Ileostomi og creme...?

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
Tinna
Indlæg: 61
Tilmeldt: 4. dec 2006 02:29
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Ileostomi og creme...?

Indlægaf Tinna » 1. okt 2007 14:16

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål ang creme når man har stomi.
Jeg har lidt tør hud som klør hvis jeg ikke passer den. Førhen brugte jeg at smøre mig en til to gange om måneden at smøre mig med olie, men det er ligesom udelukket nu da jeg er klar over at pladen simpelthen vil falde af.

Min tanke er så lidt hvordan er det med creme og pladen?
De cremer som coloplast og dansac har er gode nok og dem bruger jeg også der hvor pladen sidder, men jeg bryder mig ikke synderligt om dem til at smøre hele maven ind.
Hvad gør i andre?
Bare sørger for ikke at komme for tæt på pladen ell?
I så fald, hvad er for tæt på?
Tinna

sikahe

Indlægaf sikahe » 1. okt 2007 14:50

Hej...

Jeg smører faktisk min krop, og så mave, med både creme og olie... og det som jeg gør er, at jeg først sætter plade på og så bagefter massagere/ smører mig ind.

Og såå sørger jeg for ikke, at få for meget creme eller olie i berøring med pladen, men smører det meget forsigtig og tæt ved pladen...
Og under pladen, så bruger jeg det creme som er beregnet til under pladen netop for ikke at den skal løsne sig.

K.

Brugeravatar
Tinna
Indlæg: 61
Tilmeldt: 4. dec 2006 02:29
Årgang: 1972
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Tinna » 2. okt 2007 11:05

Hejsa

Okay så du har ikke oplevet at pladen løsner sig pga creme osv? :D
Tinna

sikahe

Indlægaf sikahe » 2. okt 2007 22:16

Nej, det har jeg ikke... og har faktisk også prøvet, at når jeg ved, at der ikke er meget "liv" i stomien, at tage pladen af, gå i bad og smører huden bagefter, og så ligge og lade det tørre med kun en lille klud over selve hullet... men det kræver at de har ret godt styr på, om den er i ro... og jeg fortrækker modellen med plade på først og såå smører sig ind... men nogen gange er det rart, at ahve "fri" hud bare 10 minutter også derfor jeg ofte bader uden plade.

Og hvis det er din frygt, såå kan du jo også sætte pladen på og så bagefter smører dig ind og så sørge for ikke at komme for tæt på pladen, så giver det jo ihvertfald ikke problemer....


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster