Bare en lille update og gode råd modtages gerne :0)

Spørgsmål/debat vedrørende urostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende urostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om urostomi og stomi
Lena
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. okt 2012 16:16
Årgang: 1975
Stomi siden: 2012
Geografisk sted: Snoldelev

Bare en lille update og gode råd modtages gerne :0)

Indlægaf Lena » 16. jun 2013 21:49

Hej alle urostomister.

Det er nu snart 9 måneder siden at jeg fik min urostomi. I de måneder har jeg været igennem følgende: Ca. 20 nyre-bækkenbetændelser, div. svampe angreb, været åbnet og reopereret 4 gange, haft nefrostomi, JJ-kateter, 2 blodtransfusioner, haft alle tarmene ude, fået ordnet bughulen, og nu er mit kateter faldet ud igen. Jeg venter på en tryk test, en GU (kniven smuttede fra lægen som uheldigvis skar mig et sted han IKKE skulle ha ha :lol: ) og en test af nyrerne. Jeg har boet på Herlev i 6 måneder uden at se meget til mine børn.... så dog min mand så meget som overhovedet muligt - men jeg er på trods af alt mit uheld ved at vænne mig til min stomi. Jeg har fået PTSD og snakker med en psykolog. Jeg er kommet igennem lidt af tøj og undertøjskrisen og skal snart lære hvad man kan og ikke kan med hensyn til at svømme mv. Jeg nyder tiden herhjemme på orlov med familien og ved godt det er "lånt tid" indtil jeg igen skal ind. Jeg glæder mig til at alt er overstået og jeg kan blive erklæret rask igen. Lige nu går jeg hele tiden og frygter at min nyre bliver syg og så videre - det bliver skønt når jeg engang kan lære at leve med min stomi uden frygt, og se alt det gode den kan gøre for mig. Er der nogle som har været igennem det samme som jeg, ved hvad en tryk test af stomi er eller bare kan fortælle lidt om hvad man kan når man er helt rask. F.eks med hensyn til svømning, prøve de vilde forlystelser i Tivoli, på Bakken mv. med ens unger og alle disse ting. Indtil videre er jeg en novise i dette område da jeg jo har ligget inde det meste af tiden. Jeg vil gerne se frem og lyst på tingene, så hvis nogle har nogle råd eller kommentarer ville jeg blive glad.
Med mange glade tanker fra Lena - en urostomist som kan se frem til 1 års jubilæum på Herlev :lol:

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Bare en lille update og gode råd modtages gerne :0)

Indlægaf Jesper » 17. jun 2013 17:41

Hej Lena.

Jeg har ingen erfaring i nogle af de ting du skriver om, desværre. Derimod vil jeg gerne fortælle dig at du er VILDT sej, alt det du gennemgår og alligevel har overskud til at skrive ud.

Det er ikke rimeligt at nogle skal hele den mølle igennem der, men jeg synes virkelig det er enestående så stærkt du tackler det. En inspiration.

Mange tanker.
Jesper
/Jesper

Aage Grønland

Re: Bare en lille update og gode råd modtages gerne :0)

Indlægaf Aage Grønland » 28. sep 2013 02:11

hej, jeg kan godt se at du har haft nogle problemmer,men man kommer jo altid videre med livet
hvad tror du ikke jeg har selv fundet ud af efter jeg fik stormi,i December 2008.
Jeg har selv fundet ud af hvordan og hvorledes man finder ud af det,<<<der gik vel også ca et års tid før man var herre over sin stormi.Men det var også en stor tak til Stormi afd. på Koldings Sygehus,jeg kan takke for, som jeg har det idag. Jeg fik det rigtige som jeg skulle bruge.
og jeg må sige at jeg ikke har haft de store udheld til nu.Jeg kan da oplyse at min plade holder i en uge,skifter pose hver anden dag,samt at jeg også går i bad hverander dag,og de andre dage vasker man sig jo også.etagevask.Men ellers har man jo selv fundet ud af de andre små pif,som man bruger.Jeg har jo ikke den store hjælp heroppe,man må selv,finde ud af det.

Jytte Ena Jensen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. jan 2014 16:04

Re: Bare en lille update og gode råd modtages gerne :0)

Indlægaf Jytte Ena Jensen » 8. feb 2014 19:26

Hej Lene
Det er en drøj omgang du har gennem gået og skal i gennem føler med dig.jeg har så aldrig haft vrøvl med min stomi som jeg har haft i 20 år hvor operationen foregik PÅ RH.men får så desværre tit blærebetændelser.men det er ikke noget i forhold til dine lidelser.Ønsker dig God bedring
mvh Jytte

ROEL
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jun 2014 08:51

Re: Bare en lille update og gode råd modtages gerne :0)

Indlægaf ROEL » 10. jun 2014 10:35

Hej Lena.
Jeg har haft Urostomi i 55 år (Bricker blære--Løbende urin 1959-1991 og fra 1991 til nu Kock resovar som er en lukket Urostomi hvor jeg tømmer med kateter) og jeg har fået 2 børn. Og går i svømmehal, Rejser og alt hvad jeg har lyst til. Og jeg har arbejdet fra jeg var 15 år og til 1998. Det var ikke på grund af stomien at jeg måtte stoppe, det er at jeg er født med meget andet som gjorde at jeg ikke kunne arbejde mere.
Det du skal tænke mest på er at få rigelig væske.
Med venlig hilsen
Marianne


Tilbage til "Urostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster