Tilbageløb...?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
Tinna
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Tilbageløb...?

Indlægaf Tinna » 12. mar 2008 17:22

Hejsa

I dag, da jeg sad og snakkede i tlf kunne jeg pludselig mærke at min plade løsnede sig. Mig på med røret og ud på badeværelset :oops: :lol:

Jeg har gået og tænkt over hvorfor den løsnede sig, vel kun sådan man finder ud af at forebygge ik´ :wink:

Nå men sagen er at jeg havde et et-dels system på. sat på til morgen.
Det eneste jeg kan tænke mig til har gjort dette er at jeg idag har spist 2 små bananer. Min tanke... Fastere output pga bananerne og dermed på en eller anden måde jeg ikke helt forstår løsnet plade / tilbageløb som så presser pladen af.

Er den helt ved siden af?
Kan det passe at jeg skal holde mig helt fra bananer *G* ?
Tænker mere hvis det er sådan når jeg spiser bananer - så er jeg ikke helt sikker på jeg har lyst til flere *G*
Men er det sådan det virker?

Kan jeg lige få nogle erfarne stomister på banen her *G*
Tinna

Peter Sørensen

banan

Indlægaf Peter Sørensen » 12. mar 2008 18:26

Hej Tinna

Det kan ikke kun være bananerne, vores kære landsformand spiser 6-8 dagligt, uden lækager af den grund.
og alle med colostomi der har normal afføring har ikke hyppigere lækager pga dette.

hvis du får trykket afføring ud under pladen, er det enten pga. tøj der sidder så stramt ,at det ikke kan gå i posen, eller en plade ,der ikke har siddet helt perfekt, det er jo svært med en et-dels at checke om der skulle være luft mellem plade og stomi, f.eks på undersiden af stomien.

Hvis det ikke er sket før så lur lidt på om din skabelon er helt , som den skal være.
hvis man taber sig eller tager på ændres størrelsen og formen på stomien.

Du kan få stomisygeplejerksen til at hjælpe, med at lave en skabelon.

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Re: banan

Indlægaf Tinna » 12. mar 2008 19:03

For søren Peter, siger du at jeg er blevet småtyk :oops: :wink:
He he ja jeg har da endeligt taget nogle kilo på, så måske er den forklaring ikke helt ved siden af, bukserne strammer godt nok lidt mere *siger jeg og rødmer heelt vildt :oops: *

Jeg synes godt nok at jeg har haft et par uheld på det sidste (læs 3) men da jeg har fået hudproblemer, og dermed er ved at finde nyt system, gav jeg dette skylden. (disse uheld er godt nok sket med løst nattøj) men det kunne bare ikke passe med idag, og cowboy-bukserne sad måske nok lidt stramt. Men de sad deleme godt *G*

Og jo jeg er van til at bruge et to-dels system og syntes at det har været lidt svært med et-dels. Men synes at det har passet godt nok, så hvis der er noget i din forklaring om lidt for stramt siddende tøj, ja så er jeg nok nød til at æde den*GG*.

Har bestilt en tid på stomiamb. pga mine hudproblemer, prøver lige at vende den med hende der og så må jeg jo ud og købe nogle nye bukser :oops: :lol:
Tinna

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 12. mar 2008 23:00

Peter>>
Kom lige til at tænke på...

Skal jeg forstå det du skriver som, plader der løsner sig eller tilbageløb skyldes altid enten for stramt siddende tøj, forkert påsætning, forkert system eller lign.
Og dermed aldrig noget man har spist?
Som i er det noget man har spist sidder problemet inde i maven, som feks fiberpropper, forstoppelse osv?

Jeg spørger fordi at jeg samtid tænker, min stomi er ikke vild med at jeg feks spiser popcorn, men jeg kan altså vildt godt lide dem :oops: Men når de passere ved stomi åbningen altså når outputtet skal ned i posen (hvis du forstår) kan det godt virke lidt stramt / fast som i jeg har prøvet at skulle hjælpe det lidt på vej ved at massere lidt omkring stomien, og DER er det sket at pladen ligesom løsner sig...???

Undskyld har prøvet at skrive det pænt, men lidt svært. Forstår du hvad jeg mener med ovenstående?
Tinna

Lenette

Indlægaf Lenette » 13. mar 2008 00:25

Hej Tinna !
Smil.. jeg har oplevet det mange gange med min søn, jeg skal lige sige at han havde ikke for stramt tøj på :lol:
Jeg har oplevet det hvis jeg kom for meget pudder under pladen, for at beskytte den sarte hud, men også hvis jeg kom til at spare på pasta som jeg brugte rundt on stomien, før jeg kom posen på. Jeg tror heller ikke på bananen :shock: Men jeg kender godt din tanke, man vil jo gerne vide hvorfor den er løsnet smil.
Jeg har også oplevet det som Peter beskriver med at jeg ikke lige har fået tjekket om hullet stadig skal klippes samme str.
Der er da også så meget man skal være ops på, så ja vi kan jo glemme at tjekke det hele :D

Lenette

Peter Sørensen

en larve på maven

Indlægaf Peter Sørensen » 13. mar 2008 01:35

Hej Tinna

:P Du kan ikke tænke så firkantet, du kan godt opleve at pladen lækker pga. mad, specielt i nattetimerne, alt der giver racermave og meget luft er potentielt som pladeløsner, gule ærter , kålretter , store mængder alkohol og så videre det er forskelligt fra person til person.

Men hvis posen er tom, filteret virker og man vågner før posen er overfyldt ,så går det godt i de fleste tilfælde, det svage punkt er altid omkring stomien.

Det du beskriver med popkorn , det er en fiberprop,eller begyndelsen til en og det er klart hvis du sidder og masserer for at få det til at passere, så masserer du formentlig også sekret og afføring ud under pladen.
Lad nu være med at stoppe spisning af popkorn, hvis du kan leve med de gener, er det ok, spis evt lidt mindre portioner og drik rigeligt med væske samtidig.

Når proppen dannes og tarmen arbejder for at få den ud, så trækker tarmen sig sammen og udvider sig, det kan gøre at stomien skiftevis trækker sig helt under hud niveau og bliver lang, ligesom en larve der er ude og spadsere, når den er under hudniveau, kan du ikke forhindre afføring under pladen.

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Re: en larve på maven

Indlægaf Tinna » 13. mar 2008 03:38

Ej Peter - firkantet er godt, firkantet er nemmere *G*

Det er som regel i natte timerne min plade har sluppet, og jeg må indrømme at jeg ikke aner hvorfor. Posen har ikke været fuld, jeg har ikke haft diaré osv. Men om meget luft er skyld i det tør jeg ikke sige - øv altså den er lidt svær den der *G*
Men kunne jo prøve at lægge mærke til om det passer med dage hvor jeg har spist noget af det som er skyld i meget luft, kender jo tingene (mener det som kan være skyld i meget luft).

Hmmm tror du har ret med en begyndende fiberprop, for det er sådan en lille hård knold, men så tror jeg også at vi snakker forbi hinanden derfra. :D
Det jeg snakker om, er helt yderst i stumpen (stomien), her kan jeg ligesom mærke den arbejde sig ud, og sidder den helt yderst, kan det godt give sådan en lidt spændt / lidt rivende følelse og så kan det hjælpe lige at trykke på maven en gang eller to, jeg mener ikke sådan ælte maven forstår du? :lol:
Sidder og tænker lidt, synes ikke det har været i disse tilfælde jeg har haft tilbageløb, men må da indrømme at jeg ikke er 100% sikker. Synes umiddelbart at det har været når jeg sover. Men hvad så? En pose med et bedre filter? Pøvede nogle fra Braun, faktisk et udemærket produkt, men deres filter var næsten lidt for godt. Jeg havde nærmest undertryk i posen, med det resultat at jeg var lidt øm i min mave, indtil jeg fandt ud af sammenhængen med filteret. (Undertryk).

Kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da du skrev: "Lad nu være med at stoppe spisning af popkorn".
Det er der vist ingen fare for *GG*
Det og så peanuts (jep en mere af synderne) puuha :oops: :D
Men har nu lært at passe på med peanuts, for der har jeg opdaget at jeg virkeligt kan få problemer så det er kun få af gangen - øv! hehe.
Her ud over husker jeg at drikke samtidig og spiser det altid kun hjemme :wink:

Men jeg tror at jeg har flere problemer med mit "system" / "stomi" eller andet end et, har næsten hele tiden en centimeter rød kant rundt om stomien (altså på huden). Så tror det er godt nok at jeg har fået en tid på stomi amb.
Er ved at være lidt træt af hudproblemer samt nervøsitet for om min plade nu skal falde af, uden at det skal lyde som om, det er noget jeg tænker på konstant. Men det ligger da i baghovedet, når man nu har problemer.
Jeg er faktisk lykkelig over at det altid er sket herhjemme, samt når jeg har sovet alene. Jeg frygter lidt den dag det måske sker, hvor jeg er ude eller sover sammen med en. Men det er jo så mine nykker... :oops: :roll:

Men nu synes jeg da at jeg har noget at gå til stomisygeplejersken med, ihvertfald mere end jeg havde før.

