stomistop

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Hanne

stomistop

Indlægaf Hanne » 3. jan 2008 02:56

Hej alle og godt nytår

sent nytårs aften fik jeg et mindre stop. dvs. Smerter ved stomien når noget ville ud, og der kom ikke rigtig noget ud. Efter 4 timer med masser af vand og lidt gåture rundt omkring gik der så "hul igennem". Men nu 2 dage efter gør det stadig lidt ondt når der kommer noget, og stomien er hævet. Jeg har ikke spist noget som virker stoppende, grunden kunne være at jeg ikke har drukket nok. Men burde være i orden 2. dag...eller hvad har i erfaret?

Skal lige siges at jeg på 5 år med stomi kun har haft 2 alvorlige stop, og der var der en tydelig grund til det (kokus og pistacenødder i lidt for store mængder)

Ringer nok til stomi sygplejerske i morgen. Men vil gerne høre hvad i erfare mht til sådanne stop og hvad man kan gøre når man får dem? Hvad gør i for at undgå at få dem? Og hvor langt skal man gå før evt vagtlæge..

XDorteX

Indlægaf XDorteX » 3. jan 2008 08:24

Hej Hanne

Jeg plejer at bruge Microlax. Det er små klysma, du kan købe i håndkøb på apoteket. Jeg sprøjter den bare ind i stomien, så langt ind jeg kan. Det er noget fedtet oliestads, som gør afføringen lind. Det er meget effektivt for mig og virker inden for ½ time, og jeg har aldrig haft behov for at kontakte lægen. Nogen gange skal jeg dog bruge to klysma, før det virker.

Håber du får styr på det i dag!

Mange hilsner
Dorte

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 3. jan 2008 11:32

Til Hanne,

Da jeg havde en ileostomi (har en pouch nu), fik jeg ret tit de smertefulde irriterende stop, nogen gange ud af det blå.

Når stomien hævede op, så fik jeg bud på fra stomisygeplejersken om at klippe hullet i pladen omkring stomien rigelig stor, så jeg ikke fik yderligere smerter pga. stomien ikke kunne være der. Første gang hvor stomien hævede og jeg ikke vidste bedre, var hullet alt for lille, og det gjorde simpelthen ondt som bare pokker, stomien ligesom krampede...

Så klip hullet stor.

Dernæst fik jeg katetere (gummislanger) og en 100 mL sprøjte samt poser som kolostomifolk bruger til skyldning af stomi. Så satte jeg denne lange gennemsigtige pose på, og puttede glidecreme på enden af kateteret, og stak kateteret ind i stomien. Nogen gange kom der tynd aff. og luft ud helt af sig selv (og det lettede!!), ellers fyldte jeg sprøjten med 50 mL alm. halvvarmt vand og sprøjtede det ind i stomien. Så ventede jeg lidt (evt. forsøgte jeg at bevæge kateteret lidt - det hjalp også nogen gange) og efter få sekunder kom der som regel vandigt aff. ud. Hvis jeg kunne mærke at der var mere aff. i tarmen, så sprøjtede jeg igen varmt vand ind... Hver gang det smertede, så fulgte jeg ovenstående procedure (når man på den måde får tomt ud i tarmen, så er det ikke mere end hver fjerde time måske man skal skylle tarmen...). Jo, det koster i stomiposer (brugte 2-dels med klister), og gennemsigtige lange poser, men kateteret og sprøjten kunne jeg genbruge mange gange, og det virkede på mig.

Man kan også lade kateteret sidde i tarmen om natten eller en halv dag (den ligger bare inde i posen), det hjalp også mig meget... Men kateteret hjælper kun ved vandtynd aff. (men det har man jo som regel ved et stop...) og hvis proppen er i "kateter-afstand" fra stomien (men det var mine propper altid). Kateteret er ufarligt og nemt at bruge, men det tager dog lidt tid at skylle...

Måske det kunne være en idé næste gang det propper til. Udstyret kan jo bare ligge standby... Udstyret får du ved stomisygeplejersken.

Mvh. Louise

Peter Sørensen

stop

Indlægaf Peter Sørensen » 3. jan 2008 12:39

Hej Hanne

Louise beskriver præcist den metode man kan anvende, og det er oftest lige under bugmusklen at proppen sætter sig. (der hvor stomien er ført gennem).

vagtlægen skal du kontakte, hvis der overhovedet intet kommer fra stomien, i flere timer, heller ikke vandigt og hvis du begynder at få voldsomme koliksmerter og kvalme .

Men få en snak med stomisygeplejersken, om du kan anvende den metode med kateter, man skal undervises i det ,så man lærer hvordan det føres ind, hos nogle kan tarmen sno sig, hvor den passerer igennem
maveskindet , hvilket kan gøre at man har svært ved at få et kateter ind på plads.

Gitte

stop i stomi

Indlægaf Gitte » 3. jan 2008 23:51

Hej jeg har også ileostomi.

Det lyder da godt man kan hjælpe sig selv....men det lyder også voldsomt.
Kan man ikke komme til at stikke hul på tarmen???Man kan jo ikke se hvilken vej slangen skal gå,når man har puttet den ind???

Gitte

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 4. jan 2008 10:51

Hej Gitte,

Nej, det er hverken voldsomt eller svært at benytte kateter (når man har fået det vist af stomisygeplejersken).

Du har jo glidecreme eller vaseline på yderste stykke af kateteret (der er rundt) som du stikker ind, og du gør det jo langsomt (så du selv kan følge med), så nej kateteren stikker ikke hul på tarmen (tror ikke det er muligt, ligegyldigt hvor hurtigt du stikker den ind...). Når du møder modstand (højst sandsynlig fibreproppen eller tarmen der snor sig) stopper du automatisk op, og forsøger så stille og roligt at presse kateteret ind (hos mig var det altid fibrepropper, og disse stoppede så tarmen til, så når jeg var kommet igennem proppen, så kom luft og aff. væltende ud).

Jeg syntes ihvertfald ikke, at det var hverken farligt eller svært at gøre, og det hjalp mig meget!

Hilsen Louise

Anonym stomi mor

Stomistop

Indlægaf Anonym stomi mor » 4. jan 2008 14:26

Bare rolig de kan ikke stikke hul!
Sonder bruges af mange børn med dobbeltløbende stomi for at forberede den nederste del at tarmen inden tilbagelægning af stomien. Dvs en alm stomi m. pose opsamler output som forældrene efterfølgende overfører til en sekundær "stomi" ved hjælp af en sonde og en sprøjte.
Der er altså mange der selv stikker sonder ind i stomier... selv andres stomier og jeg har fået at vide at det er helt uden risiko.

Hanne

Indlægaf Hanne » 5. jan 2008 02:59

Hej igen og tak for svarene

Tja, var ikke muligt at komme igennem hos stomisygplejersken så prøver igen mandag. Heldigvis er det gået den rigtige vej, så har kun ondt nogle gange når der kommer noget ud. Men synes nu stadigvæk det er mærkeligt der skal gå så lang tid før det går i orden. De gange jeg har haft stop, er der eller højest gået 2 dage og så har det været fint igen. Tænker på om tarmen kan tage skade af de "småstops" at jo flere man får jo længere varer det at komme over den? Ja det er bare jeg tanke.

Tak for forklaringen louise, det er altsammen noget jeg har været igennem ved de andre stop. Var bare lidt uheldig ikke at være hjemme og ikke have det grej med. Fik også et kvindekateter og klyks med fra sidste besøg på hospital. Sidst jeg havde stop, hvor der ikke kom noget i flere timer, begyndte at få kvalme, kontaktede jeg vagtlæge (en meget ubehøvlet en). Dét gør jeg i hvertilfald ikke igen. Så hellere bruge klys alene.

Men jeg tænker mere på hvornår går grænsen. Hvornår skal man have hjælp. Da jeg fik stoppet nytårs aften og ikke havde grejet med mig (ups) overvejede jeg seriøst at ringe til vagtlæge, og der havde jeg ikke kvalme etc. Heldigvis gik det så i orden nogenlunde.

Men det lyder meget til at i bare klare de stop alene? Jeg har været på hospital de 2 gange hvor jeg havde seriøst stop, hvor de hjalp med klyks kateter osv...men kunne jeg jo egentlig også have klaret selv. Men mon det er helt uskadeligt at klare alene? Kan huske de sygeplejerske jeg har snakket med om det har sagt at man skal være meget forsigtigt, og sterile redskaber..så undrer mig bare lidt. Vil jo også gerne helst klare alt det alene man kan.

Men jeg vil forsøge at få fat i stomiamb. igen mandag og få svar på nogle spørgsmål. Ville bare høre hvad i gør og hvornår i vil vælge at få hjælp og hvad i evt gør for at hjælpe jeg selv over de stop:)
Hej igen

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 6. jan 2008 13:09

Hej igen,

Okay, det var en meget lang og detaljeret forklaring til en der vidste det i forvejen (mht. katetere...) sorry.

Jeg har altid klaret mine stop alene, dog sammen med stomisygeplejerskernes viden. Men aldrig er jeg blevet indlagt for dem...

Jeg forstår ikke helt det med sterile redskaber. Det er jo "numsehullet" man opererer i, hvor der findes tons af bakterier i forvejen, så jeg har da aldrig tænkt på, at de redskaber jeg brugte i forbindelse med stop skulle være sterile...

Hilsen Louise

Peter Sørensen

Re: Stomistop

Indlægaf Peter Sørensen » 6. jan 2008 14:33

Anonym stomi mor skrev:Bare rolig de kan ikke stikke hul!
Sonder bruges af mange børn med dobbeltløbende stomi for at forberede den nederste del at tarmen inden tilbagelægning af stomien. Dvs en alm stomi m. pose opsamler output som forældrene efterfølgende overfører til en sekundær "stomi" ved hjælp af en sonde og en sprøjte.
Der er altså mange der selv stikker sonder ind i stomier... selv andres stomier og jeg har fået at vide at det er helt uden risiko.

Hej Louise

sterilt fordi , hvis du har en rift eller et sår slimhinden , så er der åben adgang for fremmede bakterier.
Kroppen og imunforsvaret kender dine egne.

jeg syntes at det er lidt modigt, at et hospital fortæller at det er helt uden risiko, man bør absolut ikke begynde på det her selv, tarmsygdommen man har eller har haft, og behandling med store doser binyrebark (prednisolon), eller strålebehandling kan gøre at tarmvæggen er tynd og mere sårbar, så lad være med at begynde selv uden at have været forbi stomiambulatoriet/lægen, der ved om der er en risiko.

Frøken P

Re: stomistop

Indlægaf Frøken P » 3. apr 2010 08:11

Hejsa

Jeg er på vej til at få et lille stop tror jeg. Har ikke spist noget som egentlig skulle stoppe, og min stomi plejer ikke at være vanskelig. Men symptomerne er: meget lidt, og ret vandig afførring, igår aftes var der meget luft, men her til morgen måske en 1/10 afføring af hvad der plejer at være om morgenen. Min mave har egentlig været lidt mærkelig i et par dage på den måde.
Sidst jeg havde et stop, sagde 2 læger på hvidovre at jeg skulle opereres for tarmslyng, det var virkelig en heftig omgang, indtil der kom en bagvagt og løste problemet med et kateter, jeg har selv fået kateter med hjem og sådan en sprøjte som der også bliver omtalt tidligere i denne tråd her. Jeg ved bare ikke om jeg selv skal begynde på det??? Jeg begynder at få mere ondt, og stomien trækker sig sammen uden der kommer noget ud, jeg drikker en masse vand, og trykker på maven, men jeg er bange for hvor slemt det kan blive, sidst kastede jeg op og havde rigtig ondt. Jeg gider bare ikke ende i sådan en situation som sidst hvor de sagde jeg skulle opereres, og slet ikke ville lytte til mig. Så jeg har ikke lyst til at ende på hospitalet...

Men hvad kan jeg så gøre herhjemme..jeg drikker en del vand, og går nok en tur for at se om det hjælper, men hvis ikke...hvornår skal jeg så prøve med kateteret herhjemme?...er det hvis smerterne bliver for voldsomme..eller er det når/hvis jeg begynder at kaste op? Stomisygeplejersken er vel ikke på hospitalet i påsken:( Eller skal jeg ringe til vagtlæge hvis det bliver slemt?
Sikke noget bøvl bøvl bøvl

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 3. apr 2010 11:22

Hej

ring til den mave/tarm afdelingen, der kender dig og har din journal ,og spørg dem hvornår du skal prøve med kateter, jeg tør ikke sige hvornår det rette tidspunkt er nået.
Lægevagten kender sjældent til stomi, så der vil du formentlig blive henvist til skadestuen.
Du kan udover, vand og motion ,lave øvelser, hvor du vender og drejer kroppen rundt for at "flytte"
på tarmene ved at rulle rundt på sengen eller gulvet.

God bedring

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 5. apr 2010 20:29

Hej,

Jeg kan huske, at jeg altså bare benyttede kateteret når jeg følte at nu var det stoppet. Kunne jeg mærke noget der pressede sig på, men intet output/luft i f.eks. 2 timer men smerter af forskellig grad, så havde jeg ikke nogen kvaler med at bruge kateteret. Men jeg anså det heller ikke for noget man skulle være påpasselig med, og ikke gøre for meget (men det er jo nok ikke noget man skal benytte sig hver dag alle ugens syv dage...). Men jeg fik at vide af min mave-tarm kirurg, at skylning ikke påvirkede stomien i nogen betydende grad, og altså ikke gjorde stomien doven (som jeg var bange for). Dog er de symptomer du beskriver rigeligt til, at jeg ville benytte kateteret. Men vi er jo ikke ens, og jeg var også god til at bruge kateteret en del. Det er lidt grænseoverskridende første gang, men altså meget nemmere og letter systemet mere end man lige tror (ihvertfald min erfaring). Håber du har fået det bedre (med eller uden skylningen).

Hilsen Louise

Tilbage til "Ileostomi"