gnavemærker?

Spørgsmål/debat vedrørende børn og stomi
Forumregler
Hent også brochuren Børn og stomi, læs artiklen om børn og stomi og kig indenfor hos Forældregruppen
sirfryd

gnavemærker?

Indlægaf sirfryd » 15. feb 2011 22:43

Hej

Jeg har en datter på 2år og 8mdr, som fik lavet en midlertidig stomi fra tyndtarmen d. 31. dec.

Vi har haft lidt begynderproblemer, da det er svært at klippe pladen præcis i størrelsen. Det er ligesom om at tarmen ændre diameter hele tiden. Det lyder måske lidt mærkeligt, men når vi tager pladen af for at skifte det hele er tarmen ca. 3 cm lang og tynd, men den trækker sig sammen mens jeg renser huden, så bliver den kun ca. 2cm høj og buttet!

Jeg synes egentlig vi har fået styr på at skrifte pladen (en gang i døgnet) og huden er rimelig fin. Vi er begyndt at klippe pladen lidt mindre, da det gør at huden ikke ætses så meget omkring tarmen. Vi bruger også en tætningsring/marcipanring under pladen.

Da jeg skriftede pladen her til aften, så jeg, at tarmen ligesom har fået et tre mørke pletter på siderne. Den blødte også lidt. Kan det være for di pladen har siddet for tæt på og har lavet gnavemærker? Og hvad gør jeg?

Mange hilsner
En bekymret mor

Peter Sørensen

Re: gnavemærker?

Indlægaf Peter Sørensen » 16. feb 2011 02:00

Hej Sirfryd
i skal hele tiden holde en tæt kontakt med afdelingen og stomisygeplejersken, så man kan regulere tilpasningen af pladen, stomien trækker sig ofte sammen når den møder kølig luft, så det er vigtigt at den klippes så den passer til det varme miljø i posen, man kan undgå hullerne mellem hud og stomi ved at anvende forskellige typer for ekstra tætning,som i bruger, men det er vigtigt i konfererer med sygeplejersken når det er et barn.
Pladen må ikke gnave, så der går hul.

sirfryd

Re: gnavemærker?

Indlægaf sirfryd » 16. feb 2011 22:06

Hej

Tak for svaret.
Vi vidste ikke, at stomien kunne trække sig sammen i kold luft og udvide sig lidt i den varme pose. Man bliver heldigvis klogere.
Der er ikke hul på stomien, men en form for farveændring, som jeg tænkte kunne være forårsaget af tryk. Det ser allerede bedre ud i dag. Jeg tager kontakt til stomisygeplejersken i morgen.A

Mh A's mor

Lonnie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. okt 2006 10:48
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: gnavemærker?

Indlægaf Lonnie » 20. sep 2011 19:08

Hej Sirfryd
Jeg kom lige forbi dit indlæg, egentligt er det ikke et svar på din mail, men jeg vil lige gøre opmærksom på forældregruppen som 2-3 gange om året mødes. Her er jeg sikker på at andre har været i jeres situation.
Du kan finde forældregruppen under fanen lokalforeninger og bestemt også ringe til mig hvis du får lyst
60 60 68 13
Med venlig hilsen
Lonnie Madsen
Fredericia
L. Madsen


Tilbage til "Børn og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst