nylig ilostomi opereret

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

nylig ilostomi opereret

Indlægaf bve » 19. aug 2006 19:14

hej
jeg er opereret for ca 1 måned siden. Jeg vil godt høre om I andre også har en ømhed sådean tværs hen over maven under ribbenene, og at det stikker ligesom en nål i venstre side

Jeg var helt nede fysisk inden operationen, og jeg skal derfor langtsomt træne mig op at gå igen.
Jeg går fremadbøjet,så jeg må rette mig op når jeg tænker over det. Det er meget svært, men håber at det kommer langtsomt

Jeg føler mig svimmel, ligesom hovedet sidder ved siden af mit hoved, jeg kan mærke min puls, den er ca 95, jeg forsøger at drikke megt vand selvom det er svært ca 2,½ liter jeg prøver ikke at drikke før jeg skal i seng, men alligevel vågner jeg ca hveranden time, og skal på toilettet. Deruden har jeg meget ondt i nakken når jeg sover, det forsvinder lidt efter når jeg står op men det er meget irriterende at jeg ikke kan sove flere timer af gangen. I starten sov jeg bedre men da tog jeg jo også 2 panodiler. Er der nogen der kener problemet? hvad skal jeg gøre

Et andet større problem jeg har, er at jag har det ligesom jeg er gravid. Lugte er ikke som de har været, og maden smager ikke som den pleer, så jeg har svært ved at spise visse madretter.

Jeg vil lige sige at jeg har svamp på tungen, og har fået det behandlet i lang tid inden jeg kom hjem. Nu får jeg Brentan, og håber at det så forsvinder hurtigere.

Er der nogen der ved om min smagssans kommer igen? det irriterer mig meget (før operationen kunne jeg ikke spise noget fordi det hele smagte mærkelig)

Hvis I har nogle gode råd så er jeg åben for dem, jeg er ikke vendet til min nye situation endnu.

Et sidste spørgsmål, der er en svømmebassin her i ejerforeningen, kan jeg bede om at få et rum der kan aflukkes til omklædning og hvordan gør jeg skifte pose eller ej osv)

Peter Sørensen

nyopereret

Indlægaf Peter Sørensen » 19. aug 2006 19:50

Hej

du skal nok vænne dig til situationen, og du vil opdage at for hver aktivitet du starter op , vil du få det bedre og bedre.
Når du har været fysisk nede tager det sin tid at opnå det stade man havde før sygdom og operation, lad være med at lægge for hårdt ud og lyt til kroppen, stop når du føler træthed eller smerte.
Det kan godt tage flere måneder at komme på toppen igen.

Smerter som du beskriver kan godt skyldes at du belaster sener/muskler
fordi du har fået en foroverbøjet holdning, tal med lægen om at blive henvist til en fysioterapeut, der kan få dig igang igen på den rigtige måde.

Med hensyn til din smags sans, tror jeg godt det kan skyldes svamp, og det burde komme igen når den er væk.

Toilet besøg om natten er almindeligt i den første tid, indtil din tyndtarm begynder at optage væske således at afføringen bliver tykkere.

Og de smerter du får i nakken , tror jeg skyldes at du underbevidst spænder for ikke at ligge på stomien, det sker der iøvrigt intet ved.
Det lyder for mig som om du er meget anspændt i hele kroppen, så overvej det med fysioterapi.

Svømning er en god måde at komme igang på- og der er intet i vejen for at bruge svømmehal/bassin.

sæt en frisk bandage på inden svømningen, så man er sikker på at den klæber godt nok, samt at man skal huske at have skifte ting med ,hvis den efter svømningen er begyndt at løsne sig.

Nogle svømmehaller tilbyder mod en mindre betaling omklædnings kabiner, hvis man ikke bryder sig om at skifte tøj blandt andre, men man opdager ofte, at ingen lægger mærke til posen.

Man kan under selve svømningen anvende en mindre pose, end man plejer, så den ikke fylder så meget, det kan bestilles hos ens hjælpemiddel leverandør.

Skulle man synes at den normale bandage man bruger ikke sidder godt nok fast, kan man kontakte enten leverandøren eller firmaet der laver bandagerne, og prøve bandager/klæbeplader til "våde stomier" da de kan tåle mere væske påvirkning, men i det store og hele kan de allerfleste anvende deres normale bandage uden problemer.

Hvis der er filter på posen, vil det stoppe med at virke, fordi der kommer vand i ,så posen skal skiftes efter svømningen. Nogle producenter lægger nogle små klistermærker i æsken til at sætte over filteret, under badning, men det bedste er at skifte efterfølgende

Disse råd gælder uanset hvilken form for stomi man har.

Ellers vil jeg råde dig til at tale med stomiambulatoriet, hvor du blev opereret, sygeplejersken der ,kan vurdere og vejlede omkring alt hvad der har med stomien at gøre, hvis du bliver ved med at skulle op flere gange om natten.

Du kan også kontakte Copa, hvis du vil tale med en rådgiver, der kan komme med gode råd til at leve et normalt liv med stomi, du kan ringe på 57673525 på hverdage

Brugeravatar
bve

nyopereret

Indlægaf bve » 19. aug 2006 20:05

hej Peter

Tak for hurtigt svar

hvad gør jeg så når jeg bare er i brusebad og ikke lige den dag skal skifte pose (jeg skal skifte efter 2dage)

kan jeg bare bade uden problemer for posen

det med svimmelhed hvad tror du det er? ja jeg skal sikkert bare give det itd til at hele, men man syntes jo at man skulle være uden smerter nu.

dejligt at der er sådan en webside hvor man kan skrive omkring sine tanker.

jeg bor alene på en 3. sal uden elevator, så jeg kan ikke sådan lige komme ud, men har en dejlig stor altan, som jeg for første gang satte mig ud på i dag

ellers går jeg og tumler med mine tanker selv.

jeg vil bruge dine råd om stomisygeplejesken, jeg har en tid men har ikke energi til lige at besøge hende nu

Peter Sørensen

nyopereret

Indlægaf Peter Sørensen » 19. aug 2006 20:54

Hej igen

Du kan sagtens bruse bade med posen på, normalt sker der intet ved det, hvis du kan se at vandet løsner kanten, så skift den, forsigtigt ved at løsne klæberen ved at bruge fugtet vat, eller lign. du skal undgå at hive for hårdt fordi det kan ødelægge huden.
de 2 dages skifte interval er kun vejledende, der sker ikke noget ved at skifte hvis den ikke sidder godt nok, eller omvendt kan du godt lade den sidde længere, hvis du ikke har kløe eller sviden, et godt råd er at kigge bag på pladen, for at se hvor den er mest opløst, det er gerne der man skal være ekstra opmærksom på at tilpasse den til stomien.

der er også dem der går i brusebad uden pose og plade, det kan man gøre når man har fundet ud af hvornår stomien er mest aktiv, skulle der komme lidt, er der jo gulvafløb.

at du er svimmel, kan godt skyldes at du har været igennem et hårdt forløb, men omvendt kan det også være at du måske ikke sover igennem, eller at du måske mangler B12 vitamin, de fleste med ileostomi har brug for at få B12 som indsprøjtning,hvis den nederste del af tyndtarmen er bortopereret, det kræver en blodprøve at få det afgjort, jeg synes du skal tale med lægen om hvordan du har det, skriv dine spørgsmål og symptomer ned og tag dem med.

osmania
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 20. aug 2006 14:16

Hej bve.

Jeg fik ileostomi i december 2005, og jeg synes også jeg kan huske, at jeg havde nogen stikken i maven efter operationen. Her 9 måneder (og en lille korrigerende operation i juni) senere har jeg det super og har ingen smerter eller ubehag af nogen art.

Jeg gik også en del foroverbukket i starten, men lige pludselig retter man sig op igen, uden at man tænker over det, jeg kan ikke fortælle dig, hvornår det skete, så umærkeligt sker det.

Jeg synes også at du skal finde en at tale med om det her, såvidt jeg forstår så kan en Copa rådgiver komme til dig eller I kan tale i telefon, så du behøver ikke at tage afsted for at få hjælpen. På den anden side skal du nok til at komme ud også, selvom trapper fra og til 3. sal nok kan gøre ondt her i starten. Kan du ikke sætte en taburet i trappeopgangen, så du kan hvile dig halvvejs?

Mht. til at få privat omklædningsrum, så er det jo en speciel situation, når det er en pool der hører til ejendommen, så er det jo ikke sikkert, at der er mulighed for privat omklædning. Ellers prøv om du kan få lov til i starten at bade inden du går hjemmefra. Jeg er lige kommet i gang med at træne i fittnesscenter, og jeg bader først når jeg kommer hjem. Jeg skal i gang med at bade dernede, for jeg vil ikke begrænses i mine muligheder, men skal lige over den hurdle også.

Det er faktisk også det eneste der er tilbage nu, jeg kan alt, hvad jeg kunne før og lidt til for jeg har fået det meget bedre, og det vil du også få. Når du var så langt ude fysisk inden operationen, så tager det jo også længere tid inden du kommer ovenpå igen, sådan er det.

Alt det bedste til dig.

Brugeravatar
bve

ny opereret

Indlægaf bve » 21. aug 2006 18:47

tak for de gode råd

jeg har talt med min læge i dag som nu vil bedelaboratoriet om at tage en blodprøve, så kan vi se hvad blod% er

Lægen anbefalede nogle jernpiller Ferro Duretter som jeg kan købe i håndkøb, og dem kan jeg allerede købe nu, men lægen sagde at man kan få hård mave af dem

Hvordan registrere jeg hård mave i en ilostomi?

Jeg vil nødig ha ondt i maven eller problemer med ilostomien

Jeg ved ikke om jeg tidligere har skrevet dette, men jeg har fået fjernet hele tyktarmen, og det er så tyndtarmen der er ført lidt udenfor i posen

Peter Sørensen

hård mave

Indlægaf Peter Sørensen » 21. aug 2006 19:02

Hej

Du vil kunne se konsistensen ændre sig, hvis du oplever trykken eller smerter, så stop med dem.
Vær opmærksom på at jern tilskud farver afføringen mørk
Jeg har fundet dette på apoteket.dk

vi vil anbefale dig, at du spiser ferroduretter, selvom de indeholder mere jern end det anbefalede, da de er lavet som depottabletter og derfor ikke virker så stoppende som andre jernpiller i den styrke

Brugeravatar
bve

Indlægaf bve » 21. aug 2006 19:44

hej

hvor er det dejligt med hurtigs svar

så nu ved jeg hvad symtomerne kan være

og det lyder jo som om det er nogle ok piller, så det skal nok gå

tak for hjælpen

Tilbage til "Ileostomi"