Gastrostomi

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gæst

Gastrostomi

Indlægaf Gæst » 24. nov 2004 16:22

Nu har jeg været rundt på jeres fine hjemmeside, - men hvorfor er der intet om gastrostomi?

Min mand har siden 1998 haft en gastrostomi og en MicKey knap, og da det virker som det bliver mere og mere udbredt, - så undrer det mig bare, at der intet er om denne type stomi hos jer?!

Med venlig hilsen
Mie Thustrup

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 24. nov 2004 21:58

Hej Mie

årsagen til at du ikke finder gastrostomi, under Copa, er at en sådan ikke umiddelbart kan sammenlignes med de tarm stomier der laves, vores stomier er til udledning af afføring og urin, gastrostomien anvendes til kunstig ernæring gennem mickey sonde.
At den hedder stomi er alene fordi stomi betyder åbning.

Det er meget få stomi opererede, der får anlagt gastrostomi, og hvis det er tilfældet er det midlertidigt ,som følge af anden sygdom ,end den der er årsag til deres stomi.

jeg håber det forklarer dig hvorfor vi ikke har den med.
med venlig hilsen
Peter

Morten Jørgensen

Re: Gastrostomi

Indlægaf Morten Jørgensen » 11. dec 2008 08:15

Jeg ved at det sidste indlæg ikke er af nyere dato, men idag er der flere der får en Gastronomi permanent.
Det drejer sig om cancer patienter der er stråleskadet og overlevet længe nok til at skaderne virkelig særrer ind.
For dem er det et problem at få betalt merudgifterne, da vejledningen til kommunerne kun omtaler "de gammel kendte stomier"

Morten Jørgensen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 11. dec 2008 11:21

Hej Morten
Tak for din oplysning.
Merudgifterne er det til selve hjælpemidlet, katetre/sonder eller ernæringen ?
Vi kan sætte fokus på det ,ved oplysning om hvilke paragraffer der kommer i anvendelse i serviceloven.

Gæst

Indlægaf Gæst » 11. dec 2008 11:57

Der er efter loven 60% tilskud til alt, det er fint nok til sondemaden, man skulle jo ellers købe alm. mad.
problemet er at ekstra udgifterne til sonder og det tilbehør, der skal til.
For mig andrager det fortiden ca. 16.000Kr. om året, men da man i vejledningen ikke har nævnt en Gastro stomi peger man i kommunen på teksten og siger at jeg ikke kan komme i betragtning.
Jeg har haft prøvet at søge efter §110 og fået afslag, også på min anke.
jeg er nu igang med at søge efter andre paragraffer vejledt af Kræftens Bekæmpelse så må vi se hvordan det går.

Morten

Indlægaf Morten » 11. dec 2008 12:00

jeg skal lige nævne at det foregående indlæg var skrevet af
Morten Jørgensen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 11. dec 2008 12:52

Hej igen

Jeg er bange for at der på kommunens kontor sidder sagsbehandlere der kigger på en gammel bekendtgørelse fra 2005 ,der kan ses her http://www.social.dk/lovgivning/Forskri ... 32003.html
Der står der stomityper angivet som colo, ileo og urostomi i § 13

Dette er udgået , det er den nuværende lovtekst der er gældende § 112 stk 3.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=20938

Bed om alle afgørelser på skrift, så man kan påvise fejlene, og dokumentere fejlene i sagsbehandlingen

Tilbage til "Diverse"