Er kolostomi nemmere at håndtere....

Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende kolostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om kolostomi og stomi
Annina
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:50

Er kolostomi nemmere at håndtere....

Indlægaf Annina » 9. apr 2007 11:27

Hej alle :)

Det er ikke til at undgå at bemærke, at der er megen "gang" i kategorien "Ileostomi" end her (Kolostomi). Betyder det at kolostomi er nemmere at etablere, med færre komplikationer og nemmere at passe? Eller er det bare en tilfældighed, at der ikke er mange kolostomipatienter, der skriver med her?

Som allerede beskrevet i Præsentationen - er jeg selv en "uheldig" tarm-patient, der først nu, den 23. april kommer i ordentlige hænder på Hvidovre Hospital og derfor ved jeg fortsat ikke hvad jeg egentlig fejler og om jeg skal have en stomi eller ej (det tror jeg nu nok jeg gør).

På RAS har jeg overhovedet ikke modtaget nogen form for brugbar information og behandlingsplanen kunne heller ikke præciseres på trods af at man havde udtaget samfulde 4 hold biopsier og jeg har været hele turen igennem i adskillige scannere, ultralyd m.m. Alligevel kunne der ikke gives en afklaring på noget som helst hvorfor jeg mistede tilliden til stedets faglige kvalitet.

Jeg venter nu på at komme til forundersøgelse på Hvidovre (tak Peter :D ) og i mellemtiden "forsker" jeg alt det jeg kan omkring det jeg evt. kan forvente af konsekvenser for mit videre liv, medmindre selvfølgelig det er kræft alligevel og løbet er kørt i ventetiden.... det vil vise sig tids nok :?

Men indtil videre har jeg bidt mærke i at der er meget længere mellem kolostomi-beretninger end ileostomi og derfor mit spørgsmål - hvis der er nogen der kan svare... På forhånd tak :)

Peter Sørensen

ileo-colo

Indlægaf Peter Sørensen » 9. apr 2007 11:46

Hej Annina

først og fremmest godt at du har fået gang i et forløb på HVH.

Colostomierne er nemmere, at have med at gøre fordi det er normal afføring, hvor ileostomiernes afføring er tyndere og med mange enzymer, det gør at den er meget hudirriterende og da det er tyndere kan man lettere få lækage. Ileostomister bruger normalt ,derfor tømbare poser.

I og med at colostomien er normal afføring vil man for det meste have et
afføringsmønster der svarer til før operationen.
man kan sætte en kolostomi på alle steder i tyktarmen og jo nærmere tyndtarmen den placeres jo tyndere afføring og mere hudirriterende vil det være. ( de allerfleste placeres nederst på tyktarmen lige før endetarmen.)

Komplikationer som følge af selve operationen er faktisk hyppigere ved colostomierne, specielt brok, som <50% render ind i, hvor tallet er omkring 25% ved ileostomi.
Man forsker på verdensplan, hvad man kan gøre for at nedsætte denne frekvens, den er ikke farlig men gør det svært at placere bandagen, og er ikke kosmetisk pæn, operation af brok er altid sidste valg, da chancen for at det kommer igen, er stor.


Tilbage til "Kolostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster