Easiflex

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Easiflex

Indlægaf bve » 24. apr 2007 22:55

Hej, er der nogen der kender Easiflex convex light?

Jeg fik jo rettet min stomi, og har så fået et lille ar på tværs lidt ud i højre side, arret giver pt problem med megen svien, puha.

Jeg har nu fået fjernet stingene, det var ikke rart pga svien, stomi sygepl. har så lagt en aqvasel strimmel over arret, og en ekstra tynd duoderm plade over, derpå en Assurra convex ligh plade på, og en pose med en hvid klemme.

Nu er det anden dagen, og pladen er begyndt at lække der hvor den er klistret på duodern pladen, og ligeledes er den begyndt at gå lidt fra i venstre side.

Er det pga duoderm pladen?, og pga min hud, den er ellers ikke fedtet eller våd.

Jeg skal i morgen prøve Easiflex plade og pose. Posen skal klistres på, så jeg håber at den holder.

Er der nogen der ved hvad forskel der ellers er på Assurra og Easiflex
? hvad holder bedst på min hud og doderplade? eller er der en helt 33. løsning, eller et godt tip, jeg er bare så bange for at få læk.

Mette_musen85
Årgang: 1985
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 25. apr 2007 08:07

Hej...
Du kan prøve at gå ind på www.kirudan.dk og gå ind under e-handelskatolog og log ind som gæst så kan du se billeder af alle de forskellige systemer coloplast har...
Jeg bruger selv assura convex light fordi min stomi er lav... har lige hået en prøve pakke af sensura convex men har ikke turde prøve dem endnu...
det er en svær ting at tage sig sammen til at prøve en ny plade eller pose...
Mette Kristensen

Peter Sørensen

Ny plade

Indlægaf Peter Sørensen » 25. apr 2007 09:59

Convatec har netop sendt en plade på markedet ,combihesive II plus modellerbar ,det er et 2-dels system med en klæber man tilpasser med fingrene istedet for saks og skabelon, det skulle efter sigende være godt mod lækager, og nemt at tilpasse ,hvis stomien ikke er helt rund,når man med fingrene har formet hullet til stomien, ruller den tilbage omkring stomien og krammer den, ved at svulme op under brugen.
Den fås også som konveks, prøv at ringe til dem hvis i vil have prøve tilsendt eller en snak om det er noget for jer. www.convatec.dk

osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 25. apr 2007 10:16

Den Convatec plade lyder rigtig spændende.

Jeg bruger selv Easiflex fordi jeg godt kan lide, at pladen man sætter posen fast på er blød i modsætning til Assuras ring.

Posen sidder rigtig godt fast, i kassen med poser er vist hvordan man sætter den fast så den sidder rigtigt, følger man det skulle alt gå glat. Jeg kan ikke svare dig mht pladen, hvorfor den går fra. Min løsner sig nogle gange pga. tyndt output der kommer ind under pladen eller for tykt output der ikke kan komme rigtigt ned i posen (er kun sket 2 gange om natten) eller også fordi pladen ikke er sat på så den passer nøjagtig rundt om stomien.

Umiddelbart synes jeg ikke der er forskel på klæberen de 2 plader imellem. Der skulle være en lille forskel, men jeg har ikke mærket til det, hverken positivt eller negativt.

Håber du snart finder en bandage der passer til dine behov.

Hilsen Pia

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 25. apr 2007 14:12

Hej Pia

I den kasse jeg fik med hjem fra stomi sygepl. er der ingen vejledning i, øv, kan du fortælle mig hvad jeg skal være opmærksom på, og hvordan jeg gør?

Og kan man tage den på og af hvis den ikke sidder rigtigt? :)

osmania
Kontakt:

Indlægaf osmania » 25. apr 2007 22:12

Hej bve.

Jeg starter altid med at sætte det nederste og midterste på og så det øverste og så skulle det gerne passe i siderne. Det er selvfølgelig på øjemål. Rammer du ikke helt rigtig kan du sagtens tage den af og prøve igen, du vil som regel opdage det før du har fået den sat helt på.

Du skal være opmærksom på, at den ikke må hives ud af facon dvs. du må ikke hive i den så ringen bliver oval. Samtidig skal den sættes helt glat på, sådan at der ingen folder er. En sidste ting er at hele den hvide klisterdel helst skal være inden for pladen. Er der en lillebitte del uden for sker der ikke noget. Jeg har dog en gang fået sat den så langt uden for, at den lækkede i den ene side, men det opdagede jeg heldigvis meget hurtigt.

Håber du synes de er nemme at bruge, det synes jeg nemlig.

Hilsen Pia

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 25. apr 2007 23:08

Hej Pia

Tak for hjælpen, i dag prøver jeg den. Det føles blødere, så jeg håber at det fungerer, bare klæberen til pladen sidder fast på huden, jeg har jo det ar der lækker, hvor der er klippet en duoderm plade til. nå men det går nok.

Sjovt, men jeg har ikke hørt andre tale om den type pose/plade, er det mon et ældre system?

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 25. apr 2007 23:28

Hej igen

Jeg glemte lige at spørge, hvor tit skifter du pose og plade?

Peter Sørensen

plader

Indlægaf Peter Sørensen » 25. apr 2007 23:55

hej bve

Der er ikke nogen af dem der er gamle systemer, der findes ca 1400-2000 forskellige varenumre indenfor stomi, så der er mange muligheder, det omfatter også produkter der er mere end 15 år gamle, men os stomister er svære at få til at prøve noget nyt, er det sikkert og fungerer så skifter man ikke, uanset hvad producenterne siger.

Det er alfa og omega at man kender sit produkt under de forhold man lever under, og har som udgangspunkt efter operationen, med ar buler folder etc. det er også derfor du skal passe på ,med at tro ,at det der fungerer for en person er godt for dig selv, hvis du ikke selv har prøvet det, vores hudtyper varierer , alder spiller ind, aktivitets niveau og hvor på tarmsystemet stomien er placeret, jo nærmere mavesækken jo mere enzymholdig og hudskadelig afføring , ja der er mange andre faktorer der spiller ind.

Jeg kan bære min plade i minimum 8 dage, andre der har prøvet den kan have den på i 2, så der er ingen rød tråd eller super løsning udover at produktet der fungerer, findes på markedet , det kan bare tage lidt tid at finde det optimale.

Du skal ikke eksperimentere før du er 100% klar til det, din hud skal være helt normal, ingen sår knopper kløe eller svien,skift ikke produkt uden at konsultere stomiambulatoriet før du selv er 110% sikker på stomiplejen og skiftning selv, og du har krav på at lære det ordentligt , sig til sygeplejersken at du er usikker, så hun kan forberede dig.

Og frem for alt det er ikke normalt at skulle leve med lækager og hudproblemer, det ved sygeplejerskerne også godt.
Hvis der er nogle der siger det, så hører jeg gerne fra dig/jer så må vi tage det op, på de rette steder.

osmania
Kontakt:

Indlægaf osmania » 26. apr 2007 10:21

Super godt indlæg Peter, jeg forstår heller ikke at bve ikke får noget mere hjælp, man skal simpelthen ikke leve med lækager, det er livet for kort til.

bve jeg skifter pladen hver anden dag, en sjælden gang hver 3. dag. Posen skifter jeg hver morgen. I starten brugte jeg en stor om natten og en medium om dagen. Nu bruger jeg medium hele døgnet. En sjælden gang hvis jeg føler jeg virkelig har brug for en hel nattesøvn tager jeg en stor på om natten, og det er faktisk mest dovenskab der gør at jeg ikke gør det hver aften :-)

Jeg har lige skiftet pose og lagde ekstra meget mærke til, hvordan jeg gjorde og til sidst kører jeg lige med fingrene på begge sider af pladen rundt i kanten, så jeg er helt sikker på, at alt klistrer som det skal, der er jo 2 klister cirkler der skal sidde fast.

Hvilken diameter plade bruger du? Jeg bruger 50 cm selvom jeg egentlig godt kunne bruge 40 cm, men føler mig mest tryg ved den store omkreds, så er der længere vej en lækage skal før der sker noget drastisk ;-)

Held og lykke og husk at blive ved med at få hjælp hos din stomisygeplejerske indtil du finder den bandage der gør, at du kan leve et ordenligt liv.

Hilsen Pia

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 26. apr 2007 10:51

Hej Peter

Det er et godt indlæg du har skrevet, men puha det er jo svært når dagene svinger så meget.

Den nye plade Easiflex, som jeg fik på igår, er kanten begyndt at gå fra på den side der vender ind imod mit ar. Det gjorde Assura pladen også.

Der er ikke kommet noget ud under endnu, men det er fustrerende for jeg tror hele tiden at den vil løsne sig helt. ville det mon hjælpe med en plade med ekstra klæber?

Sent i går aftes kunne jeg mærke i højre side, at der var lidt fugtigt, det er der hvor der er sat en duoderm stykke på over arret. Arret har et lille hul/åbning som der siver fra.

Jeg kom selv lidt aqvasel på udsivningen og upside over, da hj. sygeplejesken kommer først i morgen.

Jeg var på Herlev i mandags og fik trådene fjernet. Jeg fik så Easiflex med hjem, da pladen virker som om den er blødere. Kirugen kom tilfældigt på besøg, og sagde at der ville gå 3 uger før hullet i arret ville være lægt. Så jeg fik en ny tid om 3 uger hos stomisygeplejesken.

Jeg håber at hullet vil læges, og at jeg kan finde en plade der holder noget længere så jeg ikke skal skifte så tit.

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 26. apr 2007 13:10

Hejsa Bve. Jeg havde på et tidspunkt noget udslæt, der væskede lidt i kanten af min plade, der ville pladen heller ikke klæbe ordenlig der.
Jeg har altid en microproøse ring rundt om min plade. Der findes forskellige slags og som halvmåner. De kan være lidt hårde ved huden synes jeg, tager den derfor altid af, når den er våd efter bad.
Jeg var glad for, jeg brugt den dengang med mit udslæt. Kunne være det var en mulighed for dig også.
Den gjorde, pladen ikke løsnede sig yderligere i mit tilfælde, men kun lige i kanten, hvor udslættet var.
Håber du snart finder en løsning, det er træls, når man er utryg ved sit system.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 26. apr 2007 21:46

Hej GR

Tak for dit råd, det vil jeg prøve, det kan være at det er det der er galt, at det væsker i kanten.

Jeg har nogle gange helt vildt meget kløe, og kan næsten ikke lade være med at klø, og så kan det jo godt være at jeg irritere huden mere end godt er, så den væsker lidt. Det er bare så svært at finde ud af.

Men andre gange har jeg ikke kløet mig, og alligevel løsner pladen sig.

Ok jeg vil prøve med microproøs ring, så håber jeg det hjælper. Den skal vel sidde halvt på pladen og halvt på huden.

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 27. apr 2007 13:07

Hejsa Bve. Ja, den skal sidde halvt på pladen og halvt på huden ca.
Synes det er en god ekstra sikkerhed, da min plade også sommetider slår lidt folder efter påsætningen, i den ene side.
Jeg klør også sommetider i kanten af min plade, jeg smøre gerne med lidt cream også fordi den ekstra ring, kan være lidt hård ved huden.
Man kan godt se på min hud, at jeg har haft den på i mange år efterhånden.
Min hud under pladen er noget pænere, og den klør ikke, jeg har ikke klæberen fra pladen til, at klæbe min plade fast. Det kunne ikke rigtig blive på, efter min stomi blev flyttet, fra venstre side. Jeg orkede ikke, at prøve mange forskellig slags klæber og modeller, da jeg altid har brugt coloplast og været tilfreds med det. Så jeg har sådan noget klæberspray inden under min plade, den bliver på så.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Tilbage til "Hjælpemidler"