Luft i colostomien

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
karin.frost@sol.dk

Luft i colostomien

Indlægaf karin.frost@sol.dk » 24. okt 2006 11:21

Jeg blev opereret for 1 mdr. siden, p.g.a. cancer i endetarmen. Den blev fjernet, sm. med et stk. tyktarm. Hvorved jeg så fik min stomi.
Spørgsmålet er: Jeg døjer meget med luft, det er meget ubehageligt og pinligt, især når man er sm. med andre mennesker. Bliver det bedre med tiden? Er der et godt råd indtil da, med hvad jeg skal. ?
Hilsen Karin.

Peter Sørensen

luft

Indlægaf Peter Sørensen » 24. okt 2006 17:43

Hej Karin

Ja det bliver bedre, den bedste måde at regulere det på er kosten, undgå de ting der erfaringsvis giver meget luft, dagen før du skal deltage i noget socialt.
Se evt
http://kbh-frberg.copa.dk/Kostvejlednin ... ter_A4.pdf
det er godt nok til ileostomi men gælder også colostomi

du vil også lære at kunne mærke at nu er der lidt luft på vej, så kan du lægge en flad hånd over uden på tøjet og presse mod stomien, så den kun siver.

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Re: Luft i colostomien

Indlægaf maiken » 26. okt 2006 18:08

Hej Karin

Jeg døjede også meget med luft i starten, men man lære hurtigt at fornemme hvornår luften kommer, også kan man bare ligge en flad hånd på stomien, som Peter skriver til dig.

MEEN, nogle gange kan man sltså ikke fornemme det, også kommer det nærmest ud af den blå luft *GG* Og ja, jeg sys også det er lidt pinligt, men det er jo ikke noget man selv kan gøre for. Men jeg tror samtidigt det er noget man blir bedre til med tiden.

Det hjælper en hel del at lave lidt sjov med det. Det er i hvert fald min erfaring. Så smiler folk også til en i stedet for at tie stille, og snakke om det bag ens ryg. Humor er vigtigt.

Held og lykke med det hele

Kram Maiken

Katja H

Indlægaf Katja H » 26. okt 2006 20:01

For mig blev det meget meget bedre med tiden. I de første mdr er stomien stadig hævet og der er mindre plads til luften og derfor larmer det meget mere. Nu efter 2 år er det ekstremt sjældent at min laver nogen lyde... måske en gang om ugen!.... Håber det går den samme vej for dig :-)

Kurt

Luft i maven

Indlægaf Kurt » 14. jan 2008 01:20

Hej alle.
Jeg er blevet opereret d. 27.11.07 og har fået fjernet endetarmen og lukkemusklen og fået en kolostomi. Jeg døjer også rigtig meget med luft i maven og vil høre om der er nogen der har gode erfaringer med nogle stomiposer der kan komme af med luften, så man er fri for at gå med en stor ballon på maven, hvilket jeg synes er enormt generende. Jeg har prøvet dansac og hollister, men de fungerer i hvert fald ikke tilfredsstillende. De fungerer nogenlunde i en halv times tid, men så bliver de pustet op som en ballon og man kan jo ikke gå og skifte pose hver halve time ! Det kan min hud ihvertfald ikke holde til.
Kurt

Peter Sørensen

Luft

Indlægaf Peter Sørensen » 14. jan 2008 01:52

Hej Kurt

Det er svært at give dig andet råd, end at prøve poser fra de forskellige producenter som du kan kontakte enten via kontakt info i copabladet ,eller via link siden på www.copa.dk
Filtrene er noget af det sværeste at få til at fungere for alle, og de er forskellige fra firma til firma. Det filter på de bandager jeg bruger, kan man ikke forvente fungerer for andre, det afhænger af afføringsmængde,konistens , hvad man spiser, om man taler mens man spiser, om man ryger , bruger tyggegummi, og mange andre faktorer.

udfra hvad du skriver kan jeg se at du anvender endels bandage, hvis du danner så megen luft, og har tyndt output der stopper filteret ,kan du dels prøve at regulere mængdene af luft via din kost, og anvende 2 dels bandager, med låsering,dem kan man lufte ud, hvis de ikke har klæbekobling.
Coloplast har blandt andet en pose med 2 filtre, for at hindre tilstopning.

Du skulle få en tid hos stomisygeplejersken,på ambulatoriet, der kan vejlede omkring kost, der udvikler megen luft eller henvise til en diætist.
samt har et overblik over hvad der er på markedet, der kan opfylde dine behov.

Kurt

Luft i maven

Indlægaf Kurt » 14. jan 2008 19:59

Hej Peter.
Tak for dit hurtige svar ! Jeg vil prøve at tage kontakt til stomisygeplejersken på Silkeborg sygehus og så forsøge at spise mad der giver mindre luft i maven, og så håber jeg iøvrigt at det hele bliver lettere når jeg skal til at irrigere om et par mdr.
Venlig Hilsen
Kurt


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster