rettelse af stomi ?

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

rettelse af stomi ?

Indlægaf bve » 13. nov 2006 13:07

Jeg vil spørge om der er nogen der har fået rettet sin stomi? gjort mindre.

Hvordan foregår det, og er det noget man kommer nemt over.

Peter Sørensen

formindskelse

Indlægaf Peter Sørensen » 13. nov 2006 14:25

En for stor stomi gøres mindre , ved at man fjerner det overskydende stykke og syr den fast igen, normalt er det et lille indgreb der kan udføres i lokalbedøvelse.

Men selvfølgelig kan der være forskelle ,alt efter hvad årsagen er til prolapsen (fremfaldet). Det kan være at der skal lidt mere til hvis lægen skønner ,at det kan ske igen, så spørg lægen hvordan de udfører det på det hospital hvor du behandles.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 13. nov 2006 14:41

hej Peter

Allerede ved min stomi operation, har jeg haft en 10 cm lang stomi som "kinker"skråt nedaf. Det er derfor svært at holde tør når den skal skifte, så jeg har fået grimme sår, som man nu forsøger at hele

Men jeg er indstillet til afkortning af stomien, som sikkert nok først sker når sårene er helet op, jeg glemte at spørge lægerne, men jeg håber at det ikke er "noget problem" at få rettet den til. Jeg har været langt nede før og efter operationen, har haft det ligesom en gravid, kan ikke klare lugte og har haft kvalme. Nu er jeg heldigvis begyndt at kunne spise kød mm. så jeg er godt på vej.

Så derfor er jeg lidt nervøs for at få rettet den til, men jeg kan forstå, at det ikke er slemt.

Kommer jeg hurtigt ovenpå?

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 13. nov 2006 17:34

Hej

Ja ,hvis den kan klares i lokalbedøvelse, så er der ikke engang tale om rigtig indlæggelse, mange kan komme hjem samme dag.

Udfra hvad du skriver er det en ukompliceret forkortelse ,de skal lave, det er ikke det man normalt kalder en prolaps , men en for lang stomi ,så jeg tror ikke du vil føle dig påvirket af dette, det eneste hensyn er selvfølgelig de tråde ,der fjernes på 10-12 dagen.

Så du skal ikke være bange for at føle dig som efter selve stomi operationen.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 13. nov 2006 18:13

Hej Peter

Tak for hurtigt svar

Så er jeg mere rolig, det er dejligt at høre at jeg ikke skal være bange for det, så vil jeg ikke bekymre mig om det, puha det glæder mig.

Det er rart, at man kan stille spørgsmål og få svar, god ide med sådan en website, for man har virkelig mange spørgsmål.

Som regel er der en der enten har været ude for det samme, eller kender til problemet, så er det jo dejligt at få et svar. Man kan jo ikke altid ringe til stomi sygeplejesken eller en læge.

Tak for hjælpen

osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 15. nov 2006 20:47

Hej jeg har fået rettet min stomi, godt nok blev den lavet lidt større, men det er samme procedure går jeg ud fra. Jeg fik godt nok fuld narkose, men det var fordi jeg havde haft meget forstoppelse så de skulle lige se, hvad der var galt. De klippede syningen op (går jeg ud fra) opdagede at tarmen var snoet, snoede den ud igen, så klippede de toppen af tarmen af og lavede en ny stomi. Min var stor og grim i starten, men efter noget tid faldt den til 25 mm i omkreds ligesom min oprindelige stomi. Og denne operation var vand ved siden af den første operation! Jeg var hurtigt oppe og også udenfor samme dag. Min operation tog 1½ time. Siden den korrektion har min stomi fungeret upåklageligt og jeg kan nu spise hvad som helst uden problemer.

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 18. nov 2006 14:37

hej osmania

det er godt at du har det bedre nu, og at det ikke er en slem omgang at få stomien rettet til. Jeg håber at min stomi vil blive nemmere at håndtere, så jeg slipper for de sår jeg har nu rundt om stomien.

osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 18. nov 2006 15:18

Tak skal du have bve - jeg håber også at operationen virkelig kan hjælpe dig, en stomi skal bare fungere, sådan at man ikke skal gå og tænke på den hele tiden. Sådan fungerer min nu, og det er rigtig dejligt. Håber det bedste for dig.

Tilbage til "Komplikationer"