Lenette>>
Ja jeg synes det er ved at være lidt anstrengende :D Den med hullet kender jeg godt - jeg har faktisk været lidt for dygtig, for jeg har taget 17 kg på siden min anden operation, det skal lige siges at jeg efter min operation (nr 2) var meget tynd. Men spørg om jeg tænkte over at stomien også voksede :oops: :roll: hehe. Men det er der vist kun en ting at sige til - fjols *GG*

Men jo jeg vil meget gerne finde ud af årsagen, den kløe tilbageløb giver :shock: *smiler* men sygeplejersken har snakket lidt om at jeg måske skulle prøve en ring, formet lidt som en konveksplade - dog uden at være det. Men jeg venter pænt, skal først derop her d. 23 marts så...
Tinna

Lenette

Re: en larve på maven

Indlægaf Lenette » 21. mar 2008 00:01

Hej Tinna !
Skønt du er så positiv :D
Jeg kan huske sidste sommer de 4 dage hvor det var meget varmt, jeg kunne ikke få posen sat på min søn, så den blev der.
Jeg kom først pudder på for at tørre huden, så kom jeg det blå flydene på til at totalt udtøre lige rundt om stomien, der var han meget rød samtidig kunne hans hud væske fordi der næsten var hul.
Efter pudder og det blå kon jeg pasta på som jeg så satte den ring oven på som du beskriver.
Puh ha så var jeg endlig klar til posen.
Jeg husker det som var det igår :D
Jeg vil da gerne høre hvad de finder ud af, med dig.
God påske til dig og pas nu på med madden :twisted:
Lenette

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 31. mar 2008 13:10

Lenette>>

Hejsa igen
Jeg havde et rigtigt godt besøg hos stomisygeplejersken.
Må indrømme at jeg var meget nervøs, da jeg ikke har haft den bedste oplevelse med den stomisygeplejerske jeg havde før, men hende jeg kom ind til var rigtigt sød så det var dejligt. :D

Jeg fik nogle formbare ringe fra hollister de virker lidt som convecs men er bløde istedet for. Meen det skulle vise sig ikke at være en god ide *G*
Min stomi måler 24 mm og ringene er i 20 eller 30 mm. Men vi blev enige om at jeg skulle bruge den med et 20 mm hul og så bare strække den. Som sagt så gjort. Men den kunne deleme trække sig sammen alligevel, med det resultat at den strammede.
Nå men så prøvede jeg da bare den med et 30 mm hul. Klippede et lille stykke af og satte den på pladen.
Hmm :roll:
Den har gnavet i mig, selv om jeg også prøvede at sætte den lidt inden for kanten så der var plads til at den kvællede op.
Så nu er jeg tilbage hvor jeg startede og skal have fat i sygeplejerslen i morgen tidlig. Så må vi se hvad hun kan finde på denne gang *G*
Tinna

lenette

Indlægaf lenette » 6. apr 2008 19:12

Hej Tinna !
Hmm fik du pasta med til at lægge mellem ringen og stomien ?
Det syntes jeg der var rigtigt godt, men alle er jo forskellige.
Spændt på at høre hvad i finder ud af
Lenette

Brugeravatar
Tinna
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 12. apr 2008 23:24

Nu må jeg godt nok indrømme at jeg er ved at være lidt træt af tingene :?

Jeg har nu været omkring stomisygeplejersken 2 gange.
Føler at jeg har været åben overfor snart alt det som er at prøve.
Et-dels, to-dels, ekstraklæbende plader, formbar convecsring, pasta, ringe, film osv.

Sygeplejersken mener at jeg vil få mest ud af et et-delsystem men jeg har tilbageløb konstant. Mere end med et to-dels.
Systemet falder af. Det er efterhånden sådan at jeg er helt nervøs for at gå ud.

Kan simpelthen ikke forstå at der ikke er noget som virker optimalt.
Har snakket flere gange med sygeplejersken men hun ved heller ikke hvorfor. Jeg har ikke ujævnheder, stomien trækker ikke for langt ind, hun siger at der er ikke nogen åbenlys grund til at jeg har de problemer.

GUD hvor er jeg træt af det nu.
Har snakket med en anden opereret og fået navnet på en spray, som klæber ekstra hvis ikke dette virker tror jeg sgi jeg får et føl hehehe.
Tinna

Tilbage til "Ileostomi"