Hvem kontakter man - læge eller sygehus?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
LQ

Hvem kontakter man - læge eller sygehus?

Indlægaf LQ » 24. okt 2007 16:47

Hej alle

Nu har jeg haft stomi i et par år, og er efterhånden blevet glad for den løsning. En ting som der dog kan give en del irretation er, at jeg aldrig kan finde ud af, hvem pokker jeg skal kontakte, når der opstår nogle småproblemer. Ringer jeg til sygehuset siger de, at jeg skal tale med min egen læge, for de skal sende mig videre til sygehuset. MEN ringer jeg til min læge, siger hun, at hun ikke kan gøre noget for det er i sygehus-regi..

Nu skal jeg igen ha' fat i noget hjælp (tror jeg har en fistel i min endetarm stump) men ved simpelthen ikke hvem jeg skal kontakte, og er træt af at blive kastet rundt i systemet..

Hvem pokker tager I fat i, når der opstår problemer med stomien??

Hilsen en lettere frustreret.. :wink:

Peter Sørensen

Hvem kontaktes

Indlægaf Peter Sørensen » 24. okt 2007 17:34

Hej LQ

Som hovedregel !

Alt omkring selve stomien, stomiambulatorium , her tænkes hudproblemer, lækage problemer, bandage problemer osv.

Andre mave-tarm gener, enten mave tarm kirurgisk eller medicinsk afdeling. De er slået sammen på nogle sygehuse(det ved ens egen læge).

"Normalt" er man tilknyttet en bestemt afdeling, + et stomiambulatorium på det sygehus ,der udførte stomien ,er man opereret på et landsdels sygehus kan man bruge sit lokale stomiambulatorium.

Perioden man er tilknyttet uden at skulle via egen læge er normalt et år.

Opstår der som i dit tilfælde en "ny" ting ,beder du egen læge lave en henvisning til mave-tarm kirurgisk afdeling.

Din læge skal lave den uden brok. :!: og bør kende reglerne for henvisninger.

LQ

Indlægaf LQ » 25. okt 2007 16:27

Hej Peter

Tusind tak for dit hurtige og meget klare svar.
Jeg ringer til min egen læge i morgen og slår i bordet.. :wink:

Tilbage til "Ileostomi"