Hej Mette
Nu vil jeg jo ikke påstå, at jeg har set mig selv i badedragt
Men din reaktion er helt naturlig, alle får på et eller andet tidspunkt, i livet, med stomien en reaktion på , det der er overgået kropsbilledet.
Det gælder også dem der får lagt tilbage eller lavet pouch, arrene fysisk og psykisk ,kan ikke fjernes med et trylleslag.
Man har jo bygget en masse op indvendigt, før under og efter, og de fleste prøver at være stærke,specielt overfor den nærmeste omgangskreds,på bekostning af sig selv.
Du skal vende din reaktion til noget positivt, fordi du kan bruge den til at sætte ord på dine følelser, og prøv så forsigtigt at komme op på hesten igen, mens du lytter til din indre stemme.
De fleste mænd, vil slet ikke indrømme ,at de har reationer efterfølgende, men det har man, jeg havde selv et par samtaler med en psykolog ,meget mod min vilje,

som fik mig til at sætte ord på problemerne.
Reaktionen skyldes ofte ikke engang stomien, men fordi den kan ses, i modsætning til sygdommene, fokuserer man sin frustration på den.
Reaktionerne kan komme flere år efter operationen, også selvom man lever godt med den, både arbejdsmæssigt og socialt.