For lidt natrium og tyndt output

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Rikke

For lidt natrium og tyndt output

Indlægaf Rikke » 22. nov 2007 18:46

Jeg har fået en ileostomi for godt 4 uger siden, jeg har det problem, at mit output er meget vandholdigt. Dette har resulteret i, at jeg har fået et alt for lavt natriumindhold (127) for 1 uge siden.
Jeg har tabt mig meget, skønt jeg ikke har noget at tabe af.
Er der nogen andre, der kender til dette problem?
Er der nogen, der kan høste af sin erfaring, hvad de har gjort.
Jeg er samtidig løbet ind i en depression, med megen angst angående mit dårlige helbred.
Jeg har også problemer med mine nyrer, den højre er lukket af og den venstre har jeg fået en urostomi for 2 måneder side, og der er nedsat funktion på denne.
Alle mine skavanker stammer fra en strålebehandling efter livmoderhulecancer i 1991.
Jeg vil blive meget glad for for at høre andres erfaring og råd.

MVH
Rikke

Peter Sørensen

lavt natrium indhold

Indlægaf Peter Sørensen » 22. nov 2007 20:29

Hej Rikke

Du er da godt nok, hårdt ramt af sygdom.
jeg synes det er flot at du har overskud til at søge hjælp og information.

Lavt natriumtal (mangel på salt) er en kendt komplikation ,ved ileostomi hvor outputtet er meget vandigt, du udskiller saltet hurtigere, derfor anbefaler man ekstra salt i maden, hvis man har ileostomi, og eventuelt revolyt ved diarre.

men da du har de nyreskader er jeg usikker på om det er en mulighed, at regulere det på den måde.

Hvad siger lægerne ?

Det er muligt at du skal slå i bordet, og få urologer/mavetarm kirurger/og medicinere til at sætte sig sammen med måske en diætist,og ikke mindst dig, for at få lagt en ordentlig plan for din vægt og væskebalance.

hvis du har en depression er det vigtigt ,at du får hjælp til at bearbejde din angst, det kan man ikke selv, det er vi vist mange der har måttet sande, så fat i lægen og få hjælp til at finde den styrke og lindring du har behov for.

Jane G
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. mar 2007 18:46
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jane G » 22. nov 2007 21:07

Hej...
Det lyder godt nok som en hård omgang!
Jeg skal ikke gøre mig klog på, om du kan tåle salten, når du har de andre komplikationer.. Men Peter nævner revolyt.. Der har jeg erfaring for et udemærket alternertiv.
Da jeg havde mange problemer med dehydrering, tog jeg nogle tabletter... navnet kan svinge, men hvis man beder om "salt tabletter" på apoteket, plejer de at vide hvad man skal have..
Det hjalp mig i hvert fald, da jeg ikke kunne drikke revolytten..

Held og lykke med det hele!!

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. nov 2007 22:34

Hej Rikke

Jeg fik ileostomi i slutningen af august. Selv om jeg ikke har tyndtflydende output, har jeg alligevel i blodprøver fået konstateret lavt natriumindhold.

Jeg har løst problemet ved at komme lidt ekstra salt på maden uden at det kommer til at smage grimt, samt at spise salttabletter (natriumklorid) morgen og aften.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

rikke

Re: For lidt natrium og tyndt output

Indlægaf rikke » 24. nov 2007 20:19

Rikke skrev:Jeg har fået en ileostomi for godt 4 uger siden, jeg har det problem, at mit output er meget vandholdigt. Dette har resulteret i, at jeg har fået et alt for lavt natriumindhold (127) for 1 uge siden.
Jeg har tabt mig meget, skønt jeg ikke har noget at tabe af.
Er der nogen andre, der kender til dette problem?
Er der nogen, der kan høste af sin erfaring, hvad de har gjort.
Jeg er samtidig løbet ind i en depression, med megen angst angående mit dårlige helbred.
Jeg har også problemer med mine nyrer, den højre er lukket af og den venstre har jeg fået en urostomi for 2 måneder side, og der er nedsat funktion på denne.
Alle mine skavanker stammer fra en strålebehandling efter livmoderhulecancer i 1991.
Jeg vil blive meget glad for for at høre andres erfaring og råd.

MVH
Rikke




Mange tak for jeres svar. Det er dejligt, at der er nogle, som gider høste af egne erfaringer.
Jeg har været hos nyrelægen, han sagde, at jeg måtte spise salttabletter (2x3 daglig) og drikke hvad jeg havde lyst til. Han anbefalede mig, at drikke danskvand med brus, der er mere salt i end i postevand. Jeg har blot det problem, at det danner meget luft i min pose, så jeg skal lukke luft ud hvert kvarter.
Jeg drikker 2 liter postevand, ½ liter revolyt, 4 dl proteindrik (ensini) og 2 dl drikke bouillon daglig.
Han sagde, at jeg var lidt dehydreret.
Jeg har fået kontakt med en diætist, hende skal jeg tale med på onsdag, jeg håber meget, at hun har nogle gode løsningsforslag til mig.
Jeg har talt med stomisygeplejersken, hende havde jeg en tid hos fredag, hun rådede mig til at tage 3-4 imodium daglig, for at stoppe output.
Jeg er nu gået i gang med nogle af jeres råd og det råd jeg fik af stomisygeplejersken.
Tak for en rigtig god hjemmeside til Peter, den er rar at læse.
MVH
Rikke

Jane G
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. mar 2007 18:46
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jane G » 24. nov 2007 22:57

Det lyder dog utorligt at du kan være dehydreret, trods alt det du drikker..
Jeg kommer i tanke om et fif jeg fik engang... Danskvand skulle, som du siger, være rigtig godt for stomister.. Jeg fik at vide, at det ville være endnu bedre, hvis jeg blandede det ½-½ med æblejuice.. Jeg kan ikke huske længere, præcis hvad der gjorde denne blanding så fantastisk... Men det er da forsøget værd..!


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst