Følger af stomi

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
KUK

Følger af stomi

Indlægaf KUK » 14. mar 2005 14:28

Hej

Jeg ved intet om stomi, men har en bekendt som efter mange års sygdom nu skal have stomi (jeg ved ikke hvilken type) og er derfor blevet "nysgerrig". Jeg kan selvfølgelig se på nettet at der ligger en masse materiale, som jeg bare kan læse igennem, men har lige nogle spørgsmål:

Er folk med stomi mere udsat for andre former for sygdom (kræft f.eks.) end andre?
Når man har fået stomi, er man så ude af "sygesystemet" - jeg mener er man så at betragte som rask, eller skal man medicineres og er der en masse komplikationer og følgesydomme/følgeproblemer (i givet fald hvilke og hvor ofte)?

Lever folk med stomi ligeså længe som andre?

Hvor meget bør man inddrage mindre børn? Bør de kende risici, høre/se om/på afføring, smerter og problemer mv. eller bør de holdes helt uden for?

Jeg håber at i kan udfylde huller i min uvidenhed (i øvrigt også mht. denne type forum - mon jeg får sendt beskeden rigtigt af sted?).

KUK

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 14. mar 2005 20:03

Hej
Du er velkommen til at spørge, hvis vi starter fra en ende af

Lige generelt stomien er ikke en sygdom, men følgen af en.

Er folk med stomi mere udsat for andre former for sygdom (kræft f.eks.) end andre? Nej stomien ændrer ikke på ens risiko for tilstødende sygdom.

Når man har fået stomi, er man så ude af "sygesystemet" - jeg mener er man så at betragte som rask, eller skal man medicineres og er der en masse komplikationer og følgesydomme/følgeproblemer (i givet fald hvilke og hvor ofte)?

Nogle er 100 % raske når de har fået stomien, f.eks ved kronisk tyktarmsbetændelse, når tyktarmen er fjernet ,er man kurereret, andre sygdomme hvor man kan siges at være rask er cancer, når behandling og efterbehandling er overstået.
Selve stomien kræver normalt ikke medicinering medmindre man har fjernet så meget tarm, at optagelsen af vitaminer etc. påvirkes, så skal man selvfølgelig medicineres og følges.

Den hyppigste komplikation ved stomi er brok, specielt ved colostomi, dette er dog en forholdsvis lille kompliaktion, hospitalet informerer om hvor meget man må løfte for at undgå en brok.

Lever folk med stomi ligeså længe som andre?
Et stort rungende ja.

Hvor meget bør man inddrage mindre børn? Bør de kende risici, høre/se om/på afføring, smerter og problemer mv. eller bør de holdes helt uden for? Det er svært at sige afhængig af barnets alder, og relation til personen der har stomi, man kan godt forklare at man har en pose på maven og at man derfor skal passe på når man tumler rundt ,uden at skulle vise noget frem,de børn jeg omgås synes at det er smart, man kan gå på toilettet uden at vaske hænder siger de.
Så generelt vil jeg bare fortælle i store træk ,hvad det er, jeg foretrækker åbenhed også overfor børn, det er alt det der ikke tales om der skaber angst og utryghed.

håber det kaster lidt lys over emnet

du kan også sende en mail til copa@mail.dk hvis der er andre ting du vil have uddybet

under sekretariatet kan du evt bestille brochurer

KUK

Lidt flere spørgsmål

Indlægaf KUK » 15. mar 2005 15:59

Tak for svar Peter,

Jeg har lige lidt flere spørgsmål - og ved godt at jeg fokuserer på "alt det værste", men jeg tror det er nemmere at se på mulighederne/det positive, når man har fået be- eller afkræftet worst case spørgsmålene.

Hvor stor er sansynligheden for at løbe ind i psykiske problemer i forbindelse med det her (og hvor længe/hvilken slags)?

Er sansynligheden større for eksempelvis skilsmisse eller selvmord når man har stomi?

Jeg kan godt selv se at mine spørgsmål virker vildt overdrevne men hører gerne kommentarer alligevel.

Hilsen KUK

Peter Sørensen

spørgsmål

Indlægaf Peter Sørensen » 15. mar 2005 16:54

Hej igen

Det kan ikke undgå at påvirke at få en stomi, men det man slipper for, smerter diarreer og social isolering, medfører for det meste at man hverken har behov for medicin eller psykolog, Der er selvfølgelig enkelte der får en depression men det er svært at afgøre hvad årsagen er, ofte vil man selv fokusere på en ændring man kan se(stomien), hvor det i virkeligheden er selve sygdommen der skaber angsten, eksempelvis ved cancer.
Stomisygeplejerskerne er opmærksomme på dette, og vil informere og hjælpe personen gennem oplysning og samtaler før under og efter indlæggelsen.

Om stomi medfører risiko for skilsmisse, er umuligt at afdække, hvis man ikke kan acceptere sin partner, som følge af en operation, så havde det sikkert ikke holdt alligevel.
Langt de fleste klarer skærene med åbenhed og kærlighed, og får et normalt samliv igen, singler med stomi får også til deres store overraskelse partnere der ikke selv har stomi, generelt er det mest den der har stomien, der i begyndelsen anser den som et problem.

Der er ingen øget selvmords risiko ved at få stomi, jvnf. svaret på psykiske problemer.

lotte

2 forskellige stomi

Indlægaf lotte » 26. maj 2005 20:08

Hej.
Jeg skriver da min svigerfar, i mandags fik fjernet blæren. og som det ikke var nok så fik min svoger fjernet blæren og endetarm mm. Nu er det så jeg jo gerne vil hjælpe dem.. men hvordan..?
Min svigerfar er ikke det store problem, han skal havde fysisk hjælp og jeg ved det hjælper ham meget jeg hjælper min svigermor med at komme til og fra (Horsens- skejlby) så hun kan være ved ham.
Min svoger der i mod er jeg lidt bekymret for, han er endnu ikke 50, og er gået langt ned psykisk, hvad kan vi som pårørende gøre for at hjælpe, han ligger på Amt sygehuset i Århus, ved i om de tilbyder hjælp..?
Jeg er en person som gerne vil hjælpe, og jeg mener selv at havde et overskud til det, men ved ikke lige hvordan jeg skal gribe denne opgave.

Tak for en god side..

Lotte

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 26. maj 2005 20:41

Hej Lotte
Det er godt du har overskud til at hjælpe, det betyder meget da patienten ikke altid selv har overskuddet til at bede om hjælp.
På Hospitalet kan man få en samtale med læge , det ved du nok , man kan også se stomisygeplejersken, se kontakt oplysninger længere nede,der kan også henvises til psykolog, men der kan være ventetid, hvis det er pga cancer kan man få psykologhjælp hos kræftens bekæmpelse, det gælder både for patient og pårørende og er en gratis hjælp.
Sidst men ikke mindst kan din svoger og eller pårørende kontakte Copa på 57673525 eller via lokalformand i bopælsamtet få en samtale med en der selv har stomi.

Stomiambulatoriet indgang 11
Århus Amts Sygehus
Tage Hansens Gade 1-2
8000 Århus89 49 75 49 (man - fre: 08.00 - 09.30)man - fre: 08.00 - 15.00 efter aftale

Tak for de pæne ord om hjemmesiden

Tilbage til "Ileostomi"