Forstoppelse.

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
René

Forstoppelse.

Indlægaf René » 2. apr 2004 14:40

Hej stomister.
Jeg har fornyligt (slut januar) fået min stomi. Jeg er begyndt at have problemer med at jeg forstopper. og det så gør det bare ondt. :(

Det er sket to gange inde for en lille uge. og begge gange har jeg spist pizza. Da jeg første gang fik forstoppelse spurte jeg om det var pga. pizza men det mente lægen ikke.

Sidste gang købte jeg en klyx på apoteket. og apotekeren sage at det godt kunne være pizzaen, da dejen var svær at fordøje.

Er der nogle der ved noget om dette :?:
Hilsen
René

im

Re: Forstoppelse.

Indlægaf im » 21. apr 2004 14:25

René skrev:Hej stomister.
Jeg har fornyligt (slut januar) fået min stomi. Jeg er begyndt at have problemer med at jeg forstopper. og det så gør det bare ondt. :(

Det er sket to gange inde for en lille uge. og begge gange har jeg spist pizza. Da jeg første gang fik forstoppelse spurte jeg om det var pga. pizza men det mente lægen ikke.

Sidste gang købte jeg en klyx på apoteket. og apotekeren sage at det godt kunne være pizzaen, da dejen var svær at fordøje.

Er der nogle der ved noget om dette :?:
Hilsen
René
:lol: :arrow: :idea:

Peter Sørensen

fostoppelse

Indlægaf Peter Sørensen » 26. apr 2004 16:42

Hej René
Jeg har prøvet at forhøre mig lidt omkring, om det kan være dejen, men de fleste, har ikke haft problemer, med dette, men derimod med fyldet på pizzaen, specielt champignon, nu ved jeg ikke hvad der var på din.
en anden ting der kan medvirke er væskemangel, eller for få fibre, jeg formoder du har kigget lidt på kostrådene, men du skal være opmærksom på at de er vejledende, mange med ileostomi kan spise også de ting der kan give problemer, så det er meget individuelt hvad tarme og stomi kan tåle.

med venlig hilsen
Peter

René Jensen

Indlægaf René Jensen » 2. maj 2004 09:23

Hej Peter. Tak for dit svar. :D
Jeg og stomi-sygeplejersken kom frem til at det evt. kunne være fordi jeg havde drukket sodavand til pizzaen.

Jeg har da også fundet ud af at vand nu engang er bedre end sodavand. Da man ikke bliver så oppustede. Derfor drikker jeg vand til maden. og sodavand på andre tidspunkter.

Det har løst mit problem.

Hilsen
René

Brugeravatar
Thorun
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. jan 2004 04:24
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Ingen problemer her.

Indlægaf Thorun » 10. maj 2004 00:04

Hej.
Jeg æder ofte pizza (fordi jeg er doven) og har aldrig siden min operation d. 23 dec. 2003 fået forstoppelse af noget som helst. Jeg drikker også en masse sodavand og andre væsker dagligt. I gennemsnit tror jeg mit væskebehov ligger på 3,5-4 liter dagligt.
Jeg har spist grønsager, og til tider har jeg glemt at "tygge maden ordentligt", så jeg praktisk talt kan se hele stykker komme ud igen, men intet af dette har heller ikke givet mig forstoppelse.
Måske er jeg heldig. Måske drikker jeg rigeligt med væske.

Det skal siges at jeg også fik udvidet bughinden til ca. en tommelfinger-tykkelse, ca. 1 måned efter operationen da jeg havde konstant forstoppelse derfør.
Det gjorde min læge her i Århus med sådan nogle små metal-dildoer i større og større tykkelser indtil den havde en tykkelse på ca. en tommelfinger.

Så får i ikke mere for den 25 øre.
Rune T.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 9. jan 2008 10:46

Ved godt dette er et gammelt indlæg, men det er meget relevant for mig lige pt.
I går (tirsdag) lagt jeg hjemme med de voldsomste smerter jeg længe har oplevet, kramper i mave og ryg. Kunne kun ligge på ryggen alt andet gjorde ondt. Jeg har på fornemmelsen at de kan skyldes gulerødder (spiste nogen om formiddagen mandag) for jeg begyndte at få ondt i maven mandag da det var tid til at gulerødderne skulle ud, men der kom bare ikke noget output. Da jeg forsøgte at spise aftensmad, kastede jeg det hele op, kunne slet ikke holde noget i mig.. kl 01.00 natten til tirsdag, sad jeg på toilet i næsten en time, hvor smerterne var næsten uudholdelige, men efter den time var det som om "proppen" sprang, og så "fløj" der nærmest gulerod ud af tarmen..
Er det normalt?
Mette Kristensen

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 9. jan 2008 11:06

Hej Mette,

Da jeg havde stomi, fik jeg også en gulerødsfibreprop. Min prop varede i en uges tid, så du har faktisk været heldig (selvom du ikke føler det sådan nu).
Kender godt de smerter du snakker om - de gør simpelthen bare ondt ondt ondt!

Jeg tror helt sikkert, at det var gulerødderne! Med det forløb du beskriver, kan det vist kun være dem. Da jeg havde min prop, var jeg efter en lille uge forbi stomiambulatoriet, og der stak min kirurg en finger ned (nej, han jog den nærmere ned - det gjorde ondt, og jeg blev møj forskrækket). Han sagde samtidig, at mens "normale" mennesker synder ved at spise usundt som fx. slik, cholkolade osv. ja så synder ileostomister ved at spise fx. gulerødder :?

Så det er surt at blive straffet med en prop, når man spiser rå gulerødder mm. når man faktisk bare gør det for at være sund!

Nu ved du i det mindste, at gulerødder er forbudt (ihvertfald i større mængder).

Hilsen Louise

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 9. jan 2008 12:15

Ja okay, så kan jeg godt høre at jeg har været heldig. Men er heller ikke helt ovre det endnu.. Mit output kommer ikke i de mængder det plejer og min stomi gør nærmes helt ondt..
Men ja du har ret, jeg skal aldrig have rå gulerødder igen... så skal de ihvertfald være revet, og være blandet i noget salat :lol:
Mette Kristensen

Belle

Indlægaf Belle » 9. jan 2008 20:02

Hmmm vil lige bidrage med min tur babu babu på sygehuset pga. prop......
Første og til nu heldigvis eneste gang jeg har oplevet det......fik mega ondt og intet kom i posen, kastede op og ville hellere ha' født 5 børn på stribe.....spiste nogle smertestillende piller og ringede på et tidspunkt til min mor som har arbejdet på en mave/tarm afd. Hun fik forklaret smerterne og sagde med det samme....læg på omgående og ring til lægen..fik at vide at jeg bare kunne komme med det samme.....kom lige indenfor døran og de tilkaldte en ambulance. De kom med det samme og ville så ikke køre mig til det sygehus hvor jeg var blevet opereret, før jeg havde været omkring det lokale sygehus...de ville ikke tage ansvaret...hvis der skete yderligere og pga. mine smerter.....blev hurtigt undersøgt og pumpet med morfin og afsted det gik til næste sygehus....kom ind og fik en slange op gennem næsen og ned i maven og der blev sat sug til........efter et stykke tid var det som at hive proppen op af et badekar og ud kom det hele gennem næsen UHMMMMM .....Men fik efterfølgende skæld ud og fik at vide at skulle det nogensinde ske på samme måde, så skulle der ringes 112 med det samme da tarmen kan briste.........så spiser med fornuft og håber det bedste.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 10. jan 2008 09:27

Uha, sikke en omgang :!:

Jeg har heldigvis aldrig haft behov for at skulle på hospitalet for at få sug. Mine propper har gjort h... ondt, men jeg har ikke kastet op (kun en enkelt gang, og der ringede jeg til stomisygeplejersken, som efterfølgende viste mig kateter-metoden). Har altid fået at vide, at har man mange smerter i bølger (tjek!), kaster op og feber, så skal man på sygehuset... Jeg har vist aldrig haft feber, og kastede kun op den ene gang som sagt, så mine fibrepropper gik (heldigvis) over af sig selv (nogen gange med lidt hjælp fra et kateter :wink: ) Jeg HADER at få sug, det er virkelige noget jeg har lovet mig selv aldrig at prøve igen!!! Men ja, jeg sammenlignede også smerterne ved en prop med veer (har dog aldrig født et barn, men det kan umuligt være værre!!). Fik faktisk at vide fra en, der både havde oplevet propper og født børn, at hun faktisk foretrak at føde...

Kan ikke forstå at du fik morfin (jo, selvfølgelig skulle du have noget for smerterne - den er jeg med på), men morfin gør vist tarmen dårlig til at arbejde, dvs. hjælper da overhovedet ikke til ved et stop (udover at lindre for de mega store smerter - som selvfølgelig ikke er at kimse af). Ved så ikke om der er et andet smertestillende, på højde med morfin, der ikke stopper tarmfunktionerne... Men det kan også bare være mig, der efter operationer har voldsomt svært ved at få maven igang igen, og det skulle altså være pga. morfinen. Men måske var det ligemeget med om dine tarme arbejdede godt, når nu du fik sug... Nu skal det siges at jeg ikke kan tåle morfin. Jeg kaster netop op, og mine tarme stopper fuldstændig med at arbejde.

Hilsen Louise

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 10. jan 2008 09:38

Okay jeg har virkelig været heldig... Sikke nogle historier i har omkring forstoppelse...
Lad mig tilføje AV AV AV :oops:
Mette Kristensen

Gitte Lund P
Indlæg: 30
Tilmeldt: 30. jul 2007 16:42
Årgang: 1957
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Gitte Lund P » 10. jan 2008 18:52

vil godt lige være med for at fortælle om forstoppelse.
Jeg blev indlagt i går da jeg også havde mange smerter og ikke noget i posen.
Her lagde de en slange ind i stomien og prøvede først at skylle, men det hjalp ikke rigtigt.
Dernæst kom de en hel flaske olie i og jeg blev beordret op og gå.
Gik og gik på gangen. Det hjalp heller ikke.
Så en ny omgang olie, og i løbet at ca en time kom der hul på det, endda meget voldsomt. Det væltede bare ud.
Godt jeg var på hospitalet og ikke hjemme, for det bevirkede også at pga alt det olie kunne pladen ikke hæfte på huden.
Smuttede simpelthen af x antal gange. Det var bare så ulækkert.
Men vi kæmpede i 3 timer for at affedte huden men intet hjalp.
Vi prøvede sprit, sæbe m.m.
Til sidst gik jeg i bad og vaskede det meget grundigt, men min hud var efterhånden temmelig rød, så det var ikke behageligt.
Vi fik dog en plade til at sidde så jeg kunne komme hjem, men den gik også fra hjemme.
Prøvede så at affedte med sulfo.. ( Var ikke særlig behageligt på den røde hud ) men det hjalp, så den kunne holde natten over. Og i dag har den så holdt siden.
Men herhjemme har jeg noget der hedder Niltac som man sprøjter på pladen inden man rykker den af. Det opløser limen, så det ikke gør så ondt at tage den af. Det var rart.
Er der nogen der har prøvet det med olien og efterfølgende ikke at kunne få pladen til at hæfte.
glp


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster