Hej
Jeg har et lidt mærkeligt problem, som jeg håber nogen kan hjælpe med.
Jeg skal tage pentasa stikpiller en gang om dagen. Mit problem er, at min endetarmsåbning er meget lille, da jeg ikke har brugt endetarmen i de sidste 20 år. I følge lægerne er det normalt, at endetarmen skrumper ind, når den ikke bliver brugt. Det gør derfor meget ondt, når jeg skal have en stikpille op, da der faktisk ikke er plads nok til, at jeg kan skubbe den op med min finger.
Jeg tænker lidt på, om der ikke findes et indføringshylster, man kan bruge til at føre op med?
Er der nogen som har erfaring med det her problem?
Alle løsningsforslag er velkomne.
Mange hilsner
Dorte
Pentasa stikpiller
-
Steen Samuelsen
- Årgang: 1947
- Stomi siden: 2007
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Dorte
Nu er det flere år siden at jeg selv fik ordineret stikpiller, men jeg kan huske at der var to forskellige fabrikater. Det ene var en normal stikpille i "projektilfacon" støbt i voks, mens den anden var en almindelig pille på størrelse med en Pamol(R), men det aktive stof var det samme. Da den lille pille var af et tørt materiale anvendte jeg eksplorationscreme under indføringen, ligesom der sammen med pillen fulgte fingertutter til at rulle på fingeren under indføringen.
Prøv at snakke med lægen om alternative muligheder.
Nu er det flere år siden at jeg selv fik ordineret stikpiller, men jeg kan huske at der var to forskellige fabrikater. Det ene var en normal stikpille i "projektilfacon" støbt i voks, mens den anden var en almindelig pille på størrelse med en Pamol(R), men det aktive stof var det samme. Da den lille pille var af et tørt materiale anvendte jeg eksplorationscreme under indføringen, ligesom der sammen med pillen fulgte fingertutter til at rulle på fingeren under indføringen.
Prøv at snakke med lægen om alternative muligheder.
Med venlig hilsen 
Steen
Steen
-
XDorteX