Sommer fugtig hud

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Henrik
Geografisk sted: Solrød Strand
Kontakt:

Sommer fugtig hud

Indlægaf Henrik » 18. jul 2007 20:56

Hejsa

Jeg vil godt vide hvad i andre gør, når i sætter plade/ stomi pose på, her i sommer varmen og den høje luft fugtighed. Min hud vil ikke rigtig tøre og skal jo have min plade og pose på. Så jeg lukker altså fugt inde under plade, hvildet gør at jeg får nogle små røde prikker, som klør og krasser helt vildt.
:(
Venlig hilsen
Henrik

Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 19. jul 2007 08:57

Jeg ved ikke om du kan bruge mit tip, men jeg fik afvide at det var en go ide at tøre huden med en føntørrer, så er huden både tør og varm, hvilket gør at pladen sætter sig bedre fast i sommervarmen.
Mette Kristensen

Anne-Mette
Geografisk sted: Hals. Nordjylland

Indlægaf Anne-Mette » 19. jul 2007 09:48

Hej Henrik
Prøv at sidde uden pose i et stykke tid og lade huden lufttørre. Tør og frotter så godt igen, inden du sætter posen på. Jeg har brugt den taktik i 6 år og aldrig haft problemer med huden uanset luftfugtighed og varme.
Det tager et stykke tid, men du kan gøre det til en hyggestund.
Anne-Mette :roll:

Henrik
Geografisk sted: Solrød Strand
Kontakt:

Indlægaf Henrik » 20. jul 2007 18:38

Hej igen

Så har jeg prøvet at sidde og vente, det var nu det jeg hele tiden har gjort, virker normalt men ikke i denne fugtige sommer varme. Så jeg prøvede i dag med føntørren, det ser ud til at virke :D

Så jeg vil bare sige tak til jer bække :D

Vh
Henrik

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Stomiplade

Indlægaf Louise PT » 23. jul 2007 09:15

Hejsa,

Jeg vil lige høre om I andre også har sværere ved at få pladen til at klæbe til huden i denne sommertid?

Jeg har lidt problemer, og er hver gang nødt til at benytte M3-tape (tror jeg det hedder) rundt i kanten mellem plade og hud, for at presse pladen til at klæbe, hvilket er lidt irriterende! (tager selvfølgelig tapen af igen efter 5-10 min...)

Jeg benytter både 1-dels og to-dels systemer. Jeg benytter nogen gange både hårtørrer og at tørre godt af med gaze inden påsætningen af pladen, men intet virker optimalt.

Det skal lige siges, at jeg smørrer med Aloe Vera creme inden påsætningen af pladen, hvor det overskydende creme tørres væk, og huden tørres med luft, gaze og nogengange hårtørrer.

Hilsen Louise

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 23. jul 2007 19:48

Hejsa Louise PT.
Jeg har ikke selv problemer med min plade om sommeren, da min sidder fast med noget klæberspray året rundt.
Jeg går ud fra, du varmen pladen op, inden du sætter den på, så klister den bedre.
Et en del system, klister mindre end to-dels. Så ville nok holde mig til to dels, her i varmen. En plade med ekstra klæber, kunne måske også være en løsning for dig om sommeren. For hvis du f.eks ligger ved, stranden en hel dag og bager og sveder, kan pladen godt løsne sig i kanten ved nogen og din klister åbenbart ikke for godt ved påsætningen lige pt. så er det jo heller ikke sikkert den klister helt optilmal resten af dagen, hvis du sveder rundt.
Man kan få halv og hel måner man kan sætte rundt om pladen for ekstra beskyttelse, det bruger jeg selv, de er lidt hårde ved huden synes jeg.
Man kan også bare bruge det der M3 tape, eller hvad det hedder, det er lidt blidre ved huden, dog knap så kønt at se på. :D
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 7. aug 2007 15:34

Jeg vil sige med hensyn til at smøre med creme inden påsætning.. At jeg gør det at jeg smøre huden fem ti minutter inden jeg går i bad så huden får luft og fugt med bliver derefter vasket af så der ikke er "fugt" på huden.

Jeg fik nemlig afvide af min stomisygeplejeske at jeg endelig ikke måtte smøre min hud lige inden påsætning lige meget om det overskydende tøres væk, for din hud vil stadig være "fugtig" eller fedtet..
Mette Kristensen

Tilbage til "Hjælpemidler"