Nogen der kender de reelle facts?

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Brugeravatar
Tinna
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Nogen der kender de reelle facts?

Indlægaf Tinna » 26. feb 2008 02:28

Hejsa...

Ser man rundt på sider om crohn er der deleme stor foreskel på div. tal
feks :
Hyppigheden synes stigende i den vestlige verden. Prævalensen i Danmark er ca. 60/100.000 med en incidens på ca. 4/100.000 pr. år, dvs. i Danmark ca. 200 nye CD patienter årligt med et totalt antal på ca. 2800
ell...
350 rammes hvert år af Crohn.
15.000 danskere lever med Crohn
Antallet af Crohn-patienter er tredoblet på blot 15 år.

Jeg kan finde flere resultater :D *G*
Men hvad er de reelle tal?
Nogen som kender dem?
(tallet af crohn patienter i DK)
(Hvad med stigning af antallet)
(Hvor mange nye hvert år)
(og endeligt nogen der ved hvor mange stomister der ca er i DK - ved godt at ikke alle af disse er crohn patienter)
(Kan man sige noget om hvor mange crohn patienter som ender med stomi? jeg synes at kunne huske noget med ca 50% ??? Husker jeg helt forkert?)

På forhånd tak
Tinna

Peter Sørensen

tal

Indlægaf Peter Sørensen » 26. feb 2008 12:19

Hej Tinna

http://www.gastroenterologi.dk/ kan du gå ind på
Gastropublikationer og - Referenceprogram Kronisk Inflammatorisk tarmsygdom som er en køreplan for ensartet behandling af sygdommene, lavet i 2005-2007, af sundheds styrelsen ,i denne står følgende tal, som jeg vil tro er noget af det seneste i Danmark.

Sygdommenes incidens og prævalens er steget gennem de seneste 20 år. I Danmark er incidensen af UC således fordoblet til 17 og incidensen af CD firedoblet til 10

pr. 100.000 indbyggere pr. år. Det samlede antal patienter med IBD i Danmark er ca. 25.000.

Så vidt jeg kan se er der ikke procent satser, på hvor mange med CD der generelt ender med stomi, udover hvis den sidder i tyktarmen,endetarmen, 83% af patienter med svær perianal CD foretaget proktokolektomi eller anlagt permanent stomi.

I Danmark er der ca. 11.000 +/- 1000, mennesker med stomi. Personer med tyktarmsstomi (kolostomi) udgør hovedparten, ca. 7.000. Der er ca. 2.500 med tyndtarmsstomi (ileostomi). urostomi forekommer hos ca. 500.
Tallet omfatter også midlertidige stomier, som der laves flere af nu end før.

Jeg ved godt at CCF , i deres stomihæfte skriver at der skulle være 30.000 der lever med stomi, det er en fejl, ingen læger eller stomisygeplejersker jeg har talt med kan genkende dette tal.

Brugeravatar
Tinna
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 26. feb 2008 14:47

Takker Peter :D
Som altid er du en knag :wink:
Tinna

Tilbage til "Diverse"