Ileostomi vs appendix stomi!

Spørgsmål/debat vedrørende børn og stomi
Forumregler
Hent også brochuren Børn og stomi, læs artiklen om børn og stomi og kig indenfor hos Forældregruppen
tj
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. feb 2013 10:11

Ileostomi vs appendix stomi!

Indlægaf tj » 14. feb 2013 16:48

Hei! jeg har en gutt på 7,5 år med en nevrologisk tarmlidelse. Han har en motilitetsforstyrrelse i colon, og er derfor kronisk obstipert, har reflux og har peg på magen. Vi er nå innlagt igjen for å tømme han, og det nærmer seg operasjon. Det er snakk om enten ileostomi eller appendix stomi. Vi som foreldre kan være med å påvirke valget til en viss grad, og jeg ønsker å høre erfaringer fra andre på dette området! Han har nesten ikke tarmperistaltikk i colon, og jeg er redd skyllevæsken fra appendex stomien vil lekke lenge etter at prosedyren er over.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ileostomi vs appendix stomi!

Indlægaf Steen Samuelsen » 16. feb 2013 10:26

Hej tj

Der er jo tale om to helt forskellige stomier. Om der skal vælges den ene eller anden type afhænger jo også af hvad man forventer hvad der skal ske på længere sigt. I må have tillid til at lægerne giver de rigtige oplysninger og hjælper jer til det rette valg.
I Danmark har vi mulighed for at få en second opinion ( en ny vurdering) fra en anden læge/ et andet sygehus. Det kunne være en mulighed , hvis I ikke er 100 % trygge ved den vejledning I allerede har fået.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

tj
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. feb 2013 10:11

Re: Ileostomi vs appendix stomi!

Indlægaf tj » 16. feb 2013 11:13

Steen Samuelsen skrev:Hej tj

Der er jo tale om to helt forskellige stomier. Om der skal vælges den ene eller anden type afhænger jo også af hvad man forventer hvad der skal ske på længere sigt. I må have tillid til at lægerne giver de rigtige oplysninger og hjælper jer til det rette valg.
I Danmark har vi mulighed for at få en second opinion ( en ny vurdering) fra en anden læge/ et andet sygehus. Det kunne være en mulighed , hvis I ikke er 100 % trygge ved den vejledning I allerede har fået.


Hei!
Ja vi har to sykehus på "saken" men de som kjenner han best mener ileostomi og kirurgene som kun har vurdert ut i fra røntgenbilde-historikken mener appendix stomi. Problemet hans er at han ikke har særlig eller noe peristaltikk i colon og har ingen følighet med at det er noen oppfylning der, derfor er han avføringsinkontinent ved at det alltid siver avføring. Bekymringen rundt å legge en appendix stomi er at irrigasjonen/skyllingen vil ta veldig lang tid, og at siste rest av skyllingen vil sive ut lenge etterpå og at han alikevel må bruke bleie. Det er og en holdning om å først prøve dette for så å opperere senere å legge ileostomi hvis dette ikke går, men det er mye større sjanse for komplikasjoner ved en ny opperasjon i samme området.

123mio

Re: Ileostomi vs appendix stomi!

Indlægaf 123mio » 17. feb 2013 20:43

Jeg er nok ikke den mest kompetente til at give mit besyv med, idet jeg har en kolostomi. Det er et stort ansvar at træffe et sådant valg på andres vegne, i dette tilfælde jeres barn. Kan en stomisygeplejerske fortælle jer om den typiske udløbstid ved skyldning af apendix stomi? Jeg irrigerer selv hver dag, og har ingen læk, når min typiske irrigationstid er overstået. For mig er det en verden til forskel, at jeg kan bruge en prop og aldrig andet i stomien i stedet for altid at skulle gå med en pose. Skulle mine forældre have truffet et valg på mine vegne, ville jeg til enhver tid ønske at skulle få en "light" stomi. Når jeg her i forum læser om en dreng, der i en ung alder fik illeostomi, blive utrolig ude af sig selv, da han når puberteten og har enormt svært ved at leve med en pose på maven, - så er det i min verden virkelig værd at lave et meget grundigt research på den mulige succes med apendix stomien, - også med second opinion, som nævnes her i tråden. Som et barn på omtrent 7 år er det måske træls at skulle bruge den fornødne tid på irrigation, - men senere vil han nok være rigtig glad for muligheden, hvis den bliver velfungerende.

Morten Holmgaard
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. okt 2010 10:54
Årgang: 1970
Geografisk sted: Børkop
Kontakt:

Re: Ileostomi vs appendix stomi!

Indlægaf Morten Holmgaard » 20. feb 2013 00:39

Hei,
Har du prøvet at kontakte http://www.norilco.no/barn.asp?meny=6,88

Mvh
Morten
COPA forældregruppe
Mvh

Morten Holmgaard
Kontaktperson for Forældregruppen


Tilbage til "Børn og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster