tyndt output

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

tyndt output

Indlægaf bve » 5. aug 2007 18:30

Hej

Er der nogen der ved om man kan tage Imoderm (tror jeg det hedder) hvis man pludselig har meget og tit vandagtigt output? sikkert fordi der er noget man ikke kunne tåle.

Kan man tage det uden at beskadige tyndtarm og mavesæk? og hvor længe kan man tage det?

Mette
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31. jan 2007 16:04
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Mette » 5. aug 2007 18:49

Præparetet hedder Imodium. For "normale" folk uden nogle kendte sygdomme som oplever akut diarré må man bruge præparetet i højst 2 døgn hvorefter man bør kontakte en læge hvis det fortsætter.
Jeg vil som farmaceut ikke anbefalde folk med kroniske inflammatoriske tarmsygdomme at bruge præparetet uden at have snakket med en læge først.
Man kan jo så diskutere om man stadig har en kronisk tarmsygdom når man har fået anlagt en stomi - men tror nu alligevel jeg ville vende det med en læge først.
Jeg tager udgangspunkt i det som hedder lægemiddelkataloget - en opslagsbog for læger og andet sundhedspersonale som har med medicin at gøre. Der står følgende under kontraindikationer (hvornår man ikke bør anvende produktet) og forsigtighedsregler for Imodium:

Kontraindikationer
Aktiv colitis ulcerosa og ileuslignende tilstande.

Forsigtighedsregler
Diarrétilstande, hvor grundig undersøgelse ikke er udført, og infektiøse eller inflammatoriske tarmsygdomme, idet der er øget risiko for absorption af toksiner samt risiko for udvikling af paralytisk ileus, inklusive toksisk megacolon og tarmperforation.

Håber det kaster lidt lys over det. Har du fået lyst til selv at læse mere kan det findes på http://www.medicin.dk

Mette

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

imodium

Indlægaf Louise PT » 6. aug 2007 10:49

Hej,

Jeg har ileostomi, og når jeg har tyndt tyndt afføring uden ondt i maven, så tager jeg altså bare en pille imodium, og gentager med en pille for hver gang posen er fuld med tyndt afføring. Man må højst tage otte piller om dagen, men min erfaring er, at jeg kun behøver 1-3 piller for at det vender...

Har kun brugt dem en gang, hvor jeg havde diarré i fire dage med ondt i maven... på fjerde dagen snakkede jeg med en stomisygeplejerske, der sagde god for imodium til os med stomi (dog skal de bruges med forsigtighed, og fortsætter diarréen mere end en dag efter imodium-indtagelse, skal man gå til læge...).

Da jeg fik anlagt stomien for snart fire måneder siden, fik jeg at vide på sygehuset af stomisygeplejersken, at man altid skal have et lille lager af nødmedicin just in case. Deriblandt skal man altså have imodium...

Hilsen Louise

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 6. aug 2007 22:01

Hej Mette

Jo tak for din fine redegørelse.

Under punktet - forsigtighedsregler - skriver du en masse tekniske ord som jeg desværre ikke helt forstår.

JEg kan forstå at du mener at jeg skal tale med min læge eller stomisygeplejesken?

Præperatet, er det ellers helt uskadeligt for mave, tarme og kroppen?

Hej Louise

Jeg kan forstå at du med held har brugt præperaret, det lyder godt at det kan hjælpe på det meget vandige output. Det er næste ikke til at klare, når det hele tiden er tyndt, jeg skal jo tømme posen konstant, hvilket ikke er så smart om natten.

Jeg har haft det en gang også om natten, jeg måtte sætte min mobil til at vække mig hver time så jeg kunne komme op og tømme. Pu ha hvor var jeg træt om morgenen.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Tyndt aff.

Indlægaf Louise PT » 7. aug 2007 11:34

Hej Bve,

Det er træls med konstant tyndt output. Jeg tager to HUSK-piller hver dag sammen med en "i Tarm"-pille fra matas, og jeg har næsten ikke noget luft (drikker ellers sodavand og snakker mens jeg spiser osv.). Mit output er næsten vandtyndt de første par gange, men hen af eftermiddagen bliver det tykt som bare pokker (ved ikke hvorfor...). Her mest output om eftermiddagen/aften/lidt om natten (tømmer én gang hver nat), og næsten intet om morgenen/formiddagen.

Jeg fik efter min operation det indtryk af lægerne/sygerplejerskerne/stomisygeplejersken, at enten tager man HUSK eller også tager man imodium regelmæssigt efterfølgende for at opretholde en vis tykkelse af outputtet.

Da jeg prøvede imodium lige efter min operation mens jeg stadig var indlagt, fik jeg total stop i maven (det gjorde av), og derfor har jeg været lidt tilbageholden med at bruge imodium ellers. Jeg fandt så senere ud af, at det ikke var imodium der havde givet mig det stop, men at jeg havde en fiberprop istedet for. Så nu tager jeg altså bare imodium når det tynde output er generende, og det fungerer fint.

Tror altså ikke du skal være bange for at tage et stoppende middel som fx. HUSK eller imodium regelmæssigt. Vil anbefale HUSK til dagligt (sygeplejerskerne anbefaler det der svarer til 6 kapsler om dagen med rigeligt at drikke til) som giver et fint forholdsvist tykt output, og så imodium som back-up en gang imellem når det bliver for tyndt i længere perioder - det er hvad jeg selv gør.

Jeg har som sagt selv prøvet fire dage hvor det bare rendte, og det er ikke sjovt. Jeg er nemlig ikke god til at melde mig hos lægen eller stomisygeplejersken når sådan noget sker. Prøver bare selv at klare det, ved at drikke en masse og spise stoppende ting... og til sidst tage imodium :)

Håber at du får styr på sagerne :)

Hilsen Louise


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst