vandladningsproblemer

Spørgsmål/debat vedrørende urostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende urostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om urostomi og stomi
Gæst

vandladningsproblemer

Indlægaf Gæst » 20. jan 2010 14:31

jeg er afhængig af topkateter, da jeg har en ubrugelig blære.
men nu skal jeg til skejby for at høre om en anden mulighed.
Det er noget med et kateter der bliver lagt ind igennem blindtarmen,
så man selv kan tømme antal gange i døgnet
er det noget i ved noget mere om???????
jeg ville jo gerne vide lige lidt om det når jeg skal til samtaleflasch4

Peter Sørensen

Re: vandladningsproblemer

Indlægaf Peter Sørensen » 20. jan 2010 14:58

hej flasch4
jeg har flyttet dit indlæg over under urostomi.

der er flere metoder indenfor kontinente urostomier, fælles betegnelsen er kontinent reservoir, der så igen kan navngives, efter hvilken operations metode man anvender, kocks reservoir og Indiana pouch er et par af navnene.

Der er 2 måder at lave reservoiret på. Vesikoappendikokutaneostomi er den type du omtaler, hvor blindtarmens vedhæng bruges.

Kirurgisk behandling

Kontinent ureteroenterokutaneostomi indebærer, at et stykke tynd og tyktarm omdannes til urinreservoir. urinlederne implanteres heri, og der laves en åbning ud til huden. Reservoiret kan herefter tømmes gennem denne åbning ved kateter tømning. Mellem tømningerne kan der blot sættes et lille stykke plaster henover åbningen.

Vesikoappendikokutaneostomi: blindtarmens vedhæng sættes mellem den kunstige urinblære og bugvæggen. man kan herefter anvende denne adgang til at foretage katetertømning igennem Man laver en kunstig blære udført af tynd og tyktarm, som spaltes på langs og sys sammen på tværs, og , så der dannes en kontinent ventilfunktion ved udmundingen på stomistedet til højre for navlen ).

JesperMilling
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. feb 2010 14:02

Re: vandladningsproblemer

Indlægaf JesperMilling » 24. feb 2010 14:21

Peter skriver: "Mellem tømningerne kan der blot sættes et lille stykke plaster henover åbningen." Det kan umiddelbart lyde som noget man lige finder i Falck kassen, så jeg vil gerne præsentere det plaster jeg har brugt siden 1997, og som vist desværre ikke er særligt kendt i Danmark. Jeg bruger Ampatch. Det er et tyndt plaster som lukker helt af for vand og snavs, som kan den absorbere den lille smule slim der kommer fra stomien, som ikke kan ses under tøjet, som ikke larmer, og som ikke giver mig allergiproblemer. Desværre forhandles det ikke i Danmark, for det er ikke CE-mærket, men man kan købe det direkte fra producenten på http://www.ampatch.com som også gerne sender en gratis prøvepakke. Det er billigt, og min kommune refunderer mine indkøb, hvis blot jeg køber ind til et år ad gangen, af hensyn til portoudgifterne. Ampatch laves af Austin Medical i USA. Jeg har ikke kunnet finde et bedre plaster til dette formål.

MVH Jesper Milling


Tilbage til "Urostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster