tilbageførsel af illeostomi

Spørgsmål/debat vedrørende børn og stomi
Forumregler
Hent også brochuren Børn og stomi, læs artiklen om børn og stomi og kig indenfor hos Forældregruppen
Heidi

tilbageførsel af illeostomi

Indlægaf Heidi » 23. jul 2006 23:39

Min søn på 12 mdr, skulle i december, have lagt sin stomi tilbage.
Dette lykkedes desværre ikke pga forsnævringer og sammenvoksninger.
Nu skal det snart prøves igen, og jeg er ekstrem nervøs.
Sidst fik vi at vide af en læge at der ikke kunne undersøges på forhånd, om betingelserne i tarmene var optimale inden operation. Kan det virkelig passe?
Man må da kunne røntgenfotografere?
Nogen der ved mere om det?

mvh Heidi

Peter Sørensen

tilbagelægning

Indlægaf Peter Sørensen » 24. jul 2006 10:42

Kære Heidi

Jeg kan desværre bekræfte at det ikke er til at se sammenvoksninger, på røntgen, eller andre former for scanning,det er først muligt at få et fuldt overblik ved selve operationen, sammenvoksninger er noget alle får i større eller mindre grad ved operationer i bughulen.
Røntgen undersøgelse viser kun tarmens indre og sammenvoksninger sidder uden på denne.
I mange tilfælde kan de løsne sammenvoksningerne.
jeg kan godt forstå at du spekulerer over det, skriv alt ned og få en snak ,med afdelingen. så du er forberedt på hvilke muligheder der er.

Jeg håber på det bedste for den lille mand.

Lenette

Re: tilbagelægning

Indlægaf Lenette » 16. mar 2008 21:50

Hej Heidi !
Jeg kom lige til at læse dit indlæg.
Jeg kom til at føle med dig, for inden min søn blev op igen, var der også stor tvivl om sammenvoksninger.
Jeg var totalt uforstående over hvorfor de ikke kunne se noget på scanning og rynken.
Jeg ved dog at der findes en scanner i dk som kan se de bløde dele, men de har nu nok vurderet at, det er spild af resourcer at sende vores børn igennem den.
Jeg ved dog ikke hvor den er den scanner, men har hørt at det er på sjælland et sted, måske peter ved hvor den findes ?

Hvordan er det gået med din søn ?
Hvem har op ham ?

Lenette

Peter Sørensen

sammenvoksninger

Indlægaf Peter Sørensen » 16. mar 2008 22:07

Hej

vedr. scanner, så kan man se bløde dele ved MR-scanning ,men sammenvoksninger træder ikke så tydeligt frem ,tarmene er naturligt sammenvoksede med tarmkrøset og bughinde, så om det er naturlige sammenvoksninger, kan man ikke se, før man har åbnet bugvæggen.

Lenette

Re: sammenvoksninger

Indlægaf Lenette » 16. mar 2008 23:29

Hm.... Hvis man kan se noget på en scanner, hvorfor bruger man så kræfter og penge på at op, der er jo en risiko ved hver en op ??
Jeg tænker også på om man ikke kunne løse det med en kiggert op og spare nye sammenvoksninger, da vi jo alle ved at jo flere gange de åbner, jo højere er risikoen for flere sammenvoksninger ???
Jeg syntes også det er som om , man tit formoder det er sammenvoksninger, når der er problemer efter op. Jeg tænker på min søns tilfælde, hvor de lod ham have 5 tarmslyng inden de gjorde noget, hans overste del at tyndtarmen, var i risiko for at skulle fjernes fordi den var forstørret pga. maden havde sidet i spænd fordi han havde en indsnævring på tarmen.
Jeg tænker i dag, hvis han nu var blevet MR scannet, ville det været muligt at se hans indsnævning på tarmen i en MR scanner ??
Lenette

Peter Sørensen

scanner kontra operation

Indlægaf Peter Sørensen » 17. mar 2008 01:23

Hej Lenette

citat


Hm.... Hvis man kan se noget på en scanner, hvorfor bruger man så kræfter og penge på at op, der er jo en risiko ved hver en op ??


Nu er jeg ikke læge eller sygeplejerske :!:
men jeg ved at Forsnævring kan afdækkes ved røntgen, men man kan ikke se en forsnævring ved MR scan, en tom tarm vil klappe sammen, derfor vil man anvende røntgen med kontrast, for at se det indre af tarmen, hvis tyktarmen f.eks skal undersøges puster man luft op for bedømme tarmens " rumindhold" og detaljer.

Man kan godt lave en midlertidig stomi ved en kikkert operation, men tilbagelægningen er en åben operation, fordi man skal være meget forsigtig , når man igen syer to tarmender sammen,så man kan ikke slippe for disse operationer.

sidst men ikke mindst vil en MR scanning på børn, være en slem omgang,specielt hvis de er så små at man ikke kan forklare hvad der sker, man ligger i et rør ,uden at måtte bevæge sig, med høreværn på, fordi magneten afgiver meget høje banke lyde ,mens den arbejder, da jeg selv 2 gange, prøvede turen for at finde en tarm fistel, varede det 1 time med en mindre pause hvor der blev indsprøjtet en radioaktiv kontrast i blodbanen.
Mindre børn ,skal formentlig bedøves for at kunne scannes på den måde, og da sammenvoksninger og forsnævring alligevel, ikke kan afdækkes , er det formentlig derfor man ikke tilbyder denne undersøgelse.

Lenette

Re: scanner kontra operation

Indlægaf Lenette » 17. mar 2008 15:53

Hej Peter !
Tak for svaret.

De kære læger må jo nok vurdere hvert enkel sag.

Min søn var i røntgen 2 gange inde han blev lukket op. og der var ingen der så hans forsnævring på de billeder.
Men pyt nu også med det, nu er han jo op igen.
Lenette


Tilbage til "Børn og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst