kRAMPER I ENDETARMEN
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
kRAMPER I ENDETARMEN
Hej.. Kunne godt tænke mig at høre fra andre som har prøvet at have nærmest kramper i endetarmen.. Jeg er ileostomist og har stadig en stump endetarm tilbage.Jeg har fået af vide af lægerne at jeg aldrig skal regne med at få det lagt tilbage igen.Mit problem er så bare det at min lukkemuskel er så godt kørende at den faktisk har sit eget liv hvilket generer mig ret så meget både i hverdagen og i intime stunder.Jeg kan godt holde på det som kommer ud men det er alligevel så generende at jeg overvejer at få det hele fjernet så jeg kan "få lidt fred deromme" Nogen som har erfaringer med det og om man evt blir generet af såkaldte fantom "smerter" når først der er lukket af????
-
- Årgang: 1976
- Stomi siden: 2001
- Geografisk sted: Østjylland
Hej KC. Jeg er også indehaver af en ileostomi og en stump. Min stump genere også mig meget. Jeg kan også sagtens holde tæt, så diverse puds bliver indefor. Men jeg har tit ondt i den og en mærkelig trykken deromme. Har lige fået kigget min efter og den fejler ikke noget, mit syghus vil desværre ikke fjerne min, da det er et større indgreb og jeg er i ret dårlig fysisk form. I de fire år jeg har haft min stump, har den altid generet mig, så jeg er ved at være så vant til det, men vil nu også gerne, den ikke var der. Nogle af dem der skriver inde på ccf.dk indimellem har fået fjernet deres, prøv at slå et smut derind og spørg. Har aldrig hørt nogen skulle have fantom smerter, ved ikke af have den, men det kan da godt være. Har tilgengæld hørt, det kan være svære at blive gravid, hvis den mangler og man kan få ondt ved samleje. Hvis nu du var en pige.
Håber du finder en løsning.
Håber du finder en løsning.
kramper
Der er mange der får kramper i stumpen, det er fordi tarmen stadig bevæger sig og "tror" den har forbindelse til resten.
Det der kommer ud fra stumpen er slim og afstødt slimhinde, når der er nok af det får man afføringstrang.
Når stumpen fjernes kan nogle få fantomsmerter, fordi der sidder nogle nerver tilbage, der havde forbindelse til endetarmen,disse smerter føles ofte som afføringstrang/kramper og kommer ofte i forbindelse med at stomien går i gang.
Det er rigtigt at lægerne helst undgår fjernelse for det er en stor operation, og hvis man har været flere operationer igennem før denne er det svært at operere optimalt pga sammenvoksninger
med venlig hilsen
Peter
Det der kommer ud fra stumpen er slim og afstødt slimhinde, når der er nok af det får man afføringstrang.
Når stumpen fjernes kan nogle få fantomsmerter, fordi der sidder nogle nerver tilbage, der havde forbindelse til endetarmen,disse smerter føles ofte som afføringstrang/kramper og kommer ofte i forbindelse med at stomien går i gang.
Det er rigtigt at lægerne helst undgår fjernelse for det er en stor operation, og hvis man har været flere operationer igennem før denne er det svært at operere optimalt pga sammenvoksninger
med venlig hilsen
Peter
Re: kRAMPER I ENDETARMEN
Hej KC
Vedr. kramper i endetarmen.
Har selv ileostomi og fik senere fjernet endetarmen. Jeg kan stadig få lidt krampe i den stump jeg ikke har mere (fantomsmerter) Men tilsyneladende bliver det mindre og mindre med tiden.
Et lille råd: hvis det en dag generer rigtig meget, så prøv at sætte dig på toilettet som i "gamle dage" og slap af, det kan faktisk hjælpe lidt på sagen.
Hilsen fra en stomist.
Vedr. kramper i endetarmen.
Har selv ileostomi og fik senere fjernet endetarmen. Jeg kan stadig få lidt krampe i den stump jeg ikke har mere (fantomsmerter) Men tilsyneladende bliver det mindre og mindre med tiden.
Et lille råd: hvis det en dag generer rigtig meget, så prøv at sætte dig på toilettet som i "gamle dage" og slap af, det kan faktisk hjælpe lidt på sagen.
Hilsen fra en stomist.
Hej igen KC
Nej jeg har fået fjernet alt, både endetarmsstump og lukkemuskel, så jeg er bare "syet sammen" bagi. Men det rigtigt som det bliver nævnt, at man stadig kan få nogle fantomsmerter, eller lad os kalde det fornemmelser, for det generer ikke så meget, at man ligefrem kan kalde det smerter.
Held og lykke med dig!
TC
Nej jeg har fået fjernet alt, både endetarmsstump og lukkemuskel, så jeg er bare "syet sammen" bagi. Men det rigtigt som det bliver nævnt, at man stadig kan få nogle fantomsmerter, eller lad os kalde det fornemmelser, for det generer ikke så meget, at man ligefrem kan kalde det smerter.
Held og lykke med dig!
TC
Re: kRAMPER I ENDETARMEN
Hej K.C.
Ja jeg har tyktarmskræft, men er endnu ikke opereret. Min mor er opereret for 12 år siden og det er gået fint, men tilbageførsel 8 mdr.senere. Min søster er opereret for 4 år siden og har fået fjernet det hele hen af vejen. Jeg kan kun fortælle dig, hvad jeg høre fra min søster. Hun havde samme problemer som du og valgte at få det hele væk, i håbet om at smerterne forsvandt, samt de gener hun havde i den forbindelse. Hun var glad og fro inden operationen, men det endte ikke som hun ønskede. Hun lider af kramper og har mange flere smerter end før. Hun kan ikke føde flere børn, det gør nu ikke så meget for hende, hun har en dejlig dreng. Intimt går det ikke og selv om der nu er gået 13 måneder efter operationen, har hun sågar svært ved at sidde ned. Jeg har ondt af hende og kender ikke så meget til det hele, er først lige selv blevet rigtigt konfronteret og sat mig grundigt ind i sygdommen, velvidende at jeg selv skal under kniven, om jeg lander som min mor eller som min søster ved jeg ikke, men jeg selv ville lade stumpen sidde, så meget ved jeg. Håber du kan bruge det, held og lykke.
Ja jeg har tyktarmskræft, men er endnu ikke opereret. Min mor er opereret for 12 år siden og det er gået fint, men tilbageførsel 8 mdr.senere. Min søster er opereret for 4 år siden og har fået fjernet det hele hen af vejen. Jeg kan kun fortælle dig, hvad jeg høre fra min søster. Hun havde samme problemer som du og valgte at få det hele væk, i håbet om at smerterne forsvandt, samt de gener hun havde i den forbindelse. Hun var glad og fro inden operationen, men det endte ikke som hun ønskede. Hun lider af kramper og har mange flere smerter end før. Hun kan ikke føde flere børn, det gør nu ikke så meget for hende, hun har en dejlig dreng. Intimt går det ikke og selv om der nu er gået 13 måneder efter operationen, har hun sågar svært ved at sidde ned. Jeg har ondt af hende og kender ikke så meget til det hele, er først lige selv blevet rigtigt konfronteret og sat mig grundigt ind i sygdommen, velvidende at jeg selv skal under kniven, om jeg lander som min mor eller som min søster ved jeg ikke, men jeg selv ville lade stumpen sidde, så meget ved jeg. Håber du kan bruge det, held og lykke.
Hejsa.....rart at se, at man ikke er "alene". Jeg har været ileostomiopereret i 9 år og har også fantomsmerter af og til. Som én tidligere skrev, så hjælper det faktisk mig, at sætte mig på toilettet og "lade som om". Jeg har ingen stump...fik den fjernet 1 år efter stomioperationen. Jeg får oftest smerterne om natten..og kan ligeså godt stå op først som sidst....det eneste der hjælper er toilettet!!!
Mange hilsner Heidi
Mange hilsner Heidi