Skal, skal ikke??

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
hanne

Skal, skal ikke??

Indlægaf hanne » 18. feb 2005 20:29

Hej folkens, håber at der er nogen som kan give mig et lille råd. Jeg skal måske have lagt min stomi tilbage, men det lyder på folk som om det tit går i kage og at det ender med en blivene stomi.. jeg har ikke så mange problemer, men ved ikke om der kommer nogen når man først er blevet opereret et par gange

Gæst

Re: Skal, skal ikke??

Indlægaf Gæst » 6. maj 2005 15:07

hanne skrev:Hej folkens, håber at der er nogen som kan give mig et lille råd. Jeg skal måske have lagt min stomi tilbage, men det lyder på folk som om det tit går i kage og at det ender med en blivene stomi.. jeg har ikke så mange problemer, men ved ikke om der kommer nogen når man først er blevet opereret et par gange

Hej Hanne. Jeg har i febuar 2005 fået lagt min stomi tilbage og har derfor et reservoir. Jeg havde da en del problemer til at starte med. men det bliver bedre og bedre. Når du har fået lagt stomien helt tilbage efter operation 2 (loop stomi) kan det godt virke som da du havde sygdommen på det værste. men det går hurtigt over, og du kan få lægen til at give dig et stoppende produkt som fx. Imodium det har hjulpet mig rigtig meget.

Jeg spiser utrolig mange gørnsager og fiber som jo sætter maven igang. men det er til at leve med. og jeg er nede på 4-5 gange wc besøg om dagen og næsten aldrig om natten. så derfor kan jeg kun sige at jeg er blevet glad for mit reservoir. held og lykke med dit valg. //René

Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

hanne hvordan går det

Indlægaf bve » 19. aug 2006 19:31

Hej Hanne

Hvordan går det nu har du fået lagt din stomi tilbage?

jeg er ny pereret tililostomi for ca 1 måned siden, og jeg ved ikke hvaad jeg skal, skal det tilbage eller ikke

og det med at det føles lgesom før operationen, uhm hvor længe er det+ for jeg ville sikkert tro at det hele er gået galt.

og nu så svinger konsistensen imellem tyndt og grødet, hvad nså når man får det tilbage, er det så også tyndt og grødet?

skal jeg skynde mig på wc for ikke at det kommer ud i bukserne elle hvad?

Benny

Reservoir

Indlægaf Benny » 21. aug 2006 22:45

Jeg er for ca 1 år siden opereret og har fået lavet en stomi. Jeg fik fjernet tyktarmen p.g.a en kompliceret hjerteoperation. Har fået lovning på at få tarmen ført tilbage. Nu er det så spørgsmålet kommer Hvordan er det og er der nogle derude som har nogle erfaringer på dette område så er jeg meget taknemmelig :lol:

vivi

Indlægaf vivi » 30. jan 2007 21:30

Hej derude..
Jeg hedder Vivi Sydendal,og fik fjernet min tyktarm i maj 06. Er indstillet til pouchoperation her den 20.februar, og forsøger at finde så mange indlæg som muligt som fortæller om andre der har fået lavet pouch. Har fundet noget, men jeg synes der er mange negative - og det gør mig ret utryg. Vil blive rigtig glad hvis der er nogen som gider skrive om at de er glade for det, og at de ikke ville vælge stomien. Jeg har også haft problemer med et sår tæt på stomien som ikke ville læges. Der gik flere måneder - men nu er det lægt. Skal have fjernet endetarmen , da den stadig er betændt og derefter have lagt tyndtarmen ned. Skal så have en midlertidig stomi i en 3 mdr. til det hele gror sammen. Ville blive rigtig glad hvis nogen gad og fortælle lidt om deres oplevelse efter operatioenen, men hensyn til smerter og hvordan man har det, og hvor længe de var indlagt - og hvordan I havde det da I kom hjem.. Ser frem til at høre fra nogle lidelsesfæller..
knus Vivi

Jack

Indlægaf Jack » 2. feb 2007 19:01

Hej Vivi.

Jeg fik i nov. 2006 lavet den sidste operation, og lagt min stomi tilbage. Jeg havde ligesom dig læst de mange negative indlæg i div. forum, og var også blevet nervøs for hvor slemt det ville være at få den lagt tilbage.

Jeg kan så sige dig at jeg her 2 måneder efter, på ingen måde har fortrudt at jeg fik lagt den tilbage. :D
Det har simpelthen været fantastisk selv at kunne bestemme hvornår man skal på toilettet.

Jeg var indlagt i 4 dage efter operationen, hvorefter jeg kom på orlov i 3 dage, hvorefter jeg blev udskrevet. Jeg havde ikke de store smerter efter denne operation, og var allerede ude af sengen om aftenen på min operationsdag. Jeg havde ikke brug for smertestillende efter denne operation, til forskel for de 2 første.

De første par uger efter jeg blev udskrevet var jeg meget nervøs for om jeg nu kunne holde mig. Jeg havde sat mig et mål om at der skulle gå min. 3 timer mellem mine toiletbesøg. Det mål kunne jeg til dels opfylde. Jeg fik så et godt råd af en bekendt, som har været gennem samme tur om at jeg skulle prøve at indtage "HUSK" da det havde hjulpet ham. Dette råd kan jeg kun give videre. Det har fungeret rigtig godt, og jeg fik hurtig god styr over det bagerste :wink:
"HuSK" har for mig gjort at det er mere fast, det som kommer ud, hvilket jeg synes gør det nemmere at holde på sagerne. Udover tager jeg også nogle kalkpilller som den opererende læge anbefalede mig, og dette virker også til at hjælpe. Jeg er i dag oppe på at kunne holde mig i 4-5 timer uden skulle på toilettet, og har i enkelte tilfælde været over 6 timer, så det fungerer bare :D
Har jeg skulle til fest eller i byen har jeg et par gange supleret de andre ting med et par "IMODIUM" men har ellers ikke haft brug for dem.

Så alt i alt kan jeg kun sige at det har været meget positivt at få lagt min stomi tilbage. Selvfølgelig har der været dårlige dage, men jeg har på ingen måde oplevet de problemer som andre brugere i forummet har skrevet om. Så jeg håber da for dig at du kommer lige så nemt igennem det hele som jeg er kommet igennem det. Så held og lykke herfra.

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"