lukning af endetarm

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

lukning af endetarm

Indlægaf Mette_musen85 » 4. apr 2007 10:46

Er der nogen der har fået lukket endetarmen...

Det skal jeg nemlig måske, og så ville jeg gerne høre hvilke erfaringer i andre har?!

Knus
Mette Kristensen

Belle

Indlægaf Belle » 4. apr 2007 22:18

Jeg fik fjernet stumpen af min tyktarm og lukket endetarmen af d. 10/1 2007. Har beholdt det hele som det var, det er bare syet sammen og ser derfor helt alm ud udefra. Syntes det er skønt nu det er ovre og slut med siven derfra. Det har da gjort lidt nas, men syntes det har været det værd. Hvis du ellers har nogen spørgsmål, så bare fyr løs.

Hanne

Indlægaf Hanne » 9. apr 2007 00:35

Hejsa

Jeg fik først stomi i 2002, hvorefter planen var j-pouch men det fik jeg aldrig lavet pga. jeg fik komplikationer med en fistel, hvor mange små operation osv gjorde at min lukke muskel blev så ødelagt at det ikke ville have fungeret. Desuden var det et helvede at være afhængig af en hjemmesygeplejerske:( så et år efter stomi operationen fik jeg fjernet min endetarm. Kan ikke huske så super meget om selve sygehusforløbet, men det var slet ikke så slemt som første gang. Måske er det lidt mærkeligt ikke at have et numsehul, man arret i sig selv er pænt nok..det ligner bare at revnen fortsætter hele vejen ned. Siden har jeg ikke haft fistel komplikationer. Jeg brød mig i øvrig heller ikke om at have den stump endetarm tilbage. Detvar somom at have et halvt fungerende organ inde i kroppen som bare var til besvær, der kom bare slim ud engang imellem:S lækkert

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 11. apr 2007 09:55

Hej Belle...

Har du MC eller CU..??

Jeg går godt nok og overvejer at få den lukket så hurtig som muligt, for det siver en del med rødlig slim, og jeg kan ikke kontrolere siven.. Og går jeg på toilet for at tømme for slim ender jeg altid med tårer i øjnene fordi det gør så ondt...

Men ville gerne vide om man skal skæres op igen for at få lukket, eller der er noget der har fået det gjort på en anden måde.. jeg blev nemlig åbnet fra kønbehåringen og op over navlen ved stomi operationen, så ville være ked af at skulle åbnes så meget igen..
Mette Kristensen

Peter Sørensen

lukning

Indlægaf Peter Sørensen » 11. apr 2007 10:40

Hej Mette

operationen er forskellig fra den, hvor tyktarmen blev fjernet, og måden de gør det på kan variere fra sygehus til sygehus, hvis man har haft fistler /bylder i stumpen, vil man fjerne den helt , og ikke kun lukke,men igen det bedste er at få en samtale, hvor lægen der kender journal og kan se de forgående operationers forløb, kan fortælle hvordan man vil gøre det.
Jeg fik selv efterfølgende fjernet endetarm + den nederste del af tyktarmen, men det var en stor operation, fordi stumpen var så lang at den gik gennem bækkenbunden og skulle tages både oppe og nedefra, + bylder og fistler, der også skulle væk.

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 11. apr 2007 11:14

Okay...

Jeg har fået fjernet hele min tyk tarm, der er kun min endetarm tilbage. og har ikke haft fistler eller bylder.. jeg har kun haft problemer med hermorider.
Mette Kristensen

Belle

Indlægaf Belle » 12. apr 2007 17:55

Hej Mette

Jeg har haft CU, men nu er jeg jo rask !

Det sad i det nederste stykke og i endetarmen.
Jeg havde en lille stump tyktarm tilbage, så de åbnede mit gamle ar op og gik ind fra neden af også. På Herning sygehus hvor jeg fik det lavet, fortalte min læge mig at han gerne lod selve lukkemusklen blive og skar helt ned til, fordi der i det område sidder mange nerver, man ellers kan komme til at slås med. Han syntes også at det ser mener naturligt ud udefra. Havde lidt problemer med mit ar efter første operation, men det har de rettet ved den sidste og har denne gang slet ikke haft klør i det !

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 13. apr 2007 09:41

Okay... Jeg er blevet syet lidt skævt sammen da de lavede min stomi, så hvis jeg skal abnes igen håber jeg de retter op på det, min navle ser lidt sjov ud fordi det er syet skævt.
Mette Kristensen

gimse

Hvor meget må man løfte

Indlægaf gimse » 20. apr 2007 11:07

Hej med jer.

Er der nogle som helt præcist ved, hvor meget man må løfte når man
har en stomi?.

Jeg har haft stomi siden 1996 og har ofte tænkt om man skulle passe på med hvor meget man slæbte rundt på?

Hav en dejlig week-end :D

Peter Sørensen

løft

Indlægaf Peter Sørensen » 20. apr 2007 11:28

Hej

Der er ikke nogle faste vægtgrænser.
normalt er det kun de første 3 måneder lægerne, fortæller at man skal passe på med at løfte, mere end et kilo, indtil musklerne er vokset godt sammen igen.
Nogle kan få et brok af at stå ud af sengen, eller løfte ½ kilo, andre kan løfte ølkasser og andre tunge ting på deres job.
Der er ingen rød tråd i det.

det hele beror i at løfte korrekt holde sine mavemuskler trænede og selvfølgelig, at stomien er optimalt lavet af kirurgen, samt at lytte til sin krop.
Man forsker rundt omkring i verden i forebyggelse af brok, og prøver forskelligt, trænings programmer før og efter operationen, indlæggelse af net for at styrke bugvæggen, og forskellige operations teknikker, men kan jo ikke komme uden om at hullet til stomien er en svækkelse af muskulaturen, så forebyggende støttebind er også på tale.

god weekend

Tilbage til "Komplikationer"