Mening om ny Coloplast 2-dels SenSura Mio Flex

Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende ileostomi - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om ileostomi og stomi
Hanne P
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. maj 2015 09:31

Mening om ny Coloplast 2-dels SenSura Mio Flex

Indlægaf Hanne P » 19. maj 2015 18:21

Hej

Jeg har set frem til at prøve det nye 2-dels system SenSura Mio Flex fra Coloplast, især fordi filteret skulle fungere bedre. Jeg har hurtigt dannet min mening om det, efter at have prøvet det et par dage. Jeg vil gerne dele mine mening, men først vil jeg rigtig gerne høre jeres mening, så ærligt som muligt, omkring emnerne:

1. Filter (Hvordan fungerer det? Skal du tømme om natten?):
2. Farvevalg (Hvordan har du det med farven af posen?):
3. Kobling:
4. Materiale (Hvordan føles materialet? f.eks.Stift/blødt/føjeligt/larmende)?:
5. Transparent (Hvordan har du det med posens transparente steder?):
6. Det ville være rart at høre lidt om dig selv, hvor lang tid du har haft stomi og din alder.
7. Andet du vil nævne?

Hvis det føles bedre at svare via Email eller Personlig besked skal du være meget velkommen.

Hej fra Hanne

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mening om ny Coloplast 2-dels SenSura Mio Flex

Indlægaf Steen Samuelsen » 21. maj 2015 08:28

Hej Hanne

Jeg giver meget gerne min vurdering af SenSura Mio Flex:
1. Filteret virker bedre, end tidligere systemer jeg har brugt - selv om natten. At jeg er oppe midt om natten har ikke noget med filteret at gøre, men at posen er fyldt pga. tarmaktivitet.
2. Jeg synes, at den grå pose er mere neutral end den lyserøde.
3. Klæbekoblingen er den samme, som jeg kender fra Easy Flex, Assura Flex og SenSura Flex, og den virker lige så godt, hurtig og sikker.
4. Min første fornemmelse med Mio var, at overtrækket føltes lidt stivere, det har jeg vænnet mig til. Af fordele ser jeg, at overtrækket er glat og ikke hænger fast i tøjet, og at det er vandskyende, så jeg ikke behøver at skifte posen, når jeg har svømmet i svømmehal eller ved stranden.
5. Jeg kunne godt undvære de gennemsigtige vinduer, og har da også efterlyst en helt grå pose ved Coloplast. Vinduerne har dog ingen betydning for posens funktion i det daglige, kun det æstetiske.
6. Mand, 68 år. Ileostomo august 2007 efter 10 år med CU. Fysisk aktiv, cykler, tager på kanoture og shelterture i skoven m.m.
7. Jeg benytter både Mio 1-dels og 2-dels afhængig af, hvilke aktiviteter jeg deltager i. Jeg har aldrig været bange for at afprøve nye produkter, og Mio er helt klart det bedste produkt, som jeg har afprøvet til dato.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mening om ny Coloplast 2-dels SenSura Mio Flex

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. maj 2015 07:42

Jeg glemte næsten det vigtigste:
Selve pladen til at sætte på huden er nok den største nyhed ved produktet. Pladen er tynd og meget fleksibel. Yderkanten her helt tynd og slutter uden kant, som kan hænge fast i tøjet. Klæbefladen består tydeligt af to forskellige slags klæbemateriale. Den inderste del omkring stomien er god til absorbere fugtighed og sikrer at der ikke kommer skadelige stoffer på huden, den yderste del, som er lysere, sikrer at kanten ikke løsner. Det skulle således være unødvendigt at bruge kantsikring. Det at pladen er meget fleksibel, gør at jeg næsten ikke kan mærke at jeg har pladen på.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Hanne P
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. maj 2015 09:31

Re: Mening om ny Coloplast 2-dels SenSura Mio Flex

Indlægaf Hanne P » 1. jun 2015 13:35

Tak for din tilbagemelding Steen, der kan vist godt gå lang tid imellem svarene herinde, men håber da at der kommer flere?:)

1. Filteret virker helt klart bedre, med den gamle sensura flex, er det meget normalt at jeg er oppe at tømme en gang ved 6-7 tiden, med Mio kan det som regel trækkes til ihvertfald kl 7/8 tiden, eller meget senere. Det er virkelig et plus
2. Jeg er meget utilfreds med farven, jeg synes slet ikke den matcher min krops farve, og selvom grå normalt forståes som en neutral farve, så er den mere iøjenfaldende på en lys hudfarve eller under både hvide og sorte trusser. Det er et stort minus for mig og min følelse af at være tilpas ved at have pose på.
3. Klæberkobling, enig - flippen er desuden placeret et bedre sted
4. Materialet føles mere stift, og knitrer mere i min opfattelse, det tilføjer generel utryghed ved at bære posen. Jeg har ikke fået svømmet med den endnu, men jeg synes ikke der er en store forskel med stoffet for det tørrer jo. Det som jeg ser som et problem er posens lukning, som er det samme med flex'en. Velcro lukningen suger vand, og den tørrer ikke sådan liiiige, det kunne jeg godt have ønsket var blevet forbedret.
5. Ja det gennemsigte vindue forstår jeg slet ikke. Jeg har intet problem med at se til min afføring, hvilket jeg jo gør flere gange om dagen når jeg tømmer, og har ikke brug for at se mere til det. Synes iøvrigt ikke det er rart at sidde og mase afføringen ud igennem et gennemsigtigt løb. Stort minus:) Det æstetiske betyder meget i denne her sammenhæng, netop omkring et emne som stomi som jo i forvejen ikke er et "lækkert" emne (men nødvendigt). Godt at høre at du er forholdsvis enig i dette.
6. Kvinde på 31 med ileostomi siden 2002
7. Jeg vil sige at coloplast flex 2 dels er det jeg har vænnet mig til over 6-8 år, og har helt klart den bedste lukning i forhold til andre producenters. Men jeg er virkelig skuffet over farven på Mio, som har den betydning at posen føles mindre som en "del af mig", fordi farven matcher så dårligt til min kropsfarve. Derfor føler jeg mig ikke overbevist om at gå over til Mio, selvom filteret er klart bedre. SÅ det er lidt et dilemma, men overvejer begge poser, for så at bruge Mio om natten. Det er bare alligevel ikke særlig optimalt, jeg ville have været super tilfreds hvis posen var som den gamle flex bare med det nye filter, og flip placering. Så jeg er faktisk overall ret skuffet:( Især fordi jeg synes det æstetiske er meeeeget vigtigt netop fordi det er et følsomt område for mange af os, at føle det er behageligt og trygt at have posen på. Det er dog rart at høre du er enige i nogle af mine betragtninger, og der er jo bare forskellige behov hos stomipose-brugere.

Pladen har jeg ikke de store kommentarer til, jeg har ikke brugt den nok til at kunne udtale mig. Det var posen jeg hurtigt fik fokus på. Jeg kan godt se hvad der er forsøgt på med pladen, og skulle måske give den en chance for at se om jeg kan droppe at bruge kantsikring(ringe fra dansac) omkring stomien.

Tak for svaret og håber da der kommer flere meninger:)


Tilbage til "Ileostomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster