Gener efter fjernelse af endetarm

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Dorte NJ
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2007 17:25
Geografisk sted: Silkeborg

Gener efter fjernelse af endetarm

Indlægaf Dorte NJ » 19. feb 2008 14:54

Hej,

Jeg fik fjernet tyktarm og endetarm for snart 6 måneder siden, og jeg har stadig en del smerter/ømhed/gener og kan ikke sidde normalt. Jeg fik af vide af en læge, at der godt kunne gå et år, før følesansen var normal i området.

Jeg vil bare høre, hvor længe I havde gener efter operationen?

Ud over ovenstående har jeg siden, jeg blev udskrevet, haft et lille hul lige over syningen bagtil. Dette hul væsker i perioder, og jeg har temmelig ondt i det område. Lige nu er det det der giver de største gener. Jeg ved ikke, om der er andre der har oplevet dette?

Hav en god dag.

Mange hilsner

Dorte 1978

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Indlægaf erikjg » 19. feb 2008 16:13

Hej Dorte,
jeg fik fjernet endetarmen i september 2006 og var øm bagi i ca 2 måneder.
Jeg havde også et lille hul som væskede og var længe om at lukke, faktisk næsten et år. Jeg fandt på at smøre det med "Klorhexidin Plus 1%, medic, provitamin B5." Det fås på apoteket i håndkøb i en tube a' 25 ml creme. Det bruges til desinfektion af småskrammer og indholdet af provitamin B5 hjælper til at genopbygge huden. Jeg ved ikke om det var det, der hjalp mig med at hele såret, men det renser og skader ikke. (og så er det en god fornemmelse, at man da så gør noget) :wink: Held med det.
med venlig hilsen,
Erik J-G

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. feb 2008 18:01

Hej Dorthe

Jeg blev opereret i slutningen af august 2007.

De første 5 dage sad jeg på en hovedpude, derefter kunne jeg sidde på en stol.
Jeg har ikke haft problemer med udsivning fra såret.
Omkring arret kan jeg mærke en hulning, og ved vask er området stadig meget ømfindigt, så jeg lægger mest vægt på skylning med håndbruser.
I det daglige har jeg ingen gener og kan også køre på cykel.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

smerter

Indlægaf Peter Sørensen » 19. feb 2008 19:43

Hej Dorthe

Det kan variere meget, afhængigt af hvordan kirurgen er gået til værks.
Smerter kan skyldes arvæv der skrumper, det kan være en ide at få en henvisning til fysioterapeut, og få masseret og strukket arvævet , med nogle øvelser, så du kan komme til at sidde normalt, det er ikke godt for ryggen når man sidder skævt for at aflaste.


Det lille hul du omtaler, kan godt lyde som om du har en lille byld ,med en fistel som den tømmer sig igennem. det kan nemlig gøre så pokkers ondt,jeg synes du skal lade lægen se det på det , så det ikke udvikler sig.

acbh
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19. nov 2007 22:21
Årgang: 1986
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: odense
Kontakt:

endetarmen

Indlægaf acbh » 21. feb 2008 21:36

hej!!!
jeg fik fjernet endetarmen her i 2007, jeg havde ondt i noget mrd. og kunne ikke sidde på noget hårdt men det blev mindre med tiden..
nu har jeg kun en gang i mellen en trykken for enden og har fået at vide at jeg så skal tage noget medicin.. eller hvis jeg sidder for længe på en hård stol for jeg ondt
venlig hilsen Anika

søs

fistel

Indlægaf søs » 21. feb 2008 23:59

Hej jeg fik tyktarm/endetarm fjernet i juni 2005.

Jeg havde som dig en del smerter,hendvendte mig til kirurgen der havde lavet det,men han synes alt var ok.Jeg var hos ham til 3 kontroller og klagede over smerter,men han mente stadig ting var ok.

Jeg forlangte at komme til overlægen(der var efterhånden gået ½ år),som ved første besøg straks opdagede jeg havde en fistel.

Jeg blev herefter reopereret i enden af overlægen selv.(Et år efter min første operation).

Efterfølgende havde jeg en lille byld som hævede op som en stor gul bums...og derefter selv sprang. Så gik der 14 dage,så kom bumsen igen...hævede op og sprang...det gentog sig 4-5 gange.
Ret irreterende og smertefuldt.

Nå men afsted til overlægen igen.
Det viste sig at en lille rest tråd fra et stæng sad og lavede ballade.Det blev fjernet..og ro blev der så ,skøøønt!

Jeg sidder ,cykler osv. helt normalt.

Jeg tror det vil være en god ide at få det tjekket.

Søs:)

Dorte NJ
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2007 17:25
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Dorte NJ » 22. feb 2008 13:47

Hej igen,

Tak for Jeres tilbagemeldinger :)

Jeg er desværre også bange for, at det kan være en fistel, da jeg tidligere har døjet en del med disse, og dette hul opfører sig lidt på samme måde :(

Det er rigtig rigtig træls, hvis det viser sig at være en fistel. Jeg fik fjernet et kompliceret fistelsystem, da fik jeg fik min stomi, og der har intet været efterfølgende i det område, så det er rigtig dejligt.

Jeg har en tid hos den overlæge, der opererede mig, i maj til et sidste tjek, men jeg må nok hellere prøve at få fremrykket tiden.

Men jeg er rigtig glad for at høre, at flere af Jer kan cykle, hvilket jeg ikke har kunnet i årevis.

Hav en rigtig god weekend.

Mange hilsner

Dorte


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster