Hejsa
Da jeg fik lavet min stomi sidste år, løb jeg ind i et problem og vil høre om andre har haft samme problem og hvad i har gjort ved det.
Når det bliver varmt (sommer) kommer jeg til at lugte af afføring der hvor posen sidder. Der er ikke tale om at posen ikke sidder rigtigt eller lekage. Men at min hud på maven lugter, lige der hvor posen sidder. Røre jeg ved huden kan man lugte det på mine fingre bagefter.
Nogen som har et bud?
Forresten så bruger jeg Assura 2-dels og har ingen andre problemer hermed.
Lugt...
-
Peter Sørensen
lugt
Hej Tinna
Håber det går godt.
jeg kender godt problemet, og også mest når det er varmt.
og der er heller ikke hos mig afføring eller meget opløst klæber på bagsiden.
jeg tror at det skyldes sved og fugt, selve klæbepladen skal kunne opsuge fugt og ånde, og det er selve lugt molekylerne eller nogle af dem der kan passere igennem.
Det er rigtigt at man kan lugte det på fingrene ,hvis man har kløet sig eller rørt oven på pladen, jeg synes det ligesom kommer i bølger, og kan se at vores venners hund ikke reagerer på mig
,den er ellers meget glad for alle andres bagoms dufte.
Jeg har prøvet det med flere forskellige slags plader og bandager,fra forskellige firmaer, og har egentlig aldrig haft reaktioner på det,at omgivelserne har brokket sig, så jeg tror faktisk kun det kan løses ved at skifte lidt hyppigere når det er svedendes.
Håber det går godt.
jeg kender godt problemet, og også mest når det er varmt.
og der er heller ikke hos mig afføring eller meget opløst klæber på bagsiden.
jeg tror at det skyldes sved og fugt, selve klæbepladen skal kunne opsuge fugt og ånde, og det er selve lugt molekylerne eller nogle af dem der kan passere igennem.
Det er rigtigt at man kan lugte det på fingrene ,hvis man har kløet sig eller rørt oven på pladen, jeg synes det ligesom kommer i bølger, og kan se at vores venners hund ikke reagerer på mig
Jeg har prøvet det med flere forskellige slags plader og bandager,fra forskellige firmaer, og har egentlig aldrig haft reaktioner på det,at omgivelserne har brokket sig, så jeg tror faktisk kun det kan løses ved at skifte lidt hyppigere når det er svedendes.
- Tinna
- Årgang: 1972
- Stomi siden: 2006
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Re: lugt
Peter skrev:jeg tror at det skyldes sved og fugt, selve klæbepladen skal kunne opsuge fugt og ånde, og det er selve lugt molekylerne eller nogle af dem der kan passere igennem.
Det er rigtigt at man kan lugte det på fingrene ,hvis man har kløet sig eller rørt oven på pladen...
okay... - hmmm
Men Peter det er ikke kun pladen men min hud der hvor posen røre min hud....
Kan det passe at det er noget jeg "bare" er nød til at sluge?
Tinna
-
Peter Sørensen
lugt
Hej
Under selve posen, altså udenfor pladen har jeg ikke observeret noget, andet end man kan blive helt våd og nærmest fedtet,men måske kan der overføres lugt molekyler, gennem hudens væske/sved, eller det naturlige vokslag vi har øverst på huden, det lyder godt nok teknisk, men det kan være et problem at holde huden tør under selve posen ,uden at anvende et bomuldsovertræk eller noget andet der kan suge, sved og kondens.
Prøv evt at sætte et stykke bomuld mellem pose og hud, og se om det hjælper.
Du kan også prøve med hudbeskyttelses creme eller film,under posen og se om det hjælper.
Under selve posen, altså udenfor pladen har jeg ikke observeret noget, andet end man kan blive helt våd og nærmest fedtet,men måske kan der overføres lugt molekyler, gennem hudens væske/sved, eller det naturlige vokslag vi har øverst på huden, det lyder godt nok teknisk, men det kan være et problem at holde huden tør under selve posen ,uden at anvende et bomuldsovertræk eller noget andet der kan suge, sved og kondens.
Prøv evt at sætte et stykke bomuld mellem pose og hud, og se om det hjælper.
Du kan også prøve med hudbeskyttelses creme eller film,under posen og se om det hjælper.
- Tinna
- Årgang: 1972
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Peter skrev:Håber det går godt.
Hov, eej hvor er jeg egentligt uhøflig
Jo tak, bortset fra at kroppen har lidt svært ved at forstå at den skal holde op med at skabe sig (i form af at jeg fanger alt som kan fanges i miles omkreds) så går det endeligt fremad, men kan godt mærke at mit imunforsvar har haft det lidt hårdt.
Jeg er sørme begyndt at tage på - hehe lidt syrealistisk at glæde sig over, du skulle have hørt mig for 5 - 6 år siden hvis jeg tog på
Ok tror at jeg vil prøve den der beskyttelsesfilm og/eller virker det ikke så lave nogle bomuldsbetræk.
Spurgte faktisk Coloplast og hende jeg snakkede med havde aldrig hørt om dette, så hun pussede mig på dig / jer
Men vil lige forelægge hende dette (den mulighed du nævner) her når hun ringer tilbage, kunne jo være at hun kunne hjælpe en anden så
Tinna
-
maiken
- Årgang: 1984
- Geografisk sted: ØsterVrå
- Kontakt:
Hey Tinna
Det har jeg også prøvet nogle gange efterhånden, og det er som regel når man har det varmt og sveder.
Jeg bruger film på huden, men sys ikke altid det hjælper...
Finder du udaf det vil jeg gerne høre mere.
Jeg bruger 1 dels systen fra coloplast.
Har brugt 1 dels fra senura, men er gået tilbage til de gamle igen da jeg sys posens filter er stort og flapper for meget. Sys det er alt for tydeligt at se gennem tøjet.
Det har jeg også prøvet nogle gange efterhånden, og det er som regel når man har det varmt og sveder.
Jeg bruger film på huden, men sys ikke altid det hjælper...
Finder du udaf det vil jeg gerne høre mere.
Jeg bruger 1 dels systen fra coloplast.
Har brugt 1 dels fra senura, men er gået tilbage til de gamle igen da jeg sys posens filter er stort og flapper for meget. Sys det er alt for tydeligt at se gennem tøjet.
-
Mette_musen85
- Årgang: 1985
- Geografisk sted: Thisted
- Kontakt:
-
Steen Samuelsen
- Årgang: 1947
- Stomi siden: 2007
- Geografisk sted: Fredericia
Peter skrev: og kan se at vores venners hund ikke reagerer på mig,den er ellers meget glad for alle andres bagoms dufte.
Denne test er ikke anvendelig, fordi det der interesserer hundene er dufte fra kirtler ved endetarmsåbningen, og de er jo borte eller ikke interessante når vi snakker lugte fra stomi.
Med venlig hilsen 
Steen
Steen