvordan det nu staves :lol: )
Mette Kristensen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf jk » 28. apr 2008 08:54

Methylrosanilin har du sikkert i en lille flaske på under 100 ml ,det har jeg i hvert fald, og den flaske lægger du bare i tjek in plastikposen sammen med det andet væsker du har og ikke mere problem med det - det går lige igennem. Jeg havde det selv med i håndbagagen da jeg var i sydafrika uden problemer
Venlig Hilsen JK-1958


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster