Vi lever i øjeblikket i en tid hvor der sker store omvæltninger i samfundet, hvilket påvirker både den enkle, dennes familie og omgangskreds, samt patientforeningerne.
Senest er porto støtten til medlemsbladene blevet beskåret, og det er formentlig kun, en begyndelse.
Indenfor hospitalsvæsenet er man begyndt at indkøbe stomi materialer, efter billigste på markedet, ikke dermed sagt ,at de er dårligere, men det er en forringelse, at man ikke anvender hele sortimentet på det danske marked, og kun har 3 forskellige produkter på hylderne.
Dette er for de midlertidige stomiers vedkommende et tilbageslag , da de kun kan få de produkter hospitalsvæsenet har indkøbt.
Kommunerne er begyndt at slå sig sammen ,ved indgåelse af leverandør aftaler, konkret medfører det, at de efterhånden, ensretter deres bevillinger, så at man som bruger kun kan få poser og plader og lægeordineret hudbeskyttelse, nogle kommuner har gennem årene været, meget large, og dækket lugtfjerner, gaze stykker til afvaskning etc. Det forsvinder stille og roligt, og vi kan nok forvente at kommunalreformen vil sætte endnu større fokus på besparelser på dette område.
I Norge, Sverige og Island ,er der regler for hvor meget det offentlige ,vil betale for en stomibandage, resten skal brugeren selv betale. Det samme er ved at blive indført i Tyskland.
Man kan frygte at det også sker her i Danmark.
Mit håb er at de af jer der ikke støtter patientforeningerne, vil overveje dette.
Foreningerne er vores fælles talerør overfor det offentlige, og her gælder det som i så mange andre forhold, at jo flere du repræsenterer, jo større kraft har din stemme.
Jeg har gennem årene fået indblik i mange forskellige patient foreningers virke, og kan heldigvis sige at jeg endnu ikke har mødt en eneste ,der ikke brænder for at forbedre forholdene for medlemmerne og deres pårørende.
Det er muligt mange af jer siger ,det er kun for ældre, ja ,men det er det jo kun indtil man får stablet et netværk af yngre medlemmer sammen, det ville være fedt hvis man i stedet for kun at mødes i cyberspace .kunne mødes på f.eks. en cafe, for snak med ligestillede, og evt. gennem en forening kunne få en sygeplejerske læge med som sparringspartner.
Undskyld længden på indlægget
Venlig hilsen
Peter