udflåd fra endetarmen

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
tine

udflåd fra endetarmen

Indlægaf tine » 29. maj 2004 17:15

Hej alle,
jeg skriver da min mor(54 år) for ca. 4 mdr. siden har fået en ileostomi, efter meget langt ophold på intensiv som følge af at der gik hul på hendes tyktarm. det endte, kort fortalt med at hun fik fjernet hele tyktarmen og heldigvis(!) kunne nøjes med at blive syet for det hul hun fik på tyndtarmen under en operation. Hun er heldivis ved at komme sig, men ind imellem kommer der noget sekret ud af endetarmen som lugter lidt lige som nogle kvinder får udflåd fra skeden. Vi har fået at vide at det er helt normalt da der stadig sidder et lille stykke (3 cm.) endetarm tilbage, men vi bliver alligevel lidt nervøse over det. Derfor vil jeg gerne spørge om der er nogen, som har erfaringer med det, og om det er normalt at det lugter lidt?
PÅ forhånd tak
Tine

Peter Sørensen

udflåd

Indlægaf Peter Sørensen » 30. maj 2004 00:39

Hej Tine.
Det er helt normalt , slimhinden i den stump, der er tilbage danner sekret, og det kan godt lugte lidt, man kan sågar hvis lukkemusklen er meget stærk, få afføringstrang, når der har samlet sig nok.
sekretet kan både være klart eller brunligt.
Hos nogle kan sekretet danne små klumper der kan irritere slimhinden lidt, det største problem, er hvis man danner så meget sekret, at det siver, da man kan blive irriteret omkring endetarmsåbningen, lidt natusan
eller beskyttelses salve til stomi eller brug af et trusseindlæg/kompres kan hjælpe på dette.

Der er ingen grund til alarm, medmindre man får smerter/feber, der oftest skyldes en lille byld, det er dog sjældent.

Jeg ville ønske at man på hospitalet, huskede at forklare, hvad det er, da det er en ting de fleste har oplevet, og er blevet nervøse over.

venlig hilsen

Peter :)

haekes

Indlægaf haekes » 12. aug 2005 17:08

Hej med jer

Er det også normalt at der er blod med i det sekret som kommer ud af endetarmen.

Peter Sørensen

blod

Indlægaf Peter Sørensen » 12. aug 2005 17:28

Hej
Ja der kan godt være lidt blod i, specielt hvis endetarms slimhinden er irriteret.
Hvis det er større mængder eller hele tiden, kan der dog være en fistel, eller betændelse, så er det nødvendigt med en undersøgelse hos lægen.

venlig hilsen
Peter

Tilbage til "Ileostomi"