Luft i maven, pouch

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Thomas

Luft i maven, pouch

Indlægaf Thomas » 22. mar 2007 20:10

Hej

Jeg fik for et par år siden foretaget en pouch operation, og bortset fra lidt vanskeligheder i starten har det egentlig fungeret nogenlunde.

Jeg har dog de sidste par måneder haft store problemer med rigtig meget luft i maven. Jeg kan kun komme af med luften når jeg ligger ned eller går på toilettet, og det giver derfor problemer når jeg er i skole og på arbejde og ikke kan løbe på toilettet hele tiden, eller ligge ned, og luften gør at jeg får ondt i maven.

Jeg håber at der er nogen der har nogle gode råd/ideer/fif til noget der kan hjælpe med at mindske luft i maven.

HUSK hjælper ikke på mig da jeg får ondt i maven af det, og imodium hjælper ikke på mængden af luft, men fint hvis jeg har mange afføringer.

alle råd er velkomne da det er utrolig irriterende.

med venlig hilsen

Thomas

Peter Sørensen

luft

Indlægaf Peter Sørensen » 22. mar 2007 21:33

Hej Thomas

Så vidt jeg kan se gælder de samme "regler" for pouch som for ileostomi, har du ændret livsstil/spise og drikke vaner, inden for de seneste måneder ?
kostrådene kan du bla se her http://kbh-frberg.copa.dk/kost.html

Thomas

Indlægaf Thomas » 22. mar 2007 23:59

Hej Peter

Tak for inputtet.

Jeg er opmærksom på at mine kostvaner har indflydelse på hvordan min mave har det, og jeg gør som regel hvad jeg kan for at undgå ting der kan irritere min mave.

Jeg har ikke ændret kostvaner og har derfor svært ved at se at det kan være grunden til at jeg nu har større problemer med det end jeg tidligere har haft.

Den eneste ændring jeg kan komme i tanke om er at jeg pr 1. januar er holdt op med at ryge. Det håber jeg ikke har nogen indflydelse på sagen, da det på alle måder er en kedelig vane at have.

med venlig hilsen

Thomas

Peter Sørensen

rygning

Indlægaf Peter Sørensen » 23. mar 2007 01:25

Hej igen Thomas

Tja nu du nævner det, jeg er selv stoppet, i oktober sidste år, efter 32 år, og bortset fra det forfærdelige ved at lugtesansen er blevet bedre :lol: , ikke så godt når man skifter pose.

Men min afføring har også ændret sig, jeg tror selv det er fordi jeg mere eller mindre ubevidst, spiser mere ,i starten pistacie nødder og wasabiærter , og nødder og tørrede ærter danner svovl og luft, nu er det mere almindelig hygge gumlen, og jo mere man går og smågumler jo mere luft hiver man med ned, jeg er også stoppet med nødder og ærter nu, men har stadig en større trang til at gå og småspise.
Jeg bruger dog ikke tyggegummi eller pastiller.

jeg synes også at jeg trækker vejret på en anden måde, dybere, og det kan da godt være at man sluger en del mere luft, end før.

Det lyder faktisk som en undskyldning for at starte igen :twisted:

Jeg tror faktisk også at jeg ubevidst drikker mere kaffe og sodavand, (cola light), og de kunstige søde stoffer er kendt for at kunne påvirke fordøjelsen, med rumlen og diarre.

Så der kan faktisk godt være en sammenhæng, at du så får smerter kan godt skyldes, at du har sammenvoksninger og forsnævringer pga af arvæv, efter operationen.

tarmen kan strækkes i længden uden smerter men udspiling kan mærkes.

Gæst

Indlægaf Gæst » 1. nov 2007 11:55

Hej Peter

jeg kan se at du i foregående indlæg skriver at sammenvoksninger og forsnævringer i arvæv kan give smerter.

Jeg oplever selv at jeg har smerter i maven blandt andet inde bag ved det sted hvor min stomi har siddet, og derfor virker det lidt som om at det godt kunne være arvæv der sidder og irriterer.

Det er især galt når jeg har meget luft i maven, hvilket jeg til tider har. Jeg har det måske også mistænkt for, at det er når der er noget der skal passere disse arvæv, og måske har lidt problemer med at passere, at det skaber luften i maven, men det er en noget hjemmelavet teori, så jeg ved ikke om det kan passe.

mit spørgsmål er om der kan gøres noget ved dette? Kan der rettes på noget sådant arvæv (eller en pouch generelt) eller er en stomi eneste løsning hvis man har problemer med sin pouch?

Peter Sørensen

arvæv

Indlægaf Peter Sørensen » 1. nov 2007 12:16

Hej

arvævet og sammenvoksninger mellem tarme er næsten umuligt at se ved undersøgelser, som røntgen og de forskellige scanninger, man kan lave.

men hvis det er en forsnævring, f.eks hvor tarmen er syet sammen igen, kan det ses på røntgen, nogle af disse ,afhængig af placering, kan ballon udblokkes andre kan klares ved en operation.

Hvis man har pouch, og har problemer vil jeg mene at man i første omgang, vil gøre hvad man kan for at bevare pouchen, skal den rettes eller ændres , kan det være at man får en midlertidig stomi for at give ro til opheling.

Men generelt er det svært at sige hvad der kan gøres , fordi det afhænger af den enkeltes tidligere operationer, og hvor i tarmsystemet det driller.

Operation kommer normalt kun på tale , hvis det er et problem der giver tarmstop eller invaliderende smerter, for det giver selvfølgeligt nyt arvæv at reoperere.

Men har man smerter, er det en god ide at snakke med lægen, og få et bud på hvad der kan gøres.

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"