min søn på 10 år er mongol og har netop fået lavet ileostomi

Spørgsmål/debat vedrørende børn og stomi
Forumregler
Hent også brochuren Børn og stomi, læs artiklen om børn og stomi og kig indenfor hos Forældregruppen
gæst

min søn på 10 år er mongol og har netop fået lavet ileostomi

Indlægaf gæst » 8. nov 2004 23:09

Han er opr. for 14 dage siden, vi er netop kommet hjem. Han klager stadig over smerter i maven, har en lille defekt omkring stomien som vi lapper med aquacel og duoderm, forsøger netop i dag easyflex plade og poser. Synes det er svært at klare overgrebene på ham når posen skal tømmes og især når pladerne går fra. Han accepterer posen men er ked af pladeskiftene. Jeg står op hver anden time natten igennem for at tømme posen. Har nogen et opløftende ord, eller et godt råd. <jeg synes det er hårdt. Han har Hirsprung, havde stomi et år som baby, men har klaret sig siden med laktulose og skylninger. Alle gode råd modtages.
Hilsen Elisabeth.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 9. nov 2004 17:41

Hej Elisabeth
Jeg kan godt forstå at han stadig har smerter , 14 dage er ikke lang tid, og netop hos børn, kan det være svært at afgøre hvor ondt de har.

pladeskift, problemet er ofte ,at når der er lækage sidder resten af pladen godt fast, og er dermed ikke klar til at slippe, så der er kun en vej frem, vat med lunkent vand, til at løsne den stille og roligt. Hvis hans hud er meget påvirket, kan du forsøge med barriere creme/eller cavilon no-sting for at beskytte den, du skal evt. via afdelingen for at få det på bevillingen.

Man kan også bruge pasta, eller modellerbare ringe til at opnå ekstra sikkerhed mod lækage, tal med stomisygeplejersken om det.

Har i prøvet endels bandager, de er lettere at få af huden, men sidder til gengæld ikke så længe fast.

sidst men ikke mindst, har du været i kontakt med copas forældregruppe, de har erfaring i alle de små tricks der gør livet lidt lettere du finder dem under lokalafdelinger.

Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, det er ikke megen sammehængende søvn du får, tal med stomisygeplejersken, om hun har mulighed for at komme med forslag til at styre outputtet om natten, det ændrer sig for det meste i nedafgående retning, når tarmsystemet er ok igen efter operationen. Men hun har måske nogle gode ideer.

venlig hilsen


Tilbage til "Børn og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster